Böxera

Så det är dags att införskaffa nya klätterbyxor/vandringsbyxor!

Jag har slitit på mina lundhags i tre år nu och letar efter ett nytt tips!

Mina få krav är:
Rörlighet i knän och grenen (en självklarhet).
Slittåliga.
Smarta byxfickor.
vindtåliga m. ngn form av ventilation.

jag köpte ett par Norröna svalbard "klätterbyxor" i våras som gjorde mig grymt besviken! rörligheten i dom var extremt begränsade för bara vandring och dom känns väldigt ömtåliga.

/Emil

Jag känner ju att Fjällsport står starkast i kurs hittills ;)
Men är inte det inbyggda bältet på mithrill och gere ivägen för klättring? Känns som att jag skulle störa mig på det när jag ser bilderna.

Det jag söker är en byxa som du/ni har använt i flera år och helt enkelt inte kan få nog av! spelar ingen roll om den är dyr eller billig (tenderar såklart att luta åt dyr/prisvärd).

Jag vet inget om klättring, men det är väldigt låg profil på bältet.

Jag har haft mina Gere i ett halvår, kunde inte vara mer nöjd. Men storlekarna är som sagt knepiga.

En sak att tänka på är att fïckorna är omvända sett från andra byxor, dvs småsaker i lårfickorna och stora saker, såsom en fullstor ipad, i höftfickorna.

Gere är inte en bra klätterbyxa. Fick ett par i present av min fru och ville verkligen tycka om dem men de är värdelösa. Väger närmare kilot och det dubbla när de blir blöta, vilket de blir om du så mycket som snuddar vid en buske med dagg. Torkar väldigt långsamt och du kommer inte åt benfickorna med sele på. Dessutom fick jag hål på dem fortare än några andra byxor jag haft. Det gör lite ont att veta att hon betalade 2200 kronor för dem..

Hmm, jag måste säga att jag har rätt olika krav på vandringsbyxor och klättringsbyxor.
Sedan beror det ju på vad för sorts klättring du pratar om. Kalymnos eller Trollväggen?

Med det sagt har jag ett par tunna softshellbyxor från Millet (Hittar dom inte i någon webshop nu, tyvärr) som jag gärna både vandrar och klättrar i. Snabbtorkande och smidiga. Tunnare än Mithrilbyxan. Har hållit länge nu.

Prova klätterbyxor med sele på innan du köper...

Hmm, jag måste säga att jag har rätt olika krav på vandringsbyxor och klättringsbyxor.
Sedan beror det ju på vad för sorts klättring du pratar om. Kalymnos eller Trollväggen?

Prova klätterbyxor med sele på innan du köper...

Ja det glömde jag säga. Jag klättrar i skandinavien. Växlar mellan topprep, sport, boulder och trad. Multipitch och isklättring är inget jag har hunnit fördjupa mig i än, men det kommer säkert!
blåsigt, varmt, kyliga decemberdagar... lite mixat är vad mina lundhagare har fått utstå, hoho.
Så jaa, ganska omväxlande delar såklart.

Mina Lundhags har fungerat utmärkt till vandring, övernattning, jakt och klättring. Så ett par byxor har hittills passat mig bra! :)
Det enda jag har svårt för är att benfickorna sitter mitt på låren och inte på sidan. Vilket gör det kämpigt om man ska fiska upp något under klättringen.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg