I samband med min rådande hypertoni ("essentiell", dvs. läkare och sköterskor vet inte varför) har mängder av prover tagits, med nästan genomgående godkända resultat. T ex helt acceptabelt (tillräckligt högt) HDL. Men tre värden sticker ut. Ett kan jag inte tolka, de båda andra gäller järn och hemoglobin. Dessa värden har varit i nedre änden av referensintervallet, eller strax under. i många år. Det har rimligen samband med kosten, men jag begriper inte hur. Jag har frågat om den saken på detta forum tidigare och påpekade därvid att jag äter väldigt lite "rött kött"-- jag säger ofta att jag utesluter kött av uppfödda djur. Jag fick då flera tips om att äta just sådant kött!!.
Vad jag äter är t ex fet fisk (filé av makrill, lax och pinklax, 2-3 ggr i veckan), linser (gröna och gula -- röda blir bara mos), bönor (djupfrysta kidney, torkade mungbönor (blötlagda kvällen innan), renskav (om jag hittar, kronhjort (fusk, jag vet) annars) quorn, falafel, massor med grönsaker, gärna färggranna som paprika och morot men även ex.vis endiver och broccoli, ngn gång (väl sällan) spenat. Vad kan det vara som fattas, och kan det finnas andra orsaker till ex.vis järnbrist än kosten?
Vad jag äter är t ex fet fisk (filé av makrill, lax och pinklax, 2-3 ggr i veckan), linser (gröna och gula -- röda blir bara mos), bönor (djupfrysta kidney, torkade mungbönor (blötlagda kvällen innan), renskav (om jag hittar, kronhjort (fusk, jag vet) annars) quorn, falafel, massor med grönsaker, gärna färggranna som paprika och morot men även ex.vis endiver och broccoli, ngn gång (väl sällan) spenat. Vad kan det vara som fattas, och kan det finnas andra orsaker till ex.vis järnbrist än kosten?