• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

blueray

javafan.. har kollat runt på en massa forum och jag orkar inte lägga upp nya konton och ta reda på vem som snackar dynga och vem som levererar.. jag söker mig genast till utsidan där jag vet att kunskap om det mesta finns(ett visst fjäsk)...

jag funderar på att köpa en blueray spelare men jag har hört att man lika väl kan köpa en ps3 för att köra film och musik. jag har hyfsad koll på högtalare och recivers, har grejer i det övre segmentet så jag ställer ganska höga krav på prylarna.. tyvärr kan jag inte jämföra, där jag köper mina hifiprylar säljer dom inte ps3 och vise versa.. har någon av er bättre koll på detta..

Jag kör med en PS3, är mycket nöjd. En stor fördel är att den laddar skivorna snabbt, det kan vara riktigt segt på en den andra Bluray-spelare. Bilden går via HDMI till projektorn, så där är det den som gör jobbet.

Jag testade PS3:an på musik precis när jag köpt den, och den gör absolut inte bort sig, även om den inte lirar i klass med en bättre cd-spelare. (Testade med min NAD C325BEE och B&W 602). Fast i normalfallet streamar jag musiken till stärkaren. (Måste bara komplettera med en DAC, den i Apples AirPort Express är inget vidare.)

Så det beror lite på hur känslig du är för musiken om du kan ha den som CD-substitut. Som ersättning för standard-Bluray är den i mina ögon överlägsen, och i och med att den är mjukvarubaserad lär den väl kunna uppdateras till nya versioner av Blurayformatet. (Om jag fattat rätt är det inte helt låst ännu.) Plus att man kan utmana sina vänner på Motorstorm :)

Så här har jag f.ö. löst min setup hemma:

Bilagor

• nyinflyttad 20081105-2.jpg
    nyinflyttad 20081105-2.jpg
    40 KB · Visningar: 229
  • nyinflyttad 20081105-3.jpg
    nyinflyttad 20081105-3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 231
Senast ändrad:
Var på väg att börja spana efter bluray, och tänkte då helt sonika låta tv-fabrikatet välja eftersom det är SÅ skönt med en fjärrkontroll som funkar till både tv och bluray (har ingen lös box eller satellitmottagare).

Börjar dock tvivla på att det kommer att bli nån bluray; det lutar kanske mot att bluray blir en parentes, och andra hårddiskbaserade (eller nätverksbaserade) högupplösta format istället blir lösningen (även om de nu kanske blir bluray från datorn eller nåt. Dock känns det som att jag inte orkar engagera mig med att hänga upp tv:n på ett lokalt nätverk ännu på ett tag.

Har f ö noll koll på "mediaspelare" USB-diskar osv. Min tv har USB-port, men det betyder nog tyvärr inte att jag kan kolla på film (bara bildspel) genom denna.

Köpte precis en Ps3:a pg a mångsidigheten... film, spel, fotoalbum och musikmaskin i ett + online/uppdateringsmöjligheter... upplevde den som prisvärd(!) i förhållande till vad du får.

Precis som alven skriver så laddar den snabbt + att jag tycker att den är tyst.

Skall så småningom koppla i hop den med ett ljudsystem... tror att det kommer att bli bra.

Enda minuset jag märkt so far är att den är ganska ful... men det är ju en smaksak. Sen så kan jag bli irriterad på att ON knappen sitter bakom och inte på fronten.

Btw så köpte jag även en Sony Bravia 46" LCD... och den är jag inte lika nöjd med... Clouding och ibland eftersläpningar och skuggor i bilden...

Thomas

Ja, ful är den, PS3:an. Man kan köpa skins till den om den ska stå framme. Jag gömde min...

LCD är en teknik jag inte kunnat förlikas med när det gäller tv. Tycker att eftersläpningarna är störande även på top of the line-modeller. Hade förut en plasma-tv som jag var nöjd med, men när jag flyttade ifrån (bl.a.) den i somras så blev det projektor istället. 84" är trevligt ;)

en ps3 kostar 5000:- och jag undrar om det motsvarar en ren blueray spelare i bild och ljud kvalitet eller köper man mest konceptet "allt i ett", jag hittar inga data som jag kan jämföra med en ren blueray spelare..

Noll nördkoll...

Men läste en 'artikel' där flera olika spelare testades, PS3 var överlägsen men ett minus var att den inte klarar flera format. Har man det behovet får man köpa på sig en extra, vilket inte är fel om man gillar prylar, dock. :)

Fan, jag som nästan hade bestämt mig för att bara lägga mig i friluftstrådar i fortsättningen.

peter

en ps3 kostar 5000:- och jag undrar om det motsvarar en ren blueray spelare i bild och ljud kvalitet eller köper man mest konceptet "allt i ett", jag hittar inga data som jag kan jämföra med en ren blueray spelare..

Kör du vidare ljud och bild med digitala signaler så är ju den kvaliteten i händerna på annan utrustning. Då får man ta hänsyn till snabbhet, design, uppgraderingsbarhet och nackdelen med att den inte går att få bort regionkodningen på (vilket är ett problem om man har haft en avkodad spelare ochhar en dvd-samling med importskivor...). Kanske något mer?

Snarlikt, fast fjolårsköp

tänkte låta den här sköta ljud och bild: Onkyo TX-NR905, ska ner den sjätte och kolla in den

Jag har en Onkyo TX-SR605 och PS3, kombinerat med B&W Mini Theatre högtalarsystem (MT-20 subbas). Nöjd!
Jag är dock inget ljud- eller bildmongo! Hade dock hjälp av 2 riktiga proffs, hade specat en prislapp och bett om bästa möjliga prestanda för den, fördelat på högtalare och förstärkare.

Förutom att det ibland känns lite meckigt att behöva dra igång TV:n för smidigt att kunna sköta musikspelandet (man behöver menyerna). Kombinerat med en Logitech Harmony One fjärris, men behövde då även köpa en ir2bt-mojäng som konverterar fjärrens infraröda till PS3:ans blåtand.

Alternativt

Eller så ska man ju kunna köpa ett PSP (Playstation Portable) och använda som fjärris till PS3an när man framförallt vill använda den som CD-/DVD-spelare. Har dock inte testat själv, men det vore ju en skön och snygg lösning på att slippa dra igång TV:n för att se menyerna.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg