• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boktips

Vi kan väl fortsätta bokdiskussionen här i stället för på bloggen. En lämplig Slasbok vore ju Det lyckliga Europa. Den handlar om hur han efter ww2 åker till Jugoslavien för att bygga järnväg, och hur han genom ett sönderbombat Europa går från Italien via Franrike hem till Sverige. Det kan man kalla för ett riktigt äventyr.
Pär

Ahh, kul. Jag fick en Slas i julklapp som jag dock inte börjat läsa på ännu. Men den är klart intressant.
Jag läste en ganska rolig bok som heter "kollektivt självmord" av Arto Paasilinna.

Vad tycker du om Jonas Gardell då? Han tillhör en av mina favoriter iaf. Han har släppt sin första bok på 3 år.."Om Jesus". Har själv inte haft tid att läsa den ännu, men det tänkte läsa den så fort jag är klar med min C-uppsats.

Vad tycker du om Jonas Gardell då? Han tillhör en av mina favoriter iaf. Han har släppt sin första bok på 3 år.."Om Jesus". Har själv inte haft tid att läsa den ännu, men det tänkte läsa den så fort jag är klar med min C-uppsats.

Hualigen, Jonas Gardell. Mattias Gardell, däremot, har skrivit ett och annat intressant.

Jag slår ett slag för de utmärkta introduktionsböcker som leder in i kvantmekanikens och den nya fysikens förvirrande värld. Blir mycket vetenskapshistoria av det mer fascinerande slaget. Gary Zukavs (heter han väl?) "De dansande Wu Li-mästarna" från sjuttionånting är en bra början. Paul Davies, Stephen Hawking och vår svenske Ulf Danielsson har skrivit andra.

I det skönlitterära facket har Will Self nämnts. Bra. Irvine Welsh är också bra, inte bara Trainspotting (som för övrigt MÅSTE läsas på engelska). Ecstacy rekommenderas (boken, inte pillret).

Göran Rosenbergs "Friare kan ingen vara" är förresten skitbra också. Fast då har vi lämnat skönlitteraturen igen.

"Märk världen" av Tor Nörretranders och "Fermats gåta" av Simon Singh rekommenderas, om böckerna får dra mot naturvetenskap!

Hej!

Dumskallarnas sammansvärjning-John Kennedy Toole

Tärningsspelaren-Luke Rhinehart

Två av mina favoriter...

VH/Anders

Hej!

Dumskallarnas sammansvärjning-John Kennedy Toole

Tärningsspelaren-Luke Rhinehart

Två av mina favoriter...

VH/Anders

Bra där. Utmärkta böcker. Min favorit som högläsning (en underskattad sysselsättning, dessutom viktbesparande, en bok åt många personer...) är Röde Orm (Frans G Bengtsson). Sen tål alltid Huckleberry Finn en omläsning.

Sedan hör ju av någon anledning deckare semestern till, och då tycker jag att Le Carré är att föredra. Fast det är spionromaner förstås, och följaktligen bara nästan deckare.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg