Bloddopingtest fäller Hamilton?

Nedfryset av misstag blev det inte, däremot måste det ha blivit det för tidigt, innan det svalnat, eftersom proverna sparas frysta. Däremot så hade det blivit hemolys i provet, vilket innebär helt enkelt att de röda blodkropparna gått sönder, vilket kan vara en följd av för snabb nedfrysning eller ovarsam hantering, vilket är synd isåfall.

Nämnas bör också att BÅDE A- och B-proverna från Vuelta har funnits vara positiva.

Frågan finns också kvar, varför skulle B-provet vara negativt om A-provet inte är det? Labben som analyserar proverna är certifierade och har höga kvalitetskrav.
[Ändrat av Bussman 2004-09-24 kl 09:47]

Vissa dopade får mer genomslag än andra. Cyklister är väl de mest bevakade. Bra att de som fuskar blir avslöjade.

Såg att svensk travsport hade 15 dopningsfall förra året och var på väg mot fler i år. Varför noteras inte detta? Alla som spelar på hästar borde ju flyga i taket - eller....

OlaOrädd; sa:
Såg att svensk travsport hade 15 dopningsfall förra året och var på väg mot fler i år. Varför noteras inte detta?

Troligen för att hästar inte har samma förmåga till tårögda patetiska försvarstal på pressmöten i stil med "jag måste ha fått i mig dessa 100 tabletter av misstag"

Konslusion: det säljer färre lösnummer. Notera också vilka som står för en stor andel av reklamkakan för media: Svenska Spel? Mr. Harry Boy? :) Klart man inte bråkar då ;)

Kan inte riktigt hålla med här. Jag anser att psyket spelar absolut störst roll. Det finns droger som gör oss fyra gånger så starka bara genom att släppa på spärrar som finns i kroppen för att vi inte ska slita sönder muskler/senor osv. Så alla har vi ganska stor potential som vi inte utnyttjar. Visst bör man kanske inte vara 2.10 lång med urkraftig benstomme om man ska bli elitcyklist, men annars så går kroppen att forma väldigt bra även utan perfekta genetiska förutsättningar.

_Erik_; sa:
För att nå toppen krävs följande

1. Bäst genetiska förutsättningar
2. Bäst träningsmetoder
3. Bäst dopningsmetoder

Uppfyller man endast två av avanstående kriterier kan man glömma att utöva elitidrott. Att bara dopa sig om man redan är en medelmåtta gör ingen skillnad, allt måste finnas där.

tbasco; sa:
Kan inte riktigt hålla med här. Jag anser att psyket spelar absolut störst roll. Det finns droger som gör oss fyra gånger så starka bara genom att släppa på spärrar som finns i kroppen för att vi inte ska slita sönder muskler/senor osv. Så alla har vi ganska stor potential som vi inte utnyttjar. Visst bör man kanske inte vara 2.10 lång med urkraftig benstomme om man ska bli elitcyklist, men annars så går kroppen att forma väldigt bra även utan perfekta genetiska förutsättningar.

Hehe, lägg till bäst psyke då också så har du en vinnare.
Räkna med att även elitidrottarna tänkt på det där, det finns inget som lämnas åt slumpen direkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg