Tore Abrahamsson :
Detta är Kebnekaise,
Detta är Sarek,
Detta är Vindelfjällen,
Okända fjäll och
Fjällvärld - tidlöshet och trygghet. De tre första är i fältformat och är uppbyggda som guideböcker, än fast de inte är lika strukturerade som Grundstens (som tipsas om ovan). De två senare är mer betraktande i sitt upplägg och är fyllda med vackra foton.
Min absoluta inspirationsbok vad gäller fjällvandringar är
Svante Lundgrens Sarek och
Padjelanta. Svante Lundgren skriver om sina vandringar i de väldiga nationalparkerna på 30 och 40-talen med stark känsla och stor kunskap.
Vidare har du
Axel Hambergs Sarekfällen - vägledning för färder i högfjällen mellan Lule älvs källarmar. Boken gavs ut för första gången 1922 och avsnittet som behandlar utrustning är möjligen något utdaterat
)), men beskrivningen av Sarek är städigt relevant.
Fjällboken av
Claes Grundsten och
Göran Palmgren är en grundbok i fjällvett. För den som har rudimentära erfarenheter av vandring är det en fin kunskapskälla.
Grundsten har också givit ut ett antal stora inspirationsböcker om den svenska fjällvärlden.
Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar,
Dag Hammarskölds fjällvärld och
Bilder är fjällen är alla tre praktverk i sammanhanget.
Söker du inspiration gällande utrustning och ett lite annorlunda förhållningssätt kan jag rekommendera
Jörgen Johanssons Vandra fjäderlätt. Den boken fick mig att banta min packning med nästan tio kilo.
Till sist kan jag nämna
Edvin Nilssons böcker. Han var parkvakt i Sarek under 70-talet och har skrivit minst två fina böcker om området,
Det vilda djurens Sarek och
Sarek -vandringar i vår sista vildmark