Blir det för tufft?

Min son 11år vill ta det lokala femtoppsmärket som finns på Storulvån.

Det innefatta Storsnasen, Lillsasen, Tväråklumparna och Getryggen.

När vi satt och planerade detta så slog det mig att om man slänger in Storsylen så är man även berättigad till STF's tretoppsmärke.

Min plan ser ut såhär:

Dag 1 Övertala busschauffören att släppa av oss i närheten av Snashögarna. Bestiga Stor och Lillsnasen. Slå läger. Tåget kommer in vid 0930 till Enafors

Dag 2 Tväråklumparna och Getryggen och vandring till Ulvåtjärn där vi slår läger.

Dag 3 vandring till Sylarna, god mat och övernattning

Dag 4 Storsylen

Dag 5 vandring till Storulvån god mat och klättring på klätterväggen.

Så vad säger ni? Låter det trovärdigt har jag räknat för snålt eller tagit i för mycket när det gäller tidsåtgång?

Funderar på att vara uppe i 7 dagar och kanske även hinna med Blåhammaren och därmed även fått med hela jämntlandstriangeln.

Jag gick rätt långa sträckor på fjällen vid den åldern, men bar aldrig något och det är nog realistiskt. Han vill förmodligen ha en ryggsäck men fyll den med hög volym typ sovsäck eller så.

Håll honom mätt och hyfsat torr så löser det sig nog.

Mål som är rimliga är bra. Vädret är ju en icke torrhetsfaktor men med låg vikt på junior så kan det säkert gå väl.

Det där får du vara i god fysik för att klara av. Kanske vandra upp i dalen mellan Storsnasen och tväråklumparna och slå läger på skalet? Det finns bra lägerplatser rakt norr om Storsnasen vid bäcken som leder mot Silverfallet. Det är inte jättelångt att gå från Enafors. Någon annan väg upp har inte jag provat.

Låg vikt på Lilleman är en självklarhet.
Detsamma gäller bra kläder samt god mat.

Vad gäller fysiken har vi båda en bra grund att stå på och kommer att träna inför detta med vandringar runt göteborgsområdet.

Det finns också mycket vilja och envishet från Lillemans sida.

Viktigt att tänka på är att detta endast är en plan och inget är skrivet i sten utan behöver vi vila en dag extra så gör vi det.

Vi kommer i huvudsak sova i tält men kommer att utnyttja fjällstationer när vi har lust.

Många toppturer på så kort tid, det kan nog bli för tufft, ja. Typ en vilodag eller något skulle kanske behövas mitt i allt.

Detta verkar intressant, finns det nån info om det. Sökte lite utan resultat

Det är snålt med information om just det märket.
det är ett tygmärke som finns på Storulvån, när vi frågade tjejen i butiken så visste hon ingenting om märket men efter att ha ställt frågan via FB fick vi svar från Martin på Storulvån.
Jag har inte tagit reda på hur dom vill att man bevisar sin bedrift, på Storsnasen och Getryggen skall det finnas en toppbok eller vad dom kallar det med ett nummer i som man skriver av då de topparna ingår i STF's toppmärken.

Men killen med koll på Storulvån är Martin, tyvärr så har dom stängt för tillfället, men dom kanske har koll på sin FB-sida ändå.

Tågbiljetten fixad!!

Nu har vi köpt tågbiljetter och kommer att anlända Jämntland via Enafors 6/8 och lämna Jämntland via Enafors 13/8.

Vad som händer däremellan får vi se men vi har ju en plan men det är bara en plan och inget vi kommer följa slaviskt.

Vi kommer ju dessutom vara nära fjällstationerna om det kniper.

Har planer på att skriva något för att summera hur det gick när vi kommit hem, men det är också det bara planer!

Finns det några fler synpunkter, bra att veta ets så tar jag tacksamt emot det.

/Björn

Ja med vilodag och den tidpunkten så är det fullt möjligt. Men prestationsmärken i fjällen verkar vara fel väg.... lunk och ro är viktigare.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg