Bli hårdare i magen?

Hallå, jag har ett problem när jag är ute på långtur och det är att jag blir för lös i magen av maten som jag stoppar i mig.
Vad kan man äta för att få en bättre konsistens? Jag fick ett tips om blåbär och har ätit både soppa och torkade bär utan att märka någon större skillnad.
ANDERS

Fiberrikt Mat...

Då är fibrer det du ska satsa på, princip allt med fibrer helt enkelt får din mage/tarmar att må bra av! Fullkorns havregrynsgröt, fullkornspasta, fullkornsbröd etc.

Mvh troswe

Förmodar att du äter påsmat?
Hemmatorkat brukar fungera bättre.
Viktigt är att man blötlägger i tid, måltiden före t ex. Lagar så lång tid som det står.
Samt inte minst hygienen, händer, disk etc.
För mycket socker?
Någon av dina rutiner är inte optimal.
go tur

Då är fibrer det du ska satsa på, princip allt med fibrer helt enkelt får din mage/tarmar att må bra av! Fullkorns havregrynsgröt, fullkornspasta, fullkornsbröd etc.

Modern myt! Lagom är bäst även när det gäller fibrer. Många trycker i sig fibrer och blir dåliga i magen av det eftersom det blir för mycket - magen orkar inte dra runt det. Och eftersom de är dåliga i magen ökar de fibermängden...

Experimentera dig fram. Äter du gröt på fjället och formfranska hemma? Fiberchock! Men annars så håller jag med om att frystorkat ofta är boven.

Tycker att konstant promenad håller magen i fantastisk form. Mkt värre med stillasittande jobb. Käkar mycket onyttigare till fjälls..

Po fiber är ett bra fibertillskott när man bakar bröd. Borde funka bra att ha i gröt också (om det nu är fibrer man vill ha).

Jag är inte själv LCHF-freak men jag åker med på tåget i viss mån dåmin sambo äter LCHF. Det har gett en förändring på magen. Exakt vad det kan vara låter jag dietisterna uttala sig om, men kanske öka på med fett (extra mycket smör med, hårdost) och protein (torkat kött funkar utmärkt, både som snacks och för att ha i maten).

Jag har aldrig haft problem med realturs frystorkade mat. En fördel med att torka själv är att vikten på måltiderna går ner.

Går d och fryser? Jag har märkt att dagar då det är kyligt och jag blir lite småfrusen när jag pausar, och kanske inte varje gång tar på mig en tröja eller något när jag pausar, så blir magen klart sämre.

Lycka till
Peter P.

Jag får mer fart på magen av fibrer, så mycket att jag fick sluta med havregrynsgröt till frukost. Grovt bröd och flingor brukar vara lagom för mig. Om jag går över till ljust bröd några dagar blir jag trögare. Så det är mitt tips till TS. Hitta din nivå med fibrer, och mindre fibrer ger trögare mage enligt min erfarenhet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Punkarn Lite skit rensar magen... Friluftsmat 45

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg