blöt goretex paclite...

Prövade jackan på en prov-vandring med packning i lätt duggregn och den kändes kanon! Inget märkbart vatten som kommer in i jackan, möjligtvis lite kondens/svett men öppnar man upp i armhålorna ordentligt så är det lugnt.

Hursomhelst så funderar jag på att slänga på ett lager impregnering till innan det bär av för långvandring.

Tack för all input!

lite uppföljning...

Ville bara passa på och berätta att jag till slut gick tillbaka med jackan till Naturkompaniet. Efter att jag stått och väntat på bussen (helt stilla) i ösregn och märkt att fukt hade tagit sig in genom ärmarna så tröttnade jag.
NK skickade jackan till Tierra och häromdagen kom beskedet att jag får alla pengar tillbaka. Mycket snyggt skött av både Tierra och Naturkompaniet!

Nu ska man bara hitta sig en ny jacka också... Lutar åt en 3-lagers den här gången då jag inte har så stort förtroende för Paclite längre...

Och jag funderar på att skaffa mig en paclite efter att ha blivit rätt säker på att det tränger igenom fukt (speciellt på armarna) i min trelagers goretex.

Också för den jackan har jag fått pengarna tillbaka, men det är ju inte det som är intressant. Det jag vill är ju att ha en jacka som hller mig torr på fjället, inte en som jag blir blöt i och som jag sedan får massa pengar för.

Kanske ändå skulle komplettera vindjackan med galon....

Finns det inget material som är tunt och lätt och inte har någon andas funktion? Galonkläder verkar så tunga att bära runt på.

Norrönas Bitihorn Dri Jacket

Finns det inget material som är tunt och lätt och inte har någon andas funktion? Galonkläder verkar så tunga att bära runt på.[/QUOTE]

Fungerade bra under en regnig vandring i Skottland (lite dyr kanske, men helt ok):

Vatten- och vindtät jacka för löpning och vandring.

Bitihorn Dri Jacket är en radikalt designad jacka med tyg så tunt att det nästan är genomskinligt. Jackan har huva och ventilation under armarna för att även fungera vid intensiva aktiviteter som exempelvis löpning eller brant vandring. Så liten och lätt att den alltid får plats i packningen när det börjar regna.

Egenskaper:

Ställbar huva.
Vattentäta dragkedjor.
Åtdragbar midja.
Ställbara ärmslut.
Ventilering under ärmarna med 2-vägs dragkedjor.
Två bröstfickor med dragkedjor.

Material: Dri1. Ett vattentätt 2,5-lagers tyg som är mjukt, ultralätt och kompakt. Vattentäthet 20000mm, vindtäthet 20000g/m2/24h, 100% vindtäthet.

Vikt: 280 g.

Min ITAB Packaway har ännu inte läckt in nâgonstans. Och lätt är den.
Enda nackdelen med den är att ärmsluten har en tygremsa som avslut och den blir vât.
Hade jackan haft ventilation under armarna hade den varit perfekt för mitt bruk.

Jag tyckte jag blev rätt blöt i min packaway jacka i helgen. Det regnade en del men var också en del uppehåll, jag använde bara jackan när det regnade. Mest blöt blev jag från armbågarna o neråt. Dessutom såg det ut som om tyngden från ryggsäcken tryckt in vatten i tyget, det var mkt mörkare där ryggsäcken legat emot samt nedre delen av ärmarna.

Gundj, har du använt jackan vid ihållande regn?

Jag funderar också på att ge upp det här med Gore-tex. Är det ändå inte så att Gore-tex bara andas när det inte regnar?
I så fall kan jag tänka mig att ha regnjacka och ta av den när det inte regnar. Borde bli samma grej fast jag slipper bli blöt när det regnar..

Själv har jag ett sådant här som jag är mycket nöjd med:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16449&plats_id=1386

Sen ska jag bara komplettera med någon windstopper eller liknande så är man väl all set! :)

Gundj, har du använt jackan vid ihållande regn?

Japp, rejäla regnväder med och utan ryggsäck.
Enda vätan innanför är egen svett och det som kryper upp via tygmuddarna om tröjan under ligger mot dom.
Den jackan är sâ nära galontät jag kommer till rimlig vikt o volym.
Hade den haft likadana dragkedjor under armarna som min hellytech-jacka hade den varit perfekt.

Ja själv funderar jag på en Svalbard Cotton Anorak från Norröna
Impregnera den så att den håller för lite regn, man blir ju blöt ändå.
Tror att den är luftigare vid vandring och håller ändå borta lite regn.

Japp, rejäla regnväder med och utan ryggsäck.
Enda vätan innanför är egen svett och det som kryper upp via tygmuddarna om tröjan under ligger mot dom.
Den jackan är sâ nära galontät jag kommer till rimlig vikt o volym.
Hade den haft likadana dragkedjor under armarna som min hellytech-jacka hade den varit perfekt.

Nu har jag duchat i min (i kallvatten). Och jag blev rätt blöt i nacken (hade luvan uppfälld så det kom inte in nåt vatten den vägen), så mitt exemplar håller iaf inte helt tätt. Ska jag panikköpa en ny jacka eller hoppas att den här duger på nästa veckas resa till Island?

FInns det inget lätt material som inte påstås andas o som man köpa en regnjacka i? En regnjacka som man blir svettig i, men som också håller ute regn ordentligt.

Jag har haglöfs lim byxor och haglöfs sturn jacka. Haft dem i 2-3 år. De klarade första året. Nu läcker de båda ganska mycket. Gick i hård vind och moderat regn en halvdag och blev jätteblöt, hela benen och hela överkroppen - det handlade garanterat inte om kondens. Det blev osoft dag eftersom det blåste kallt, hade varit värre om det var höst.

Har inte impregnerat dessa på ett tag, men det ska väl inte behövas? Undrar om det är Haglöfs som är crap eller gore-tex? Jackan har jag använt rätt mycket, men byxorna har legat mer i garderoben...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
undar Blöt mus. Kläder 24
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg