• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

blueray

Hade dock hjälp av 2 riktiga proffs, hade specat en prislapp och bett om bästa möjliga prestanda för den, fördelat på högtalare och förstärkare.

Bara för att den här meningen låter så töntig i efterhand och jag är lite ängslig...
Jag fick hjälp av 2 kompisar som jobbar professionellt med ljud och dessutom har det som största intressen utan att vara hifi-försäljare, så jag kände att jag fick väldigt bra och insatta tips utan att det var någons provision på köpet som var inblandat. Och hade jag satt en större prislapp som max så hade det nog varit förstärkaren som hade tassat upp några steg i pris/prestanda.

I senaste numret av tidningen HemmaBio (nummer 12, julnumret) testas flertalet Blu Ray-spelare. PS3 är inte längre det självklara valet och många spelare verkar ha problem med dvd-bilden är två saker man snabbt kan se. Just det där med dvd-bilden är viktigt för mig personligen om/när jag uppgraderar för jag pallar inte att köpa alla mina filmer en tredje gång(!) utan dvd måste funka bra för mig. Kan vara idé att spana in artikeln.

Lite snabbfakta:
- Panasonic DMP-BD35 & 55 får "bra köp"
- Samsung BD-P250 får "bra på dvd"
- Sony BDP-S350 & S550 är "testvinnare"
- Pioneer BDP-LX71 får "bra på dvd"

Pioneer och Samsung är dom enda som enligt tabeller på slutet har "felfri" dvd-bild men dom halkar efter på andra områden. Överlag är min känsla att tekniken inte riktigt är mogen ännu.

Eftersläpningar?

Har ni problem med eftersläpningar så kan det bero på att bilden in till TVn skickas interlaced (varannan linje). Bilden kommer då inte att uppdateras så ofta => bilden ligger kvar => det syns som eftersläp. På katodstråleskärmar så slocknar pixlarna innan nästa bild ritas ut, och då syns inte eftersläpet (däremot flimmrar bilden) På LCD är pixeln "tänd" ända tills nästa bild kommer. Kör ni SCART från box/dvd/spelare så är ni rökta. Den kabeln klarar bara en 330 linjers interlaced signal. Då står ni där med er stora 1080-TV till ingen nytta,,,, Komponentkablar (3xRCA för bilden) klarar att köra DVD-kvalitet (576 linjer) progressivt. Då försvinner släpet på film (TV-bilden blir nog fortfarande lika dålig...). HDMI klarar allt.

/Lars

Nu vet jag inte om någon annan har frågat om just eftersläpningar men i den testen jag hänvisar till har "bra på dvd" inget med det att göra utan det handlar om uppskalning och de-interlace av bildsignalen från dvd-filmer, via HDMI, och dom problem som då kan uppstå och hur apparaten hanterar detta.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg