Bo i bilen !!?

Hej!
Är student på industridesign på konstfack och håller på med en marknadsundersökning för ett skolprojekt kring mobilt boende.

Vore super glada om du/ni hade tid i ngn minut o svarade på de frågor du kan/vill!....

Vi håller på att utveckla en insatts till combibilar (som alltid sitter i bilen) som kan fällas ut och gör att 2 pers kan bo i bilen på ett bekvämt o säkert sätt och undrar:

1.Skulle du ha nytta av att du vet att du alltid har övernattningsmöjlighet när du åker med din bil.

2.Skulle du ha någon nytta av att bo i bilen i något sammanhang?

3.Tror du att det finns något behov av den typen av produkt?

4.Vid vilken typ av friluftsaktiviteter kan man ha nytta av bilen som bas/boende?

5.Vad tycker du att en sådan insatts får kosta?

6.Tror du att man skulle välja denna produkt framför andra (tält, husvagn) om den är väsentligt mycket lättare och snabbare att använda?

Jätte tack på förhand! /Daniel Eriksson

1.Skulle du ha nytta av att du vet att du alltid har övernattningsmöjlighet när du åker med din bil.
Svar: Nej

Svar: Ja! Har en Volvo V40. När jag kör längre sträckor (>100 mil) själv så händer det att jag tar med liggunderlag och sovsäck, fäller baksätet, drar för insynsskyddet över bagagerummet och vips har jag ett tillräckligt avskilt och mörkt utrymme för att sova på.

Svar: Njae, inte stor.

4.Vid vilken typ av friluftsaktiviteter kan man ha nytta av bilen som bas/boende?
Svar: Uppenbarligen friluftsaktiviteter som inte tar upp bilens bagageutrymme med prylar. Man måste ju ha möjlighet att sova oxå.

Svar: Jag är inte beredd att betala för det.

6.Tror du att man skulle välja denna produkt framför andra (tält, husvagn) om den är väsentligt mycket lättare och snabbare att använda?
Svar: Nej, se ovan nämnda svar. Ett tält inverkar betydligt mindre på bagagerummets utnyttjande (sova i bilen) och bensinförbrukningen (husvagn).

För övrigt finns det väl såna insatser till Saab 900?

/Håkan

Mina åsikter...

-- Nej.

-- Jag har bott i min Passat kombi på väg till MTB-Vättern. Tyckte det passade bra vid det tillfället, när jag ändå reste ensam. Fick ligga på diagonalen för att få plats sedan jag fällt baksätet, men jag sov gott.

-- Tja, tveksamt. Har sovit 3 gånger i bilen under de 18 år jag haft körkort... Har inte sett speciellt många som utnyttjat sin bil att sova i. Ventilationen är ett problem. Öppnar man rutan så kommer mygg och regn in...

-- Jag kommer att göra det flera gånger vid tex Vätternrundan, Vansbrosimningen etc, när jag reser ensam och vill vara på plats ganska tidigt på dagen.

-- Det är inte så intressant att jag skulle betala för det.

-- Personligen skulle jag se det som ett komplement. Skulle inte använda den om jag hade sällskap. Då blir det trångt (om man inte har stor bil...)

mvh
Håkan Åkesson

denden; sa:

1. Ja

2.Absolut.

3. Självklart om det inte finns på marknaden. Det finns alltid behov för det mesta förutsatt att det är en bra produkt. I USA är det vanligt att folk bor i sin bil.

4. då man vill vara mer flexibel. Perfekt om man vill ha billigt boende i storstad men då är det knappast frilufaktivitet.

5. Cirka 5 000 -10 000 max kanske.

6. Det är omöjligt att svara på när man inte har fördelarna framför sig. Komfort är viktigt. Man får inte heller inskränka på lastutrymmet.

Själv skulle jag nog föredra en skåpbil för övernattning. Man vill ha lite mer space.

Instämmer med svar nr 1 och 2. Jag sover i nödfall i min passat kombi, det duger bra. I annat fall tar jag tältet.

denden; sa:
Hej!
Är student på industridesign på konstfack och håller på med en marknadsundersökning för ett skolprojekt kring mobilt boende.

Vore super glada om du/ni hade tid i ngn minut o svarade på de frågor du kan/vill!....

Vi håller på att utveckla en insatts till combibilar (som alltid sitter i bilen) som kan fällas ut och gör att 2 pers kan bo i bilen på ett bekvämt o säkert sätt och undrar:

- Om du menar alltid som i att den skulle sitta där 365 dagar om året, så nej. I samband med ev. bilsemester, ja.

- Ja, inför tävlingar tex Vättern. Eller om man är borta på fest och måste ta bilen dit... Fast då ber man nog att få sova över.

- Finns det säkert, men det är ganska priskänsligt...

- Inte rena friluftsaktiviteter som jag ser det, men i samband med tävlingar, evenemang etc. På bilsemester som nödlösning, men då får den ju inte ta upp hela bagaget.

- Som ett hyfsat kupoltält.

- Inte för att den är snabbare men för att man inte behöver leta tältplats. Parkering får man ju fixa ändå.

avslutad210712

Gäst

Nej

Händer att jag övernattar i bilen till/från fjällen när jag inte ids slå upp tältet eller om det är dåligt väder.

Nej

Skulle nog inte använda bilen till mer än enligt punkt 2 ovan. Inte att bo i.

--

Nej

Mina 5 öre

denden; sa:
Hej!

Ja, men det har jag tillräckligt bra redan genom att fälla ner baksätet och rulla ut ett liggunerlag.

Visst, vid längre resor eller evenemang typ Vättern, löplopp etc.

Mkt litet

Se ovan, inga "riktiga" friluftsaktiviteter således

0,00:-

Nopp, eftersom den inte är alternativ med jämförbar funktion. Tältet har dessutom de flesta friluftsmänniskor redan varför detta blir ytterligare en kostnad (med begränsad nytta)

/Leif

Kommentar:

Reser man långa stäckor med bilen så har man ofta mycket med packning i bilen, då får man knappast plats att sova speciellt bekvämt. Det finns andra lösningar där man ändå använder bilen för att sova tex med tält på taket. Men de verkar inte vara speciellt vanliga.

denden; sa:
Nej, inte direkt. Det skulle fungera precis lika bra med nåt man monterar vid behov. (Och sen har jag ingen kombi heller, jag har en Mitsubishi Galant Hatchback där det största problemet med att sova med nedfällt baksäte är att det inte blir plant utan blir en "ås" på tvären.)
Visst skulle det kunna underlätta vid långa resor, men det är ju inte utrymmet som är problemet.
Nej. Som flera har påpekat är det inte utrymmet utan ventilationen och liknande som är problemet (hur skönt lär det vara på morronen när solen börjar lysa in genom rutorna redan vid 5-snåret? Bastu när man vaknar).
Jag kan inte se nån direkt koppling till nån särskilt friluftsaktivitet. Det handlar ju snarare om alla tillfällen där man har behov av enkelt boende och inte har möjlighet eller lust att slänga upp ett tält.
OM jag hade behov så skulle kanske några hundralappar vara acceptabelt.
Det beror på priset. Vad tjänar man på att använda den?

Totalt onöfigt att bli än mer bilbunden, TÄLT duger gott! Lägg din energi på någon nytiggare uppfinning.

njae

1. Har en kombi så övernattning i bilen är inte ett problem. Om jag inte hade haft en kombi, så nej ändå.

2. Ja, har varit tillfällen då det har varit nödvändigt, men det har löst sig ändå.

3. Kan inte riktigt se nyttan med en sådan produkt. Problemet som sådant är ganska enkelt att lösa ändå om man behöver sova i sin bil.

4. Tävlingar långt hemifrån där tältplats är svår att finna, långa resor, jobb där bilen fungerar som kontor.
I vilket fall som helst finns det andra problem som är större än sovplats när man pratar boende i bil.

5. Är inte beredd att betala för en sådan produkt

6. Nej, alla som har prövat att sova i sin bil vet att det är något man inte gärna gör.

Hoppas mina svar duger något till :)
/Jakob

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg