Blus för vandring.

Tack för tips om Haglöfs Ozo men den är lite för mycket jacka ändå. Sen verkar det ju vara en bra jacka för all del.
Tror att det är Fjällrävens blus som kommer närmast det jag letar efter. Än så länge.

Alltså, detta med "vindblus"..

Kan någon förklara varför folk på utsidan envisas med en användning av ordet "blus" som inte existerar i samhället i övrigt utanför forumet?

Är det nån speciellt inflytelserik användare som gjort att begreppet fått spridning just här?

Alltså, detta med "vindblus"..

Kan någon förklara varför folk på utsidan envisas med en användning av ordet "blus" som inte existerar i samhället i övrigt utanför forumet?

Är det nån speciellt inflytelserik användare som gjort att begreppet fått spridning just här?

Det är väl ändå inte ett ovanligt ord?

Blus används dessutom för dam-skjortor (som vanligtvis har en lösare passform).

Blus är mao ett skjortplagg som har en lös passform.

jag är 30 och stöter på ordet då och då (inte mindre förekommande än nåt annat linkande klädesbenämning) samt nyttjar det då och då.

Snöblus, huggarblus, vindblus, löparblus, blus mm.

Skulle man däremot använda ordet bussarong, hade jag fått vibrationer i öronsnibbarna - det är väl ovanligare.

Jag skulle vilja påstå att den etablerade allmänna betydelsen av "blus" för majoriteten av sveriges befolkning är en skjorta för kvinnor

Söker man på "vindblus" på google får man i princip bara träffar på utsidan eller bloggar där folk som skriver på utsidan skriver.

Inget fel med det! Tycker bara det är lite intressant. Undrar lite vem som relanserade ordet
Han den där "fjäderlätt"-killen kanske?

Fjäderlätt killen, speciellt inflytelserik användare!? Är det jag?
Hur som helst så är det skillnad på blus och skjorta då blusen är lös i passformen och oftast inte med knappar/dragkedja hela vägen ner på framsidan.
Mer som en tröja av tyg kan man väl säga. Så det finns en konkret anledning att kalla det vad det är då det inte är samma sak. Sen att det är mindre modernt uttryck och plagg. Japp så kan det vara. Icke desto mindre jäkligt bra

Men det var definitivt ett mansplagg ursprungligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blus

Jag skulle vilja påstå att den etablerade allmänna betydelsen av "blus" för majoriteten av sveriges befolkning är en skjorta för kvinnor

Söker man på "vindblus" på google får man i princip bara träffar på utsidan eller bloggar där folk som skriver på utsidan skriver.

Inget fel med det! Tycker bara det är lite intressant. Undrar lite vem som relanserade ordet
Han den där "fjäderlätt"-killen kanske?

Nu vet jag ju inte hur du "söker"? Men ordet "blus" har de senaste 150 åren varit ett etablerat namn för en form av arbetskläder, som därför också råkar fungera mycket bra som friluftsplagg:

"BLUS blɯ⁴s, sbst.¹, r. l. m.; best. -en; pl. -ar, stundom -er. (blus M:A V. SCHWERIN (1826) hos WRANGEL M:a v. Schwerin 194 osv. blouse Konst- o. nyhetsmag. 5: 8 (1822), Sthms modejourn. 1843, nr 8, s. 8 :) blouseartade) m. fl. blous Sthms modejourn. 1848, s. 55 :) blouslif )
[liksom t. bluse, eng. blouse, af fr. blouse]
[BLUS.sbst1 1]
1)
[jfr motsv. anv. i t., eng. o. fr.]
vidt, skjortliknande plagg, vanl. af bomullstyg, afsedt att användas (af arbetare, soldater, konstmålare, bildhuggare, fotografer m. fl.) vid arbete, ofta om lifvet sammanhållet med ett bälte l. en rem. De flesta (bland folket vid Motala slussverk voro) klädda i blus, hvilket såg litet utländskt ut. M. LALIN (1837) hos DAHLGREN 2 Ransäter 13. (Fotografen bör) Alltid (i mörkrummet) hafva .. kläderna skyddade af en blus eller ett förkläde. Priskur. å fotogr. artikl. 1900, s. 2. jfr ARBETS-, FÄLT-, LANDSTORMS-BLUS m. fl. – särsk. närmande sig 3. På de tider, då arbetet tillåter, äro bluserna .. (på museerna i Paris) så talrika som frackarna. TOPELIUS 24: 127 (1857)."

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/35/63.html

Faktan verkar hämtad från etymologiska ordboken "svenska akademins ordbok" som visar på en historisk betydelse av ett ord - den uppdateras inte - och betydelsen av ordet "Blus" lär vara skriven på 30-talet nån gång.Man började 1860-talet nångång och 2014 har man forfarande bara kommit till ordet "vedersyn".

De senaste 30 åren skulle jag säga att den genomsnittliga människan är helt oförstående till att "blus" skulle vara något annat än ett kvinnoplagg. Ord ändrar betydelse över tid.

Därav min fascination över att en liten klick på utsidan använder ordet "blus" på ett sätt som inte används i övriga samhället.

Men det är ju inget fel med det.

Faktan verkar hämtad från etymologiska ordboken "svenska akademins ordbok" som visar på en historisk betydelse av ett ord - den uppdateras inte - och betydelsen av ordet "Blus" lär vara skriven på 30-talet nån gång.Man började 1860-talet nångång och 2014 har man forfarande bara kommit till ordet "vedersyn".

De senaste 30 åren skulle jag säga att den genomsnittliga människan är helt oförstående till att "blus" skulle vara något annat än ett kvinnoplagg. Ord ändrar betydelse över tid.

Därav min fascination över att en liten klick på utsidan använder ordet "blus" på ett sätt som inte används i övriga samhället.

Men det är ju inget fel med det.

Min erfarenhet är att trots att datoranvändningen ökat väldigt mycket de senaste 30 åren, så har den genomsnittlige datoranvändaren blivit betydligt sämre på att t ex göra en så enkel sak som att söka efter information!

Arbetskläder som "skogsblus", "skogshuggar blus", "snickarblus", "timmermansblus", "sjömansblus", "Överdragsblus", "snöblus" är högst aktuella termer

Min erfarenhet är att trots att datoranvändningen ökat väldigt mycket de senaste 30 åren, så har den genomsnittlige datoranvändaren blivit betydligt sämre på att t ex göra en så enkel sak som att söka efter information!

Det gäller då dina slutsatser antar jag? Du verkar inte förstå att avläsa sökresultaten.

En sökning på internet ger träffar som bekräftar det jag skrev , dvs att ordet "vindblus" är ett ålderdomligt och i allmänhetens ögon dött berepp som lyfts upp och fått nytt liv genom en liten grupp människor där många har koppling till just Utsidan. För majoriteten av svenskar är "blus" ett kvinnoplagg. (Sök gärna på enbart "blus"för att få en uppfattning om vad begeppet syftar på idag. Google är en utmärkt indikator på ett ords reella användning.)

Träffar på "vindblus" ger framförallt Utsidan-trådar, i andra hand utsidan-relaterade skribenter som skriver på sina egna bloggar. I tredje hand spridda skurar i kommentarsfält och på nåt sorts militärhistorisk sida. Det används inte alls på "större" källor. Jämför med att söka på termen "blus" enbart. Eller för all del, ett begrepp som "vindjacka" eller anorak. Det är levande begrepp.

Observera att jag fortfarande inte lägger någon värdering i detta.

Det kunde ju vara intressant för att språkforskare att studera fallet, dock!
Här har man en tydlig fallstudie om ett specifikt ords mycket lokala utbredning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
tlundberg Fotbeklädnad för svensk vandring Kläder 51
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg