11 dagar på leden...
Gick från Strömstad till Romelanda i juni. Nedsågad ledmarkering vid Norska gränsen, fick kryssa med kompass för att hitta rätt.
Det samma norr om Udevalla, det var säkert finfint markerat men snårskogen har växt sedan dess. Mera kryssande.
Uddevalla är det jag minns bäst av hela vandringen: leden delar sig och skall återsluta på samma ställe vid Glimmingen. Icke! Den del som jag märkt ut är borttagen och det visar sig inte förrän efter ett antal km. Dubbelkontroll mot, av kommunen, uppsatta kartor ger ingen hjälp. En vettig människa skulle kanske vid det här laget ha vänt om men jag är för obstinat för mitt eget bästa ibland
Efter att med kartan ha tagit mig fram längs cykelvägar och över motorvägar ser jag plötsligt en grå markering. Inte så osynlig som den var avsedd att vara. Vid närmare granskning visar sig denna grå färgfläck dölja en orange. Så under mycket svärande och hälvärk tar jag mig så småningom fram till en elstängslad hästhage och där sover jag över. Nästa dag när jag följer stängslet får jag hjälp hos den lokala MC-klubben och hittar så småningom leden. Allt är fröjd tills orange återigen är övermålat med grått, är dock beredd på detta och låter mig inte imponeras. Desto mer ställd blir jag vid nästa motgång. För att tidigare ha surat över bristande märkning blir jag nu tungt frustrerad över hundratals orange prickar kors och tvärs på hundratals träd. Ibland i täta klustrer ibland utspridda med 50 meters mellanrum. En lätt paranoia infinner sig och jag misstänker en hord fulla markägare, svingandes sprejburkar, som beslutat sig att göra livet surt för vandrare som inte förstått att denna ledbit inte längre skall användas. Följer E6 och kommer småningom på rätt spår. Mycket tråkig grusväg efter det fram till Bredfjället.
En lite varning om dasset vid lägerplatsen vid Store Vektor som visas på Streverts bilder, getingar har byggt bo i holken. Hade tur att det regnade när jag var där, om jag inte strulat med täckplagg utanför så hade jag nog glatt satt mig innan jag upptäck dilemmat. Det hade blivit jämfotaskutt ner i sjön. Nu klarade jag mig med en liten språngmars
Satte upp en lapp i vindskyddet om saken, hoppas den har räddat ngn…
Det var väl lite av de saker jag kom att tänka på, mest negativt iofs, inte meningen att avskräcka någon från Bohusleden. Den är fin om man bortser från de långa asfalts och gruspartierna, samt detaljer som utebliven alternativt överväldigande ledmarkering
Karta och kompass är viktigt att ha med. Det var även mycket "ledsabotage", välta/omplacerade pilar i kombo med dålig markering.
Skall klämma hela nästa gång jag är ledig.
Med vänlig hälsning
Basta