Jag brukar ta med HUMMOUS-pulver, dvs blandning av kikärts- och sesamfrömjöl. Smaklig och mycket högvärdig mix av proteiner, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. Ingredienserna går att köpa färdiga i Asien-affärer, men det är barnsligt enkelt att fixa själv. Gör man rätt blir det heller inga "drivgaser"
HEMMA:
Jag blötlägger en påse kikärtor på kvällen. Ställ bunken i kylen, har man otur kan det hela börja jäsa! Nästa eftermiddag/kväll spolar jag av och kokar ärtorna i NYTT, lättsaltat vatten. Beroende på ärtornas ålder och blötläggningstiden tar det 20-40 min. Provsmaka är enda sättet.
När ärtorna torkat och svalnat mixar jag dem medelfint (går bra med en stavmixer), brer det halvblöta, grovkorniga pulvret tunt på bakplåtspapper och stoppar i 50 grader varm ugn med luckan på glänt. Torktiden beror ju på mängden, men det är ingen fara att lämna anordningen över natten vid behov. Rita "fåror" med en gaffel i det hela någon gång så går det lite fortare.
Fritt fram att krydda hur man vill, t ex med lagerblad i koket, vitlök, örtkryddor, svartpeppar etc. Själv tycker jag det är väldigt gott att torka färsk mynta och finrivet citronskal tillsammans med kikärtssmeten.
När allt är helt torrt, förvandlas det vid omrörning till ett slätt pulver, som jag blandar med valfri mängd (ca en tredjedel för en riktig gourmetvariant) sesamfrömjöl. Finns i bättre invandrarbutiker, annars är det enkelt att mixa själv, och/eller lika gott med mandelmjöl, som finns att köpa överallt.
Packa lufttätt, pulvret är lätt hygroskopiskt!
UTE:
Rör ut med kallt vatten, låt svälla en stund - klart! Man kan såklart "efterkrydda" som man vill, och gärna förstärka med en utrörd smör. eller oljeklick. Obs det går åt MYCKET vatten, ca 1,5 ggr pulvervolymen. Se till att pulvret svällt färdigt, annars fortsätter det i magen
Mycket mättande och gott till det mesta - couscous, grönsaker etc.
Man kan även hälla lite av pulvret i t ex en Varma Koppen-soppa som "redning" och förstärkning.
Varken jag själv eller någon av mina vandrakamrater har någonsin råkat ut för några pinsamheter efteråt