Blixtlåsskötsel

För att förlänga paddlingssäsongen på ett säkert sätt så har jag äntligen kommit mig för att köpa en torrdräkt. Hittade en Typhoon till kanonpris (samt lågt pund) från England och slog till.

Har redan en tunnare torrjacka och torrbyxor så skötseln av latexmuddarna hör till rutinerna (sköljning i sötvatten, barnpuder under säsong och silikon vid längre förvaring).

Men är det någon som har tips på hur man sköter det vattentäta blixtlåset så att det håller och framför allt håller tätt??

/Lennart

Jag fick med en lite tub till torrdräktens brixtlås, tuben har okänt innehåll så detta hjälper ju knappast dig (eller mig på lång sikt). Men jag har hört att ett varsamt "gnuggande" med ett stearinljus kan vara lösningen, men om detta funkar vet jag inget om...

Om vi har tur så får vi svar på det, eller kanske hellre; ett bättre tips.
-p-

Vill passa på att varna för alla eventuella tuber och burkar med torrdräkts fetter och oljor av alla slag, dom funkar väldigt bra på kedjan men skulle man behöva byta kedja så går det ofta inte för att allt är så indränkt med olja och fett.. Använd alltid parrafin/sterianljus, det sabbar inte något och fungerar skitbra!!

Jag vet många som fått kasta sina dräkter efter smorning med oljor och liknande.. detta gäller inte rena gummidräkter vilka inte förstörs..
[Ändrat av -Patric- 2004-10-27 kl 12:21]

Se upp med Siliconsmörjmedel

Siliconfetter har en stor nackdel, det är att det är förbaskat svårt att få bort på ytor då man tex vill limma på en ny dragkedja eller latexmanchetter.

Så inget silicon fett på torrdräkter om man vill kunna använda dräkten ett längre tag. Kedja och manchetter är slitagedelar som man kommer få byta ut efter idogt användande.

mina 5 ören
/mikael

Tack för bra råd! Jag kommer att undvika silikon eller olja. Paraffin låter som en enkel och bra lösning - jag gillar sånt.

Om det är fler som går i tankar på köp av "sparkdräkt" så kan jag rekommendera Wetsuit Outlet http://www.wetsuitoutlet.co.uk . Mycket bra priser och jag har haft mycket goda erfarenheter av dem både via internetköp och besök i deras lilla "butik" i Southend-on-Sea.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg