Bok

Oh nej, vad gäller friluftsliv tycker jag att det är upp till var och en hur bekväm man vill vara bara man värnar om och respekterar naturen.

Någonstans läste jag ett toppenråd som jag gärna för vidare då jag försöker göra så själv.
Rådet löd nåt i stil med:
Testa en sak ur t.ex. en överlevnadshandbok varje gång du är ute så har du bättre på fötterna om du en gång hamnar i en skarp situation.

Jo,jag skrev nåt liknande i en annan tråd,"det är tillåtet att fuska om man vet hur man gör".T.ex om man kan göra slanor-ta med snöre nästa gång (i ursprungsinlägget handlade det om kött).Att börja om från början varje gång leder liksom ingenstans.


peter
 
Jaktlicens och sånt kanske behöver uppdateras och underhållas, men att få tillgång till jakt och fiske på samma mark som man lever på borde väl inte heller behöva vara olagligt!?

Att använda överlevnadstekniker för att fånga småvilt är brott mot jaktlagen. Det spelar ingen roll om du har markägarens tillstånd. Fällor som stockgiller, snaror är olagliga idag i sverige även med markägarens tillstånd. Jag tror du måste fixa ett speciellt tillstånd från länstyrelsen och det lär nog inte bli så lätt att få. Eller har jag fel? Skulle uppskatta om någon som vet något om detta ämne skulle kunna berätta hur man gör, eller vad som gäller.

/Matterik
 
Inte bara det, att jaga utanför säsong är ett brott mot jaktlagen och god jaktetik. Glöm fåniga överlevnadsplaner, när ska du ha användning av dessa övningar liksom?

Inte ens de klassiska pälsfångstområdena i nordamerika tillåter snarning och fällfångst året om (de djur man snarar och fångar i stockgiller är knappast att jämföra med matkött, det handlar framförallt om olika sorters gnagar-, räv-, mård- och hunddjur). Oftast används inte ens snaror eller stockgiller, utan typgodkända fällor. De enda gångerna jag sett stockgiller användas har varit på svalbard (för fjällräv och silverräv, de är kanske samma art, men de ger iaf olika bra betalt!), inte heller här handlar det om matdjur utan päls. Mat jagas oftast med gevär eller nät (alltså fisk) även bland fångstmän, men allt oftare kommer den från affär! Alla fångstmän jag mött och läst om har börjat säsongen/året med en rejäl bunkring.

Jag tycker det är bra att den formen av "överlevnad" du vill syssla med är olaglig. Jag vill inte ha en massa löjliga survivalister rännandes i skogarna med allehanda fångstanordningar uppsatta. Det skulle vara katastrofalt för en redan utsatt fauna i Sverige. En fälla är ingen selektiv jaktmetod och risken för olyckor och skador på ej avsett byte är överhängande. Väx upp.
 
Ett litet exempel från verkligheten

Vid ett överlevnadsförsök på övningsfält med tillstånd från Lst för fällfångst, gjordes en snara lite för stor och monterades lite högt upp. Nattens byte blev inte förväntade haren utan ett halvdött rådjur!
Givetvis avfångades det och togs till vara men det är lätt att göra grovt fel.
Övertlevnad i SE handlar om pannben då landet är smalt....Utmärkt att dina överlevnadsövningar är olagliga, undvik dem!

//J
 
Att använda överlevnadstekniker för att fånga småvilt är brott mot jaktlagen. Det spelar ingen roll om du har markägarens tillstånd. Fällor som stockgiller, snaror är olagliga idag i sverige även med markägarens tillstånd. Jag tror du måste fixa ett speciellt tillstånd från länstyrelsen och det lär nog inte bli så lätt att få. Eller har jag fel? Skulle uppskatta om någon som vet något om detta ämne skulle kunna berätta hur man gör, eller vad som gäller.

/Matterik

Utan att var något proffs på de juridiska aspekterna så är det ju så, som skrivits tidigare, att i ett verkligt nödfall får man bryta mot lagar för att överleva. Om man då behöver kunna olika slags fällor så är det ju inget som hindrar att man övar att sätta upp olika slags fällor men, givetvis, aldrig lämnar dom utan uppsikt samt när man provat dom, river dom omedelbart. Och med prova menar jag inte vänta tills ett djur fastnat utan att med en pinne se om min fälla fungerar eller inte. På detta sätt kan jag lätt lära mig olika tekniker att fånga vilt för en ev. verkligt nödsituation. Som vanligt, prata med markägaren om du ska använda virke som inte ligger på marken.
De flesta "överlevnadstekniker", knep och knåp och andra trix, går att prova utan att man behöver bryta mot några lagar så länge man har markägarens tillstånd och ev fiskekort.

Skogsman
 
Om man nu känner sig missanpassad i samhället, är så socialt handikappad så man inte kan behålla ett jobb, och tycker att jaktkniven är ens bästa vän... behöver man bry sig om lagen egentligen?

David Henry Thoreau överlevde på att odla råg och majs, och det var ju som bekant han som inspirerade till 'Into the wild' och många andra liknande äventyr. Mitt bästa tips är att ta sig i kragen i ett par år och spara ihop ett par hundra tusen (jag jobbade i Göteborg ett år och sparade undan 90.000). Åk sedan till Norrland och köp en gammal bondefastighet, gärna med skog till. Sedan kan man leva där utan el och telefon och att träffa folk. Med betydligt bättre förutsättningar än att springa runt i sydsverige med en stor kniv och vildvuxen frisyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Bok om Samer Överlevnad 9
Kristian24 Bok Överlevnad 1
shithead Bok som kan anbefalas! VILLMARKSBOKEN Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar