Boktips!

Hej!

Jag ska till fjällen i sommar och vandra, och därför skulle jag vilja förbereda mig lite genom att läsa om vart man ska vandra. Någon som har tips om bra böcker att läsa som handlar om vandring i fjällen

MVH

Erik

Claes Grundstens serie Vandra Kungsleden 1-3 behandlar både Kungsleden och andra fjällområden som Sarek, Padjelanta, Arjeplogsfjällen och Kebnekaisefjällen.

Christer

Den bästa införingen är kanske Claes Grundstens "Fjällboken" som presenterar områdena kort och fjällvandringen som sådan, när man har fått lite översikt och bestämt sig lite närmare var man vill vandra så finns det litteraturtips i slutet på boken, eller varför inte skriva igen här?

Så kolla upp fjällboken (och eventuellt Okända Fjäll) och diskutera vidare här på forumet!

Tore Abrahamsson : Detta är Kebnekaise, Detta är Sarek, Detta är Vindelfjällen, Okända fjäll och Fjällvärld - tidlöshet och trygghet. De tre första är i fältformat och är uppbyggda som guideböcker, än fast de inte är lika strukturerade som Grundstens (som tipsas om ovan). De två senare är mer betraktande i sitt upplägg och är fyllda med vackra foton.

Min absoluta inspirationsbok vad gäller fjällvandringar är Svante Lundgrens Sarek och Padjelanta. Svante Lundgren skriver om sina vandringar i de väldiga nationalparkerna på 30 och 40-talen med stark känsla och stor kunskap.

Vidare har du Axel Hambergs Sarekfällen - vägledning för färder i högfjällen mellan Lule älvs källarmar. Boken gavs ut för första gången 1922 och avsnittet som behandlar utrustning är möjligen något utdaterat :))), men beskrivningen av Sarek är städigt relevant.

Fjällboken av Claes Grundsten och Göran Palmgren är en grundbok i fjällvett. För den som har rudimentära erfarenheter av vandring är det en fin kunskapskälla.

Grundsten har också givit ut ett antal stora inspirationsböcker om den svenska fjällvärlden. Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar, Dag Hammarskölds fjällvärld och Bilder är fjällen är alla tre praktverk i sammanhanget.

Söker du inspiration gällande utrustning och ett lite annorlunda förhållningssätt kan jag rekommendera Jörgen Johanssons Vandra fjäderlätt. Den boken fick mig att banta min packning med nästan tio kilo.

Till sist kan jag nämna Edvin Nilssons böcker. Han var parkvakt i Sarek under 70-talet och har skrivit minst två fina böcker om området, Det vilda djurens Sarek och Sarek -vandringar i vår sista vildmark

Jag har precis, på antikvariat, fyndat:

Emmerich Rossipal - Kebnekajsefjällen, Bestigningsleder och vandringsturer jämte handledning i alpin teknik. Ingår i STF:s fjällturböcker. 40kr

Fjällturer i Norra Lappland. Också en STF fjällturbok. 160kr

Trots att utrustningsdelarna är något passé så känns beskrivningarna över vandringslederna aktuella och värdefulla.

Som inspirationsbok vill jag även nämna Sven Hörnells Mitt Lappland. Som tioåring så fick jag den av Sven i hans hem i Riksgränsen och den inspirerade mig stort för fjällturer och fotografi.

Claes Grundstens serie Vandra Kungsleden 1-3 behandlar både Kungsleden och andra fjällområden som Sarek, Padjelanta, Arjeplogsfjällen och Kebnekaisefjällen.

Christer

Denna bokserie tycks ha kommit i ny version och under andra namn. En volym heter "Vandra Kungsleden: från Abisko till Hemavan " och en annan "På fjälltur - turbeskrivningar. Padjelanta och Sulitelma".

/Hans

Denna bokserie tycks ha kommit i ny version och under andra namn. En volym heter "Vandra Kungsleden: från Abisko till Hemavan " och en annan "På fjälltur - turbeskrivningar. Padjelanta och Sulitelma".

/Hans

Vandra kungsleden kom ut mellan 1988-1995 och bestod av tre inbundna böcker av mellanstort format. De är rikt illustrerade med författarens fotografier. De tre böckerna tar sin utgångspunkt i Kungsleden, men de beskriver också i princip hela den omkringliggande fjällvärlden i öst-västlig riktning.

Del 1 behandlar Kungsleden mellan Abisko och Vakkotavare (Abisko - Kebnekaise - Stora Sjöfallet).
Del 2 beskriver Kungsleden mellan Saltoloukta och Kvikkjokk (Sarek - Padjelanta - Sulitelma)
Del 3 omfattar Kungsleden mellan Kvikkjokk och Hemavan (Arjeplogs- och Vindelfjällen).

Böckerna tog relativt snabbt slut och ingen nytryckning gjordes under ett antal år. Detta ledde till att efterfrågan på antikvariaten även blev hög.

Under senare delen av nittiotalet släpptes texterna ur originalböckerna i speciella fälthandböcker, under namnet "På fjälltur". Områderna delades nu upp i mindre delar (t.ex. omfattar en bok Sarek och en annan Padjelanta). Dessa fälthandböcker var betydligt lättare att få tag i och fanns även i print-on-demand-versioner.

Nu har serien kommit i nytryck och en viss omarbetning har skett. Den del som nu finns ute i handeln heter Vandra Kungsleden - från Abisko till Hemavan. Den behandlar Kungsleden i hela dess sträckning, men vad gäller områdena därikring kommer de att omfattas i senare utgåvor. Utlovat är att följande områden ska beskrivas: "Abisko, Kebnekaise, Sarek, Padjelanta och Vindelfjällen."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Nilsson [Boktips] Kurt Kihlberg Fjällvandring 3
johanniska Boktips? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg