Blekingeleden

Hejsan

Gjorde i nu våras en 14-dagars vandring på 280 kilometer genom Skåne på för det mesta Skåneleden. Började då en bit utanför Malmö och avslutade ca 10 kilometer utanför Sölvesborg på Listerlandet i Blekinge där vi har en stuga.
Tänkte fortsätta vandringen nästa vår. Då var tanken att jag skulle fortsätta där jag slutade förra gången vid Sölvesborg och vandra genom Blekinge längs Blekingeleden.

Hittar dåligt med information på nätet. Har fått reda på att hela leden är 240 km på 14 etapper. De första etapperna har jag gått ett par gånger, så de känner jag till. Men hur är resten av leden?

Finns det någon som har erfarenhet av Blekingeleden och vill dela med sig av detta vore jag tacksam.
Är det många sträckor på tråkiga grusvägar och finns det partier som man helst velat slippa?
Vilka höjdpunkter får man inte missa på eller i närheten av leden?
Hur är tillgången till friskt vatten och finns det vindskydd på alla etapper? Har aldrig tält med mig när jag går själv, utan sover ute för det mesta. Tycker dock det är skönt att ha tak över huvudet vid dåligt väder.

/g

I 14 dagar?

Ojdå, gick du/ni verkligen i 14 dagar på Skåneleden? Många jag känner gör helgturer på Skåneleden. Hursomhelst, hur var det att gå i 14 dagar genom Skåne? Var det roligt och fint längs leden?

Jag har gått på delar av Skåneleden runt landskapet.

*nyfiken*
Jonas

En fin tur

Hej
Ja, jag tog en tur genom Skåne i våras. Jag gick själv alla dagarna utan två, då jag hade sällskap av en kompis som mötte upp på vägen. Jag tycker det är skönt att gå ensam, då kan man ta allt i sin egen takt. Självklart hade jag viljat ha familjen med mig men de tycker att det är för lång att gå.
Jag gick mellan 20 och 30 km om dagen, det är ju många gånger de uppgjorda vindskydden som bestämmer hur långa dagsetapperna blir. Jag hade en del regniga nätter i början på turen och då är det ju bra med ett tak över huvudet, istället för riskera att vakna blöt mitt i natten. Annars tycker jag det är skönast att sova under bar himmel, så slipper man bära på ett tält. Utrustningen är tung ändå, när man är ute så många dagar.
Nästan på varje dagsetapp finns det möjlighet att ta en omväg in till närmsta samhälle och handla, så man behöver ju inte bära på mat för hela tiden. I mitt fall var det mest skoskavsplåster som behövdes inhandlas, de gick åt i rasande takt. Fötterna fick mycket stryk.
Jag började vandra i början på maj. Det är bästa tiden att vara ute på, då är skog och natur som grönast och friskast och man stöter inte på så många andra, en fördel om man vill ha vindskyddet för sig själv. Jag startade vid Krankesjön och följde Skåneleden ända upp till Vittsjö, där tog jag av mot Osby. Sen följde jag den leden fram till Sölvesborg samt fortsatte nån mil till och avslutade det hela vid vår stuga i Hällevik på Listerlandet i Blekinge. Totalt 280 km, alla omvägar jag fick ta var gång jag kom vilse inräknade.
Det blev en bra tur med många fina naturområde, mest uppskattar jag granskogarna uppe i norra skåne. Det är något trollskt med dem, marken täckt av mossa och många fina bäckar och vattendrag att bada och tvätta sig i. Jag stötte även på mycket djur, ännu en fördel med att gå själv. Bland annat såg jag ett par vildsvinskultingar, en upplevelse mitt ute i skogen.

/g

Blekingeleden etapp 1-12 är 24,2mil och kartor finns att köpa på turistbyrån i Karlskrona och kostar 15 spänn kartan.
Lycka till /Stiffe

Skåneturen

Det låter som en lyckad tur! Härligt! Att sova under bar himmel är en konst, tror jag. Har hittat en intressant bok som heter "Book of the Bivy", den är brittisk. Har inte skaffat den än men ska beställa den snart.

Ja, din tur lät väldigt härlig och harmonisk. Jag får nog försöka göra det någon gång framöver.

Jonas

Många frågor - få svar

stiffe; sa:
Blekingeleden etapp 1-12 är 24,2mil och kartor finns att köpa på turistbyrån i Karlskrona och kostar 15 spänn kartan.

Tack för upplysningen, men menar du att man köper en karta till var etapp? Det blir många kartor att hålla reda på.

Har du själv varit ute på Blekingeleden? Hur är den? Går den genom många fina naturområde med skog, eller är det mest öppen terräng? Många berg med vacker utsikt eller platt som en pannkaka? Eller ska jag rentav välja en annan led om jag vill komma ut?

/g

Kristianstad- och Ronneby-erfarenheter

Jag har mest varit på Skåneleden norr om Kristianstad där Skåneleden går mest i vacker skog. Har bara sett två etapper kring Ronneby av Blekingeleden och den del som går från Ronneby och nordöstut går även till del på vägar och det är lite tråkigare tycker jag som föredrar stigar i skogen. Vet inte hur signifikant detta är för Blekingeleden.

/Patrik

För mycket vägar

Har nu kollat upp Blekingeleden lite bättre. Det verkar som om det är väldigt många sträckor som går längs vägar. Och det är inte allför lockande. Går leden verkligen igenom Ronneby? Jag tycker precis som någon skrev att det är mysigaste att ta sig fram längs stigar genom skog och mark.
Eftersom jag tycker om Blekinge och dess natur vill jag ändå korsa landskapet från väst till öst per fot men letar efter lite bättre leder.

Alltså: Är det någon som har förslag på alternativa leder till Blekingeleden, där sträckorna går mer på icke väg. Det behöver i och för sig inte vara märkta leder utan det går bra med tips på bra vandringsområden. Jag har bra kartmaterial så att jag kan sätta ihop en egen runda om jag bara vet vilka områden och trakter som är sevärda.

”det finns ingen väg, gåendet skapar vägen”
/g

Ronneby brunnspark vacker!Re: För mycket vägar

Del av leden går prcis invid eller i brunnsparken som är dels anlagd park av finaste kusnitt men även en vildvuxen del och båda delarna är vackra på sitt sätt.

/Patrik, som oxå föredrar stigar före vägar

strand; sa:
Har nu kollat upp Blekingeleden lite bättre. Det verkar som om det är väldigt många sträckor som går längs vägar. Och det är inte allför lockande. Går leden verkligen igenom Ronneby? Jag tycker precis som någon skrev att det är mysigaste att ta sig fram längs stigar genom skog och mark.

?det finns ingen väg, gåendet skapar vägen?
/g

Kartor

Jag köpte alla kartor över Blekingeleden i en klabbe. De är vanliga A4-ark, så man slipper vika och sånt, och man kan lämna hemma de sidor man inte behöver. Väldigt prakitskt. 10 kr styck tror jag, under 150 spänn för hela paketet. De är ganska tunna också så det är inget besvär att bära på dem om man har ett kartfodral.

Kartor över skåneleden kan beställas över nätet. 50 spänn för en karta, sen får man flera mil i en enda karta. Tex Skåneleden kust-till-kust går bara på två kartor.

Hej Filip
Tack för upplysningen, men jag har redan köpt kartor till hela leden, samt en karta över hela Blekinge.
Jag ger mej ut sista veckan i april och tänkte tillbringa åtta dagar på eller i närheten av Blekingeleden.
Ska starta i Olofström och avsluta det hela i Karlskrona, total 192 km. Jag ser att du bor i detta vackra landskap, så jag tänkte fråga dej om du vet om det finns vindskydd, vatten och ved vid varje ettappmål. Jag litar inte riktigt på kartorna i det fallet, många gånger uppdateras de rent för sällan.
Har du själv gått något på leden? Finns det några sträckor som har det där ”lilla extra”?

/g

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blekingepaddlare Blekingeleden Vandringsleder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg