Böxera

Jag kan också rekommendera Prana Zion! De var mina enda friluftsbyxor i flera år och de är riktigt bra. Har haft de på all tänkbar sorts klättring och en jorden runt resa, de håller. Lite bylsiga i benen kanske, knäppningen för att rulla upp benen funkar dåligt.

Lätta, bra rörelsefrihet och snabbtorkande framför allt.

Nu har jag ett par Patagonia simple guide pants men har använt de för lite för att kunna uttala mig om dem.

Behövs inga andra byxor än Mithril !
Använt dessa senaste 20år.
Passar till all klättring.
Synd dom inte förstärkt i röven bara...
/JO

Dom ser ju intressanta ut. Får jag fråga lite hur du använder dina? klättrar du mycket som gör att byxorna hasar mot sten osv? Lite nyfiken på hur pass slitstarka dom är!

Jag klättrar i berg i dom flera gånger i veckan vår och höst (lite för varma sommartid om man klättrar i gassande sol). Dom ser i princip oanvända ut, trots flitigt hasande under flera år :D. Maken har likadana, som ser nya ut efter runt fem år.

Jag kan också rekommendera Prana Zion! De var mina enda friluftsbyxor i flera år och de är riktigt bra. Har haft de på all tänkbar sorts klättring och en jorden runt resa, de håller. Lite bylsiga i benen kanske, knäppningen för att rulla upp benen funkar dåligt.

Lätta, bra rörelsefrihet och snabbtorkande framför allt.

Nu har jag ett par Patagonia simple guide pants men har använt de för lite för att kunna uttala mig om dem.

Jag har trimmat mina genom att sätta dragsko vid foten. Måste säga att med tanke på pris så är det den ultimata klätterbyxan.

Hur länge har du använt dom, och till vad?
har hittills gillat allt jag köpt från stormberg!

Har använt denna byxa över ett år och klättrat både ute och inne i den(samt vandrat till och från cragen)vilket jag tycker den har lämpat sig bra för. Mycket stretch i byxan utan att den sitter slappt, samt att den släpper igenom luft.

Mycket fickor vilket är bra speciellt när man skall använda byxan utomhus och vill ha prylar med sig.Kvalitetsmässigt har jag inget och klaga på, ett litet hål på ena "ficklocket" är allt än så länge.

Mindre bra var låsen till snörningen för att justera byxbenen, sitter inte kvar utan glider upp efter ett tag men det kanske har förbättrats på nyare modell.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg