blocket.se

Re: Ny Vulcan

lexington skrev:
Min poäng är: Varför inte lägga någon hundralapp på en riktig Berghaus istället för en kopia för 1500 + 200 frakt?

Min Berghaus Atlas har nu kommit efter en del strul med sändandet av faxorder. Kostnad 99 £ + frakt. Så ... varför inte SPARA ett par hundralappar på en riktig Berghaus Atlas istället för att köpa en kopia av Vulcan :)(eller inkl frakt så blir det i stort sett lika mycket).

Completeoutdoors kan rekommenderas. Trots att de skrive på sin hemsida att de endast säljer inom UK så var det absolut inga problem att köpa och få levererat till Sverige (sensmoral: tro inte på vad folk skriver).

Senast redigerad av en moderator:
Beställa Atlas....?

Hej!
Jag blir sugen på att beställa en Berghaus Atlas från
"Completeoutdoors". :)

-Vad är totalpriset i SEK inkl. frakt ?

-Finns det endast en storlek på Atlas

- Något jag bör tänka på när jag kontaktar företaget ?
(jag har aldrig beställt från utlandet förut)

mvh
Johan

Re: Beställa Atlas....?

johan5588; sa:
Hej!
Jag blir sugen på att beställa en Berghaus Atlas från
"Completeoutdoors". :)

-Vad är totalpriset i SEK inkl. frakt ?

-Finns det endast en storlek på Atlas

- Något jag bör tänka på när jag kontaktar företaget ?
(jag har aldrig beställt från utlandet förut)

mvh
Johan

Lite sent svar på din fråga.

Totalpriset i SEK blev strax över 1900:- totalt ... vilket är tusenlappen lägre än vad jag har sett hos billigaste inhemska handlaren (i den mån Atlas överhuvudtaget går att få tag på). CompleteOutdoors hade valt att skicka den med DHL vilket förmodligen var dyrare än om den hade skickats med normal postfrakt - totalt 45 £. Då trots allt totalsumman känns helt ok så godkände jag dras förslag på frakt.

Det finns tre olika storlekar på Atlas (samma som Vulcan) den som CO säljer ut nu är mittenstorleken - 3 - som rekommenderas till kroppslängd på 170 - 183 cm.

Jag hade problem med faxkommunikationen med CO. I och med att man inte kan registrera sig som online-kund om man bor utanför UK så faxade jag min order med kortnummer mm. Enligt OD fick man aldrig den faxen. Mailkontakten har alltid fungerat mycket bra med OD ... oftast svar inom ett par timmar! Istället ringde jag och gav mitt kortnummer per telefon och skickade namn och adressuppgifter via mail. Det fungerade utan problem.

Jag kan också konstatera att det är senaste modellen av Atlas ... hade funderingar på om det kunde vara ett gammalt lager som de sålde ut med tanke på priset. En kanonsäck till ett kanonpris! Synd att de slutat tillverka den!

Jag har en sådan Vulcan-kopia som annonsen handlar om. Vissa sömmar har fått förstärkas en del, men annars har den hållt iaf under sammanlagt 30 dygn i fjällen + en massa andra resor. Kompisen har en likadan och hans metallram kraschade ihop under första fjällvandringen med ryggsäcken. Detta gick dock att laga hyffsat med lite silvertejp.
Ska man säga något om användningsområdena och komfort så funkar den väl hyffsat all-around, men är inte idealisk. Lite klent höftbälte för tung packning. Jag (195 cm) hade svårt att hitta ett bra och komfortabelt sätt att bära den på ryggen.
Brorsan som är lika lång köpte en lundags V12, och det är verkligen dag och natt mellan dom ryggorna. Men smakar det så kostar det...

Är jag helt borta men är det där en kopia? Jag menar Kustjägarna använder inte Berghaus Vulcan utan en då specialbeställd Berghaus Trident, nästan identisk med vulcan fast utan bottenlocket fast de kanske bytt till nytt nyligen.

Sen står det inte något om nån kopia i texten.....

det enda som jag tycker är underligt är att den inte har berghaus logotypen sydd på topplocket att fästningen för remmarna till patrullsäckarna är klickspännen och att spännet till höftbältet är annorlunda

rätta mig gärna om jag har fel

Mvh Tomas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg