Jag har en GPS av typen Garmin Vista HCx som jag vill skaffa sjökort till och undrar om Bluechart G2 / G2 Vision går att använda i min GPS eller om det endast fungerar med "gamla" Bluechart?
En del (t.ex. Hjertmans) säger att det går att använda alla sjökort som levereras på Micro SD-kort i GPS:er som har Micro SD-plats. Och de har ju Vista HCx. Men andra säger att man måste ha minst Colorado eller Oregon eller en båt GPS-plotter för att G2 skall fungera.
Garmin support gav följande svar (som i princip innebär att G2 inte fungerar):
Hej,
Under denna länk hittar du kompatibla kartor:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=8703#onTheWater
BlueChart G2 finns även på SDkort.
Med vänlig hälsning / Best Regards
NN
Garmin Sverige - support
www.garmin.se
Är det någon som har testat Bluechart G2 på Vista HCx och vet att det fungerar?
Jag undrar också hur mycket skillnad det är mellan Bluechart och Bluechart G2 på en Vista HCx?
Är det högre upplösning på G2, typ att landkonturer återges mer detaljerat? Finns det några andra fördelar? Annars funderar jag starkt på att skaffa Bluechart på CD så att jag kan använda sjökorten i MapSource också.
Jag har fått Bluechart demonstrerat i Vista HCx och jag tyckte det var bättre än jag hade trott det skulle vara. Det är förstås en väldigt liten skärm på Vista men den är ljusstark och kan ses även i direkt solljus. Det är lätt att hitta var man är någonstans även om man naturligtvis saknar överblicken som man får med en större sjökortsplotter.
Örjan
En del (t.ex. Hjertmans) säger att det går att använda alla sjökort som levereras på Micro SD-kort i GPS:er som har Micro SD-plats. Och de har ju Vista HCx. Men andra säger att man måste ha minst Colorado eller Oregon eller en båt GPS-plotter för att G2 skall fungera.
Garmin support gav följande svar (som i princip innebär att G2 inte fungerar):
Hej,
Under denna länk hittar du kompatibla kartor:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=8703#onTheWater
BlueChart G2 finns även på SDkort.
Med vänlig hälsning / Best Regards
NN
Garmin Sverige - support
www.garmin.se
Är det någon som har testat Bluechart G2 på Vista HCx och vet att det fungerar?
Jag undrar också hur mycket skillnad det är mellan Bluechart och Bluechart G2 på en Vista HCx?
Är det högre upplösning på G2, typ att landkonturer återges mer detaljerat? Finns det några andra fördelar? Annars funderar jag starkt på att skaffa Bluechart på CD så att jag kan använda sjökorten i MapSource också.
Jag har fått Bluechart demonstrerat i Vista HCx och jag tyckte det var bättre än jag hade trott det skulle vara. Det är förstås en väldigt liten skärm på Vista men den är ljusstark och kan ses även i direkt solljus. Det är lätt att hitta var man är någonstans även om man naturligtvis saknar överblicken som man får med en större sjökortsplotter.
Örjan