blocket.se

Plagiat

Kan vara allt från fisk till ..... Min erfarenhet av piratkopior är att över nivån byxor skjortor bör man inte gå.... Andra kan ha andra erfarenheter, men grundbultar som går sönder mitt i allt, skor som tappar sulor behöver man inte riskera. Det klassiska i MÖ var hoppa inte i basängen med din "rolex". Trist är ju att ÖB säljer varumärkesintrångsvaror. Fråga vad Berghaus säger om det här definitvt komersiella tilltaget?
Jag har lätt att avstå, gillar inte ryggsäckar över 65 l och gillar inte ryggsäcksvikter över 1kg. Plagiat vare sig hård eller mjukvaror är vad det är, ett otyg...

Go tur

Bla, bla, bla...

Guuud, vilken pladdrig annons:
Vad menas t.ex. med "70 liters ryggsäckar är oproportionerligt för små och rymmer erfarenhetsmässigt alldeles för lite packning"? Oproportionerligt jämfört med vad? Det måste krävas minst en mansålder av erfarenhet att inse att en 70-liters säck rymmer mindre packning än en 100-liters.
Den ser rejäl ut, men det går ju inte att avgöra utan att känna på den, provbära och sätta det i relation till vilka krav man har.

Har läst lite om den på nätet. Jag tror den kallas Military Patrol och har blivit helt sågad av många militära användare. Remmar som går sönder, sömmar som spricker osv.

Låter inget vidare.

tiddelipom; sa:
Jag ringde faktiskt på annonsen då jag är på jakt efter en större rygga. Det gjorde mig inte mer övertygad än annonsen i sig. Det blev med andra ord inte något köp ... eller ens titt på säcken.
Dessutom ... varför ska man köpa en kopia av en Vulcan för 1500 kr när man kan få en Atlas för 99 £ från http://www.completeoutdoors.co.uk/default.php?cPath=116_325 . Den blev det istället.

Berghaus verkar ha slutat tillverka Atlas. Undrar hur mycket sidofickorna väger? Vill få ned vikten.

Jag skrev inlägget utan att veta varken bu eller bä om säcken. Bra att det kommit fram omdömen så iaf utsidan.se-användare vet att hålla sig borta :cool:

tiddelipom; sa:
Dessutom ... varför ska man köpa en kopia av en Vulcan för 1500 kr när man kan få en Atlas för 99 £ från http://www.completeoutdoors.co.uk/default.php?cPath=116_325 . Den blev det istället.
Eller, holländska överskotts-Vulcan för 50 Euro (har tappat just den annonsen, men holländska annonsmarknader är ett hett tips!). Och ja, säckarna var äkta, drog två stycken för att strippa den ena...

edit: sidofickorna väger drygt ett halvkilo tillsammans, i a f på Vulcan. Tillkommer att man kan sprätta bort hållarna till sidfickorna som är i plast.
[Ändrat av Strykarräven 2006-04-25 kl 14:55]

tiddelipom; sa:
Jag ringde faktiskt på annonsen då jag är på jakt efter en större rygga. Det gjorde mig inte mer övertygad än annonsen i sig. Det blev med andra ord inte något köp ... eller ens titt på säcken.

Hmmm, så här står det på sajten.

"Unfortunately, we are unable to accept orders from outside of the United Kingdom."

crazy; sa:
tiddelipom; sa:

Hmmm, så här står det på sajten.

"Unfortunately, we are unable to accept orders from outside of the United Kingdom."

Jag ringde och pratade med dem och fick beskedet att det skulle gå att beställa även från annat land. Dock med högre pris för att skicka varan. Däremot går det inte att beställa via deras on-line-order. Jag skickade min order förra veckan så ... om allt fungerar smidigt så borde jag ha ryggan i slutet av denna vecka eller ev början av nästa. Så snart jag vet om allt har fungerat så kan jag lägga ut info på den här tråden.

Ny Vulcan

Tråden kanske är död, men jag har precis varit på posten o hämtat ett stort paket från Tyskland.
I det låg en Berghaus Vulcan för 199 EUR (max 1900:). Passade även på att med en vän beställa lite annan utrustning och kom över 250 EUR, vilket renderade fri frakt inom EU. Toppen, tycker jag.
Utmärkt kontakt med företaget (www.survival.de), inget strul.

Min poäng är: Varför inte lägga någon hundralapp på en riktig Berghaus istället för en kopia för 1500 + 200 frakt?

Rekommenderas.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg