böcker till skogen som tål

Jag packeterade ihop "Försvarets överlevnadshandbok" som en karta till programvaran Trekbuddy så att man kan läsa den i mobilen, funkar hyfsat på min 240x320 skärm som nog får ses som ett minimum för att få någon behållning av det hela, blev precis så att det är läsbart med 1 sida i taget, fixade även så att man kan zooma i boken och la oxå ut waypoints på de olika kapitlen för att lättare kunna hitta runt bland sidorna.
Inte lika mysigt som en riktig bok kanske men men.
edit: sån här skärpa och upplösning blev det, om någon är intresserad så kan jag försöka lägga ut den på nätet i dagarna.

tack för tipet, fast dock blir det nog fukt i mobilen effter några nätter i skogen och mobilen går sönder till sist

Det raka svaret, ett svar som du troligen inte vill ha, är att det i princip inte går att skydda en bok på det sätt du vill. Boken måste "byggas om" från scratch i såna fall (då snackar vi alltså om att trycka om den på vattensäkra blad och binda om den med vattensäkra material).

Största problemet med en bok är ju om själva inlagan blir blöt, och det finns inget bra sätt att göra vanliga papperssidor vattentåliga. Impregnera med vax/paraffin är väl det som skulle fungera, men det påverkar ju färgen på pappret och riskerar att klibba ihop om det blir varmt. Dessutom tror jag att det inverkar negativt på blädderbarheten.

Den enklaste är kanske att skära sönder boken, laminera sidorna och sätta dem i en pärm.

Det raka svaret, ett svar som du troligen inte vill ha, är att det i princip inte går att skydda en bok på det sätt du vill. Boken måste "byggas om" från scratch i såna fall (då snackar vi alltså om att trycka om den på vattensäkra blad och binda om den med vattensäkra material).

Största problemet med en bok är ju om själva inlagan blir blöt, och det finns inget bra sätt att göra vanliga papperssidor vattentåliga. Impregnera med vax/paraffin är väl det som skulle fungera, men det påverkar ju färgen på pappret och riskerar att klibba ihop om det blir varmt. Dessutom tror jag att det inverkar negativt på blädderbarheten.

Den enklaste är kanske att skära sönder boken, laminera sidorna och sätta dem i en pärm.

hej det va faktiskt ett bra svar får tacka så mycket :) ja att sätta in papperna i en pärm är nog rätt smart,ska nog dra lös sidorna och sätta plast på varje sida och ta hål i papperna och sätta in i en pärm tar lite tid men det är det värt

tack

det är vel självklart att man måste öva, behöver inge fler tips av en stadsbo som dig gå du din väg me din ica kasse :)

Kul att du ser mig som en stadsbo när du inte har en aning vart jag bor...

Sen ser du ner på ICA kassen, denna sak som ovärderlig i skogen och kan användas till så många saer som du inte finner i dina böcker. En kasse kanske inte är så coolt och extrem överlevnad som de håller på med på tv, men den är bra till mycket...

- Fuktspärr
- Tillverka ett antal metter starkt rep
- Ryggsäck
- Påse för insamling av växter
- Påse för insamling/trasnport av vatten
- Nödsignal
- Del av bivack
- Regnjacka
- Kokkärl
- Kudde

Att skapa trygghet genom kunskap och erfarenhet är inte dumt och vattentätt är det också =)

Kul att du ser mig som en stadsbo när du inte har en aning vart jag bor...

Sen ser du ner på ICA kassen, denna sak som ovärderlig i skogen och kan användas till så många saer som du inte finner i dina böcker. En kasse kanske inte är så coolt och extrem överlevnad som de håller på med på tv, men den är bra till mycket...

- Fuktspärr
- Tillverka ett antal metter starkt rep
- Ryggsäck
- Påse för insamling av växter
- Påse för insamling/trasnport av vatten
- Nödsignal
- Del av bivack
- Regnjacka
- Kokkärl
- Kudde

Att skapa trygghet genom kunskap och erfarenhet är inte dumt och vattentätt är det också =)

jo kan hålla med att en kasse kan göra mycket, de en påse kan användas till endel av de du nämnde visste jag redan om men har inge planer på att ta med en plastpåse efftersom den inte är så hållbar, tror inte en påse håller i några år tex men om man skall vara ute ett tag så visst

Att olja in bladen med någon lättflytande olja är det enda sätt du någorlunda kan skydda dem mot fukt på, men det är långt ifrån bra, de tenderar att bli tämligen genomskinliga och läsbarheten blir mist sagt kass när man ser en extra spegelvänd text över allting annat.

En sak du definitivt kan införskaffa som inte är dum och som faktiskt är tänkt för det du beskriver är försvarets "fickminne överlevnad" det är en VÄLDIGT nerbantad version av boken "handbok överlevnad" som är i plast och liten nog att ha i bakfickan på ett par jeans.

Det bästa är givetvis om du tar dig tiden och kostnaden att:

1. Köpa in plastpapper som är gjort för att stå emot väder och vind.
2. Läsa igenom boken ifråga och överför det du tycker är viktigt/svårt att hålla i minnet till en liten anteckningsbok du sytt (klammra inte om du inte hittar rostfria klammer dvs) ihop av de vattensäkra bladen.
3. Sy dig en liten påse (eller ännu bättre hitta en liten låda i plast) i vilken du förvarar din egen överlevnadsbok när du är ute.

Överarbeta det inte, när det skiter sig kommer du inte ha mycket energi över att leta efter införmationen så jag skulle rekomendera att du är mycket restriktiv med vad som är viktigt att absolut inte glömma och vad som är bra att ha läst någon gång och skiljer ut dessa.
Att "fickminne överlevnad" är så litet som det är säger påde en och två saker om vad som är lämpligt.

Om du är intreserad har jag några antenckningsböcker som egentligen är tänkta som loggbocker för vandringar som jag tryckt upp som ett skolarbete som skulle vara ypperliga som just anteckningsbok...jag kommer lägga ut en anons här på utsidan snart om dessa då jag har ett par över.

Men jag likt andra rekomenderar att du sparar det i huvudet och i händerna i första hand!

hej det va faktiskt ett bra svar får tacka så mycket :) ja att sätta in papperna i en pärm är nog rätt smart,ska nog dra lös sidorna och sätta plast på varje sida och ta hål i papperna och sätta in i en pärm tar lite tid men det är det värt

Om du hålslår genom både laminat och papper så kommer fukten att krypa in där (kanten på pappret blir ju exponerad). Du måste se till att laminera så att du får en "marginal" av enbart laminat som du kan hålslå.

Lamineringen lär ju dock göra att det blir dubbel så tjockt, men å andra sidan kanske en helryggspärm (ta en som är i plast!) då rymmer flera böcker.

Men jag håller ju med de som säger att du knappast kommer behöva den typen av böcker med dig. Vad är det du tänkt slå upp? Hälften av grejerna som står i böckerna kommer du inte behöva använda annat i en nödsituation, och då har du inte tid/möjlighet att slå upp. Av det som blir kvar är hälften antagligen grejer som du kommer att göra varje dag, så det sitter i ryggmärgen efter en vecka.

Det som jag eventuellt skulle ha med mig är förteckning (med beskrivning) över ätliga växter. Men det beror ju på att jag inte sett alla växter i verkligheten. De jag sett i verkligheten känner jag igen utan böcker.

Jag skulle nog hellre ha med mig en vanlig kokbok eller liknande. Kanske inte hela boken, men valda delar.

Att olja in bladen med någon lättflytande olja är det enda sätt du någorlunda kan skydda dem mot fukt på, men det är långt ifrån bra, de tenderar att bli tämligen genomskinliga och läsbarheten blir mist sagt kass när man ser en extra spegelvänd text över allting annat.

En sak du definitivt kan införskaffa som inte är dum och som faktiskt är tänkt för det du beskriver är försvarets "fickminne överlevnad" det är en VÄLDIGT nerbantad version av boken "handbok överlevnad" som är i plast och liten nog att ha i bakfickan på ett par jeans.

Det bästa är givetvis om du tar dig tiden och kostnaden att:

1. Köpa in plastpapper som är gjort för att stå emot väder och vind.
2. Läsa igenom boken ifråga och överför det du tycker är viktigt/svårt att hålla i minnet till en liten anteckningsbok du sytt (klammra inte om du inte hittar rostfria klammer dvs) ihop av de vattensäkra bladen.
3. Sy dig en liten påse (eller ännu bättre hitta en liten låda i plast) i vilken du förvarar din egen överlevnadsbok när du är ute.

Överarbeta det inte, när det skiter sig kommer du inte ha mycket energi över att leta efter införmationen så jag skulle rekomendera att du är mycket restriktiv med vad som är viktigt att absolut inte glömma och vad som är bra att ha läst någon gång och skiljer ut dessa.
Att "fickminne överlevnad" är så litet som det är säger påde en och två saker om vad som är lämpligt.

Om du är intreserad har jag några antenckningsböcker som egentligen är tänkta som loggbocker för vandringar som jag tryckt upp som ett skolarbete som skulle vara ypperliga som just anteckningsbok...jag kommer lägga ut en anons här på utsidan snart om dessa då jag har ett par över.

Men jag likt andra rekomenderar att du sparar det i huvudet och i händerna i första hand!

*olja in bladen med någon lättflytande olja, tror det är bättre att plasta in bladen, har typ bestämt mig för att göra det

*försvarets "fickminne överlevnad", har planerat att införskaffa ett

*när det skiter sig kommer du inte ha mycket energi över att leta efter införmationen , efftersom jag tänkt bo i skogen är det det extremt viktigt jag ska jag lära mig först, böckerna är mer till för att lära mig mer för att förbättra på boendet och ifall jag skulle glömma bort något

*Om du är intreserad har jag några antenckningsböcker, tyvärr inte intresserad har tillräkligt mycket att lära mig utav

*Men jag likt andra rekomenderar att du sparar det i huvudet och i händerna i första hand* that i know

tack även för svaret jag fick

/g

Om du hålslår genom både laminat och papper så kommer fukten att krypa in där (kanten på pappret blir ju exponerad). Du måste se till att laminera så att du får en "marginal" av enbart laminat som du kan hålslå.

Lamineringen lär ju dock göra att det blir dubbel så tjockt, men å andra sidan kanske en helryggspärm (ta en som är i plast!) då rymmer flera böcker.

Men jag håller ju med de som säger att du knappast kommer behöva den typen av böcker med dig. Vad är det du tänkt slå upp? Hälften av grejerna som står i böckerna kommer du inte behöva använda annat i en nödsituation, och då har du inte tid/möjlighet att slå upp. Av det som blir kvar är hälften antagligen grejer som du kommer att göra varje dag, så det sitter i ryggmärgen efter en vecka.

Det som jag eventuellt skulle ha med mig är förteckning (med beskrivning) över ätliga växter. Men det beror ju på att jag inte sett alla växter i verkligheten. De jag sett i verkligheten känner jag igen utan böcker.

Jag skulle nog hellre ha med mig en vanlig kokbok eller liknande. Kanske inte hela boken, men valda delar.

*Om du hålslår genom både laminat och papper så kommer, ja det har du rätt i,blir att göra dubbelt lager kanske eller så kommer jag på nåt annat när jag väl börjar plasta in

*Men jag håller ju med de som säger att du, som tidigare sagt det är till för att göra boendet bättre, tex kan du skapa skapa kläder,klara alla stegen?, bygga olika sortes läger, eller liknande moment det finns så mycket extra som man kan göra, böker som jag troligtvis kommer ta med är:
försvarets överlevnadsbok Sommartid / Vintertid
verleva på naturens villkor sommar - och vintertid - Stefan Källman Harry Sepp

http://www.bokus.com/b/9789153424321.html?pt=search_result <-- oskäker på om jag ska ha med

/g

Jag skulle aldrig riva sönder boken jag skulle ha skannat av sidorna och skrivit ut på färgskrivare och sedan plastat in dessa i stället för bokens sidor. Blir de utnötta är det ju bara att skriva ut en ny sida och plasta in- Boken förvarar man sedan hemma inomhus.

Visst kan man diskutera laglighet i att skanna av en bok. Men om man har köppt en bok och skannar av för att använda utskriften för eget bruk och inte delar med sig till andra så är det nog ingen som kan sätta dig i fängelse för det. Man fåt väl göra kopior på egna musikskivor för att spela i bilen och förvara orginalen hemma. Det är väll vid själva spridandet av upphovsrättsskyddat material som man begår ett brott eller att ladda ned utan att betala till upphovsrättsinnehavaren Har man köpt en bok har man ju betalat för den.

Men om din plan är att "leva i skogen och inte återvända hem för att köppa nya böcker" så kommer du ha lärt dig utantill vad du behöver veta innan du slitit ut boken. Att lägga in materialet i mobilen faller ju också bort med tanke på att betteriet i mobilen troligen kommer att vara slut långt innan boken är utsliten. Om man inte återvänder tillbaka till civilisationen för att köpa en bok man anser sig behöva så lär man ju knappast ge sig tillbaka för att ladda telefonen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg