Kul att det går framåt för Dig och att Du mår bättre så Du kan vara igång, och diskbråck är ju iaf mindre illa än spinal stenos så lite tur i oturen.
Fråga varför är operation utesluten för Dig?
Lite fundersam över varför Du oroar Dig över blodtrycket dock det är ju inte så högt iaf inte jämfört med vad som brukar räknas som högt, själv är jag glad om jag kommer ner i 170/100 och då med medicin för högt tryck, så hade jag Dina värden vore jag glad.
Visst har värkmedicin biverkningar, efter 40 år med kronisk värk (är 52 nu) pga bla en nack fraktur och en kotkompression plus lite mindre allvarliga skador/frakturer så har jag testat i princip allt vad värkmedicin heter, inkl operation för att hålla ihop ryggen.
Har kommit till vägs ände inom vården då smärtrehab konstaterade att de gjort allt de kan och ingen hjälp finns för mig annat än att döva något med medicin, så med den är min normala värknivå +-7 på vårdens skala, men det går att både jobba och vara igång med det också bara lite jobbigare men man vänjer sig.
Alltså ge inte upp och sluta med saker Du gillar, men gör dem i ett lagom tempo och mängd som passar Dig!
I mitt fall kan jag säga att värkmedicinen är skillnaden mellan att kunna fungera eller ligga som ett nerdrogat paket på något vårdhem, så varför vara rädd för att ta medicin om Du har ont?
Visst den tar på njurar, lever och annat men Du kan iaf fungera och vara igång och ha ett bra liv och skulle nu konsekvensen bli att Du tappar några månader eller något år i slutändan så är det väl inte så mycket att gräma sig över?
Alltså hellre ett bra liv med aktiviteter Du gillar om än lite kortare än inaktivitet och ett tråkigt liv men lite längre!
Fysioterapi är väldigt bra i detta läge och det har Du ju märkt, det hjälper mer än man kan tro bara man får rätt hjälp och är ihärdig, så där är Du på god väg tydligen, och då kan Du med lite tur dra ner på medicinen och ändå hålla värken i schack eller iaf på en acceptabel nivå.
Alltså ju förr Du accepterar att värken framöver är en del av Dig och slutar låta den hindra Dig från att göra det Du vill ju förr kan Du börja må bättre igen, allt sitter mellan öronen när det gäller detta och ingen läkare eller medicin i världen kan kurera det utan Du måste göra ett aktivt val!
My 2 Cent
Och jo jag vet att jag har en lätt cynisk inställning när det gäller värk och skador men det blir så med tiden inget illa menat med det.