Köpte en Puffin Swift 14 i helgen, en enklare variant av "Faltkajak" kanske man kan säga. Säljaren sa att det fanns ett medel som kan vara bra att smörja aluminiumrören i ramen med, tror det hette "Boeing T-9". Nån som vet var man köper sånt, och vad det är för något? Är det baserat på olja, teflon, vax etc; kan man lika gärna använda nåt annat märke som finns att få tag på i vanliga butiker?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Boeing T-9
- Trådstartare jamo
- Start datum
Det (eller liknande märken) borde man säkert kunna hitta på Biltema eller liknande. Annars har väl kajakförsäljaren lämpliga medel?
Lite står på följande länk:
http://www.yostwerks.com/Maintenance1.html
Lite står på följande länk:
http://www.yostwerks.com/Maintenance1.html
??
Förlåt om jag verkar nyfiken och inte kommer med något svar på din fråga, men vad tycker du om swiften??? Jag är lite nyfiken på den då den skulle gå bra att förvara i lägenheten... Är den enkel att sätta ihop? Är den hyffsad att paddla???
Förlåt om jag verkar nyfiken och inte kommer med något svar på din fråga, men vad tycker du om swiften??? Jag är lite nyfiken på den då den skulle gå bra att förvara i lägenheten... Är den enkel att sätta ihop? Är den hyffsad att paddla???
Re: ??
På "A" svarar jag: Tveklöst, bagen är får du in i en normal garderob, volymen på väskan är ganska mycket mindre än en godkänd flygresväska.
På "B" svarar jag: Jovars, gick rätt bra första gången (inne i lägenheten) redan med hjälp av manualen. Med vana kanske 15 minuter gissar jag.
På "C" svarar jag: Får återkomma, har inte hunnit sjösätta den ännu, premiär på lördag i Mälaren troligen.
Anders.Appelqvist; sa:vad tycker du om swiften??? Jag är lite nyfiken på den då den skulle gå bra att förvara i lägenheten... Är den enkel att sätta ihop? Är den hyffsad att paddla???
På "A" svarar jag: Tveklöst, bagen är får du in i en normal garderob, volymen på väskan är ganska mycket mindre än en godkänd flygresväska.
På "B" svarar jag: Jovars, gick rätt bra första gången (inne i lägenheten) redan med hjälp av manualen. Med vana kanske 15 minuter gissar jag.
På "C" svarar jag: Får återkomma, har inte hunnit sjösätta den ännu, premiär på lördag i Mälaren troligen.
Jarl,
grattis till din Puffin! Antar att du köpte den begagnad, med nya kajaker bjussar säkert Alvestad/Puffin på en flaska T-9.
Medlet är till för att smörja och skydda ytan på aluminium och andra metaller. T-9 är standardtillbehör til faltkajaker med aluminiumskelett. Man får en vaxartad hinna där rören skjuts i varann. Utvecklat av Boeing, marknadsförs av Boeshield.
Köpa: Sök på webben på "Boeshield", eller ring i nödfall USA-numret +1-800-962-1732 (gratis i USA, vanlig taxa från andra håll).
Jag lägger på en droppe vartannat år där rören fogas ihop på mn K-Light, mer besvär är det inte när du paddlar i sötvatten eller Östersjön. Det salta västkustvattnet är tuffare. Här gäller det att smörja lite oftare, framför allt om man låter kajaken vara hopmonterad längre perioder. Det märkte jag efter paddling i lagunerna vid Virgina- och Marylandkusten.
Ha kul på jungfrufärden!
[Ändrat av Sven S 2005-09-14 kl 15:54]
grattis till din Puffin! Antar att du köpte den begagnad, med nya kajaker bjussar säkert Alvestad/Puffin på en flaska T-9.
Medlet är till för att smörja och skydda ytan på aluminium och andra metaller. T-9 är standardtillbehör til faltkajaker med aluminiumskelett. Man får en vaxartad hinna där rören skjuts i varann. Utvecklat av Boeing, marknadsförs av Boeshield.
Köpa: Sök på webben på "Boeshield", eller ring i nödfall USA-numret +1-800-962-1732 (gratis i USA, vanlig taxa från andra håll).
Jag lägger på en droppe vartannat år där rören fogas ihop på mn K-Light, mer besvär är det inte när du paddlar i sötvatten eller Östersjön. Det salta västkustvattnet är tuffare. Här gäller det att smörja lite oftare, framför allt om man låter kajaken vara hopmonterad längre perioder. Det märkte jag efter paddling i lagunerna vid Virgina- och Marylandkusten.
Ha kul på jungfrufärden!
[Ändrat av Sven S 2005-09-14 kl 15:54]
Nyfiken i en strut!!
Nå? Hur gick premiärturen??
Nå? Hur gick premiärturen??
Re: Nyfiken i en strut!!
Sent svar - Det är en trevlig kajak, är nöjd med hur den uppför sig i vattnet. Den har ju inget roder eller skrädda men är ändå lagom kursstabil för min smak. Med vind från sidan blir iofs avdriften ganska stor, den "kasar" då i sidled. Relativt liten kraft behövs för att korrigera för vindpåverkan, den låga vikten på ca 13 kilo bidrar väl till det. Den går torrt tycker jag, sällan som vatten når ända upp till sprayskirten när det är lite större vågor. Glider rätt fint mellan paddeltagen. Hyfsade packutrymmen (dock klart mindre än vanliga havskajaker. Man ska tydligen kunna lasta mer grejer om man lägger i dem innan man blåser upp kamrarna men det har jag inte provat), campingutrustning för några dagar går bra att få med. Som man kan förvänta sig är hopsättandet det minst roliga, tar väl uppåt en halvtimma inklusive lastning, lite drygt för kvällsturer efter jobbet men helt ok för helgturer. Men man får väl leva med "plockepinn" när man väljer en sån här kajak. Går lite fortare att ta isär den dock. Om man kan förvara den hopsatt så gör man nog helst det, möjligen kan man släppa ut luften ur kanalerna då. Efter användande är den lätt att torka ur och göra klar för förvaring då hela däcket tas av så man kommer åt bra. Silikonspray i kanalerna för sargbågarna är ett bra tips, underlättar mycket för montering och demontering. Även direkt på bågarna vid hopsättning. En bild:
Anders.Appelqvist; sa:Nå? Hur gick premiärturen??
Sent svar - Det är en trevlig kajak, är nöjd med hur den uppför sig i vattnet. Den har ju inget roder eller skrädda men är ändå lagom kursstabil för min smak. Med vind från sidan blir iofs avdriften ganska stor, den "kasar" då i sidled. Relativt liten kraft behövs för att korrigera för vindpåverkan, den låga vikten på ca 13 kilo bidrar väl till det. Den går torrt tycker jag, sällan som vatten når ända upp till sprayskirten när det är lite större vågor. Glider rätt fint mellan paddeltagen. Hyfsade packutrymmen (dock klart mindre än vanliga havskajaker. Man ska tydligen kunna lasta mer grejer om man lägger i dem innan man blåser upp kamrarna men det har jag inte provat), campingutrustning för några dagar går bra att få med. Som man kan förvänta sig är hopsättandet det minst roliga, tar väl uppåt en halvtimma inklusive lastning, lite drygt för kvällsturer efter jobbet men helt ok för helgturer. Men man får väl leva med "plockepinn" när man väljer en sån här kajak. Går lite fortare att ta isär den dock. Om man kan förvara den hopsatt så gör man nog helst det, möjligen kan man släppa ut luften ur kanalerna då. Efter användande är den lätt att torka ur och göra klar för förvaring då hela däcket tas av så man kommer åt bra. Silikonspray i kanalerna för sargbågarna är ett bra tips, underlättar mycket för montering och demontering. Även direkt på bågarna vid hopsättning. En bild:
Sven S; sa:Fel av mig i farten .. Det är Alv Elvestad jag menar, killen som designar/bygger Pakboats inkl Puffin.
/Sven
PS Ser att du tänker paddla i Mälaren på lördag - hör av dig om du kommer i närheten av enhörnalandet
Enhörnalandet?!
En kanotist till i Enhörna? Kul, finns säkert fler, men jag har inte lagt märke till nån annan på mina turer. Jag utgår sjävl oftast från Underås eller möjligen Ekensberg eller Sundörsviken.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg