Blåsor blåsor

Sista utvägen

Compeed är bra för att den är hal. Compeeden halkar på strumpan och skavet upphör. Men, som en sista backup, ta med fryspåsar och många strumpor. Med påsen utanpå strumpan så glider foten omkring, ingen friktion - inga skavsår! Men strumpan blir fort fuktig och fuktig hud är känslig. Byt strumpa vid varje rast.

Efter alla era tips tog jag igår kväll hål på mina blåsor. När jag idag vaknade såg jag att blåsorna var fyllda igen, fast att jag gjorde rejäla hål i dom. Idag får jag se till att göra ännu större hål i dom och kanske rent av klippa av skinnet över dom som någon föreslog. Hoppas verkligen att de försvinner innan starten..

Att tipas för att ta hand om blåsor är att man tar en bit tråd på nålen som man för in genom blåsan, på så sätt så dräneras vattnet ut via tråden som motverkar att smuts och dyl kommer in i blåsan.

Sen tejpa blåsan

// johan

d99majo; sa:
Efter alla era tips tog jag igår kväll hål på mina blåsor. När jag idag vaknade såg jag att blåsorna var fyllda igen, fast att jag gjorde rejäla hål i dom. Idag får jag se till att göra ännu större hål i dom och kanske rent av klippa av skinnet över dom som någon föreslog. Hoppas verkligen att de försvinner innan starten..
Ska du nödvändigtvis punktera blåsorna, så gör hålet så litet som möjligt! Inte klippa bort skyddande hud(-rester). Gör nytt litet hål och tryck försiktigt ut vätskan. Rejäla blåsor vätskas några dagar.

Eller använd Compeed.

/Håkan

Re: Hål/Tejpa

kim1; sa:
En sak kan vi göra klart att det är ingen idé att tejpa en blåsa med compeed eller dyl innan du har tömt den på vätska.
Det första du nu ska göra är ju att tömma blåsan på bästa sätt sen låt den vara så luftigt som möjligt änvänd gärna bakteriedödande medel att torka med emmellanåt.
När du sedan tar på dig kängorna för vandringen använd compeed eller tejp och naturligtvis dubbla sockor.
MVH
KIM

Min erfarenhet är att en av de stora finesserna med Coompeed är att det fungerar utmärkt på opunkterade blåsor.

När man punkterar blåsan så bör rimligen infektionsrisken öka och sen kan man anta, i varje fall har jag gjort det, att naturen genom årmillionerna av evolution har skapat blåsan som ett skydd för en skada, ett skydd som borde gynna läkningen.

Tyvärr så är blåsor inte helt kompatibla med skor, men jag tror att man ska göra så lite våld som möjligt på blåsor för att göra dem möjliga i skor.

Vänta så länge som möjligt att sticka hål på blåsa. Blåsan finns där av en anledning, för att ny hud ska kunna bildas. Vill man sticka hål på blåsan ska man åtminstonne vänta i tre dagar eftersom de då har bildats ny hud under blåsan.

-Åke

Flera blåsor?

Det var väl flera blåsor? Du kan du ju experimentera med olika tillvägagångssätt. Då vet du ju vad som fungerar för dig.

Jobbigt att välja när så många såger olika saker...
Jag skulle däremot inte punktera blåsorna. Infektionsrisken ökar betydligt om du gör det.

Fast silvertejp var en grymt bra grej. Jag hade inte tänkt så långt. Fört mig är det perfekt då man alltid har det med sig i alla fall (till cykeln).

/Mattias

Detta blev nog ingen klokare av. Verkar finnas 2 huvudläger, ena sidan vill dränera blåsor, medan den andra vill behålla/skydda dessa.
Jag anser att båda är att rekommendera, dock inte på samma gång.
1. Punktera/dränera -När blåsorna blivit så stora och verkligen hindrar fortsatt aktivitet och man MÅSTE fortsätta. T ex man befinner sig mellan 2 punkter. Då får man ju helt enkelt ta risken med eventuella infektioner i såret, även om det aldrig hänt mig.

2. Att inte punktera/dränera -Som någon skrivit så finns/bildas ju blåsorna av någon anledning. För att skydda området uppenbarligen. Att då skydda/avlasta blåsan är något man kan ägna sig åt då färden är över, eller då man kan fortsätta aktiviteten utan att plågas/hindras allt för mycket av blåsan/blåsorna.

Jag menar att kan man inte fortsätta pga att blåsorna gör så in i h-e ont, så finns det väl inte så mycket annat att göra än att dränera dem -åt helsicke med infektionsrisken!
Jag gissar att huvudparten av de som förespråkar dränering, har skolats i något av FM:s elitförband, vilket ju iofs inte alltid är en garanti för att det är det bästa i det civila.

/K

Reflektion angående det som sades ovan om två läger. På sjukvårdsutb i lumpen var målet alltid att försöka behålla blåsor om det går. Minskad infektionsrisk och läktid är främsta skäl till detta. (vissa jägare hade även tydligen lite väl aggresiv attityd till punktering och filning anligt instruktören men det är en annan femma ;D )

Främsta skälet till att punktera blåsor är att man i många/vissa lägen kommer spräcka dem oavsett. Då är det bättre att göra det under kontrollerade former. Oavsett vad du gör så se till att hålla rent så brukar det lösa sig.

Instämmer i det mesta ovan, ssk vad herrar Pantzar och Ahlberg skriver. Jag vill ytterligare tona ner infektionsrisken. Har åtminstone inte hört om nån som fått en infektion. Själv drar jag mej inte för att punktera blåsorna, förutsatt att jag kan vila åtminstone över natten så att blåsan torkar fast och blir som ett bandage och smärtan minskar. I tropikerna skulle jag inte punktera pga att det där är en generellt ökad infektionsrisk.

ang infektioner

Sett en del mindre infektioner, men det var i lumpen i där tillgången till tvätt/vatten ibland var dålig + folk som inte tvättade sig oavsett möjlighet. I fjällen är det ju lätt att hålla sig ren.

Sen så går det ju utmärkt att gå på blåsor om de tejpas och hindrars från att växa/spricka. Det gör mest ont efter pauser och första stegen. Låter macho men är det inte, smärtan tonar bort helt enkelt.

edit stavfel
[Ändrat av box_nine 2003-07-31 kl 19:15]

Enligt min, visserligen ringa, erfarenhet och allmänna info så är risken med att punktera blåsorna genom att göra ett hål i blåsan och tömma den, att de ev orenheter som kommer in i den tömda blåsan blir kvar och får en gosig (dvs kroppsvarm och fuktig) miljö att växa i. Infektionsrisk alltså. Att punktera och sedan köra ner fötterna i kängorna är kanske ingen bra idé.

Jag brukar försöka låta blåsorna vara kvar, men om det pga storleken blir omöjligt så klipper jag bort all lös hud, steriliserar (med klorhexidin eller "MediSwab", ett slags små spritindränkta tvättservetter) och sedan sätter på ett Compeed (som bibeåller den sterila miljön om man hanterar det på rätt sätt). Det har funkat hittills. Man slipper då blåsor under plåstret och vätskan absorberas i det.

Men inga garantier lämnas, jag vet inte vad en infektionsläkare skulle säga.

//johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mandris Skoskav/blåsor Fjällvandring 23
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Hugo J Hur behandla blåsor? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg