Blinkande baklyse JA/NEJ?

Personligen föredrar jag blinkande OCH fast sken, har jag bara ett lyse blir det blinkande.
Jag upplever det som att det syns mycket bättre...
Jag har jobbat som cykelbud i fyra år och när jag har budat har jag haft dubbla baklysen samt en 20/40W lampa fram, helst kombinerat med blinkande dioder...
Detta efter några incidenter där bilister inte har sett mig i Stockhollms höst/vintermörker.
Lagligt eller ej, jag har en ganska start självbevarelsedrift.;-)
 
Jag sätter också självbevarelsedrift före paragrafrytteri, så förutom baklyse så köpte jag ett reflexband med blinkande lysdioder på Biltema
32-512_l.jpg


som är riktigt bra för att vara från Biltema. Förhindrar också att höger byxben inte åker in i kedjan (om man har den på detta ben, gäller även dagtid).

En annan reflex som också skyddar höger byxben finns på Clas Ohlson men den saknar lysdioder
351557_X_2004-06-30_105906.jpg


Är det någon som känner någon som blivit bötfälld för att ha haft blinkande lysdioder ?

Per Brune
 
Re: Kanske skall det ändras?

thureb; sa:
Enligt ett remissförslag från Vägverket kan föreskriften VVFS 2003:21 komma att ändras bland annat för att tillåta blinkande baklyktor med högre blinkfrekvens än 200/minut."

Nu börjar det ju bli lite begreppsförvirring här.

Frågan är ju var man drar gränsen för "blinkande". Det finns LED-lampor som blinkar med 10 kHz, de ser ut som fast sken för ögat men likväl blinkar de.

Det JAG tänker på när jag läser "blinkande" är lampor med en frekvens på 1-2 blinkningar i sekunden (det är så de flesta lysen jag ser ut ser ut). Mer än 200/minut är ju faktiskt mer än 3 blink i sekunden och det är ju mer "flimmrande" än blinkande.
 
engel; sa:
Anledningen till att man avråder från blinkade rött ljus bak är att det är svårt för våran enkla hjärna att göra en någorlunda avståndsbedömning. Fast sken är enklare för oss att läsa av avståndet till.
För mig kan detta stämma...
Men jag ställer mig lätt frågande till om detta är trafiklagförfattarnas förklaring... Vet någon om det finns någon officiell version av bakgrunden till lagen mot blinkande bakljus? Eller om det finns någon som har beforskat frågan (trafiksäkerhetsforsking är ju inte helt ovanlig)?

Typ; "Ja, man drar till sig mer uppmärksamhet med blink, men...".
Eller; "Effekten blir olika beroende situationen, så därför rekommenderar vi...".

Från Patric, en undran.
 
Re: Re: Kanske skall det ändras?

nermander; sa:
Det JAG tänker på när jag läser "blinkande" är lampor med en frekvens på 1-2 blinkningar i sekunden (det är så de flesta lysen jag ser ut ser ut). Mer än 200/minut är ju faktiskt mer än 3 blink i sekunden och det är ju mer "flimmrande" än blinkande.

Istället för att studera har jag mätt blinkfrekvensen på mina LED cykel lampor... "utsidan" är skadligt...

Lampan (biltema och en dyrare variant) blinkar 80ggr på 20 sek dvs 4 ggr per sekund. Ôgat uppfattar det som blinkande och inte "flimmrande". Om det skulle blinka 1-2 blinkningar i sekunden vore det stor rik att en kort blick skulle missa ljuset. Här i Oslo bryr sig inte polisen så jag har blinkande lysdioder både fram och bak.
 
Bling bling

Kör med röd fast LED bakåt och en ettrig liten blinkare på velcrofäste på hjälmen baktill.

"Hellre RÖD än död" kanske borde bli "Hellre blinkand röd än död"
 
Min erfarenhet (av blinkande laserutrustning) är att man måste upp i en bit över 10 Hz för att ett blinkande ska uppfattas som ett flimmer och inte blinkande. Som tumregel brukar man säga att ögat kan uppfatta förändringar som sker på 1/30 sekund. Blinkande med 50 Hz uppfattas som ett fast ljus med ett visst flimmer. Hur mycket flimmer som uppfattas är individuellt. Rör man huvudet/ljuskällan snabbt i sidled så syns flimret tydligare. Den gamla typen av lysrör flimrar med 100 Hz (2 ggr nätspänningens frekvens), dock blir de inte helt mörka mellan ljustopparna. Även glödlampor har en viss modulation på 100 Hz men den är inte märkbar.

Varför det är förbjudet med blinkande ljus? Jag gissar att det bara handlar om att man för länge sedan bestämt att fordon ska ha fast ljus bakåt. För bilar vore det ju inte så praktiskt med blinkande bakljus. Ingen tänkte på att det kunde vara idé att ha blinkande ljus på cyklar.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Varför det är förbjudet med blinkande ljus? Jag gissar att det bara handlar om att man för länge sedan bestämt att fordon ska ha fast ljus bakåt. För bilar vore det ju inte så praktiskt med blinkande bakljus. Ingen tänkte på att det kunde vara idé att ha blinkande ljus på cyklar.

Johannes

Skall man tillåta blinkande ljus så måste man också säga något om hur ofta det måste blinka, annars kan man ha ett batterisnålt ljus som blinkar 1 gång/sekel.
 
f91jsw; sa:
Jag brukar köra med blinkande. Det syns betydligt bättre än fast. Det där med bättre avståndsbedömning för fast ljus låter som en dålig ursäkt, jag skulle i så fall vilja se en undersökning som bevisar att det är så.

Även om det är olagligt tror jag knappast man blir bötfälld för blinkande ljus. Polisen brukar vara nöjd med att man har ljus över huvud taget. Möjligen får man en tillsägning.

Johannes

Jag har blivit stoppad en gång på grund av mitt blinkande bakljus. Och det var som sagt var bara en tillsägelse. Dom höll med om att det syntes bättre men det var inte tillåtet och jag skulle se till att införskaffa ett med fast sken. Men varför om nu det blinkande syns bättre? Hellre syns jag än riskerar att bli påkörd bakifrån.
 
Många blinklampor går ju dessutom att slå om till fast sken. Vid poliskontroll är det bara att slå om och sedan lugn hojja vidare.
 
Blinkande vs fast sken.

Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att motiveringen till att blinkande ljus ej ska användas i trafiken är att det ska varna för stillastående hinder.
När man är i rörelse på ett fordon ska man ha fast sken. Kan kanske leda till missbedömningar av med(mot)trafikanter med blinkande ljuskällor som är i rörelse när de inte borde vara det?

Huruvida fast sken eller blinkande lampa syns bättre kan jag inte uttala mig om. Tycker att det är större skillnad mellan olika typer av lampor än om de blinkar eller ger fast sken, eller vilken "standard" batterierna befinner sig i. Bra lampor på cykel/kroppen samt bra reflexer på dito är nog viktigare än om lampan blinkar eller inte.

mvh
Håkan
 
Jag känner två personer som blivit börfällda för att ha blinkade ljus.

Polisen i sthlm brukar ha en kampanj varje vår när dom stoppar mångder av cyklister.

Ena polarn fick böter för att han saknade ringklocka och att han hade blinkande bakljus.

Andra kompisen fick böter för att han saknade reflexer åt sidan och blinkande bakljus

Bägge blev stoppade samma dag, men på olika ställen.

Själv har jag blivit stoppad, men inte bötfälld för att jag saknat framlampa och reflexer.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg