Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var?

Jag bodde ett år i tält. Åt uteslutande vegansk kost utom några gånger då jag provade hur min mage fixar fisk efter tio år som vegan. Bönor kan förberedas i termos. Man kokar upp och slänger allt i en matlagningstermos. Gick upp några kilo när jag kompletterade med bra protein och mycket cocosfett. Det är väldigt dyrt att handla sojagranulat och allt som krävs för att kunna laga med så lite bränsle som möjligt. När det kommer till att stanna på samma ställe hade jag ett stort skogsområde att röra mig på. Dusch och toa fanns på jobbet. Spade bars med för de enstaka tillfällen då man var för långt bort. Malmö låter omysigt. Kanske söder om brofästet och neråt men skulle känna mig exponerad. I pengar kanske man inte tjänar så mycket men som mental upplevelse ger det desto mer. Allt går om man känner för det.

Vilken del av Sverige var du i under ditt friluftsår?

Skåne är som bekant ett av Sveriges tätast befolkade landskap, med minst skog. Varför inte ta Yogan som självstudier under denna månad och trippa upp till betydligt mer skogsklädda landskap? Ta bussen längs inlandsvägen E45. Hoppa av vid slumpvis plats och vänd 90 grader mot vägen. Gå några km rakt fram och du är i Skogen. Alternera mellan lite olika platser.

Lästips till långa ensamma kvällar i lägereldens sken: Into the wild, John Krakauer. Filmen är bra, men boken mer resonerande.

Skåne är som bekant ett av Sveriges tätast befolkade landskap, med minst skog. Varför inte ta Yogan som självstudier under denna månad och trippa upp till betydligt mer skogsklädda landskap? Ta bussen längs inlandsvägen E45. Hoppa av vid slumpvis plats och vänd 90 grader mot vägen. Gå några km rakt fram och du är i Skogen. Alternera mellan lite olika platser.

Lästips till långa ensamma kvällar i lägereldens sken: Into the wild, John Krakauer. Filmen är bra, men boken mer resonerande.

Det där låter vettigt. Och håll dig i rörelse, så slipper du latringropar och grejer. Det räcker ju med att du flyttar dig några hundra meter per dag. Ta en tur runt Småland eller så.

Det finns!

Tjena!

Det finns faktiskt stora o ödsliga skogar i Skåne, mer än vad folk faktiskt tror ;) dock inte i närheten av Malmö..från mellersta Skåne och norrut får man då leta efter, Gröna Kartan eller Skåneledskartor är ett tips. Borde inta vara omöjligt!

Lycka till.

Mvh Nicklas L

Tack så mycket för alla feta svar och all information.
Det här tål ju att funderas på ett varv till.
Planen var som många redan lyckats lista ut att glida in till Malmö då och då för att handla, sköta hygien och avsluta min yogakurs. Kort och gott att bibehålla kontakten med vänner och några få rutiner i staden för att sedan sova i tält eller vindskydd och spendera tid med mig själv i naturen åtminstone de flesta av veckans dagar i något naturskönt område (inte nödvändigtvis skog, strand och äng känns fint också).
Projektet kanske mer kan beskrivas som "inte bo i stan" än att "leka vildmarksliv".

Jag ska fundera lite till. Fortsätt gärna att komma med förslag och annat matnyttigt!
Och tack igen!

/jonas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg