Köpte boken ”På en låga” jag blev besviken, det var konservburkar, 5-11 olika ingredienser. Problemet är inte att laga mat på en låga, utan att få en varierad kost när möjligheterna till frys, kyl är begränsade. Samt att man ska bära med sig allt man äter, som i vårt fall, under 2 veckor. Har tyvärr inte råd med en sherpas
Men jag kanske hade missuppfattat syftet med boken fick för mig att det mer vände sig till friluftsfolk som får bära all utrustning själv, boende, kläder och maten.
Eller vad sägs om detta..
-Fryst kyckling (tinar dag 1) lägga i marinad (dag 2) och tillaga (dag 3).
- Färsk ? tortillini med spenat och ricotta ost. Isbergssallad, blekselleri.
-Eller en sallad med cocktailtomater, gurka, avokado burk med stora vita bönor, balsamvinäger, olivolja.
-Majspanka med rimmat fläsk.polenta, vetemjöl, ägg, fil, majskorn, smör, + lite mer saker.
-Risotto med musslor: fänkål, musslor burk, crème fraiche för servering.
Sedan är det i stort 50 recept till i samma stil
Jag har hittat mer recept på Utsidan, och i Anita Forsells bok friluftsmat. Och i kokböcker med mat från Indien har jag hittat en massa goda maträtter som går att tillaga på torkade råvaror. (väldigt goda har testat för att ha med ut på vandringen)
Jag skulle vilja se hur tomater, gurka ser ut efter att ha legat i ryggsäcken två veckor. Eller är boken endast tänkt för dom som paddlar kajak, bor på en båt? Eftersom jag och många med mig vandrar utanför leder inte bor i stugor så blir det jobbigt att släpa med konservburkar, oljor, balsamvinäger. Inte nog med att man ska släpa det ut på fjället, man ska släpa tomburkarna hem också. Tror inte att det finns sophämtning i fjällvärden
Att det sedan fanns en massa goda recept i boken som jag tänker laga hemma är en helt annan sak. Men då behöver jag bara bära hem en del saker från affären.