Blåsor blåsor

Jaha, det här var ju inte speciellt smart. Var ute och sprang idag och lyckades få en blåsa på ena hälen och en på tån. Och på fredag ska jag upp till Abisko och vandra. Nu undrar jag bara ifall det bästa är att låta blåsorna vara eller ifall det är bättre att klämma hål på dom innan resan.
Det sista man vill är ju att börja en 7-dagars vandring med skoskav direkt.

Med risk för att få någon kunnig inom sjukvård på mig så säger jag ändå. Kläm sönder den och tejpa sedan innan du vandrar.

Om du tar sönder dem nu hinner huden påbörja läkningen innan du skall iväg.

mvh Christian

Compeed

Lappa och laga med Compeed (finns på Apoteket). Fult plåster, men med det så behöver du inte känna av blåsorna.

/Håkan

Jag håller med Christian, förutom att du bör ta en steriliserad nål som du för in från sidan i blåsan. Töm den sen på vätska och lägg ev. över en kompress, men försök sen ha så luftigt som möjligt och tejpa eventuellt direkt innan vandringen i förebyggande syfte.
Det är vad jag skulle gjort. Att gå omkring med blåsor är ett helvete.

/David

Sticka hål..

d99majo; sa:
Nu undrar jag bara ifall det bästa är att låta blåsorna vara eller ifall det är bättre att klämma hål på dom innan resan.
dave1; sa:
Jag håller med Christian, förutom att du bör ta en steriliserad nål som du för in från sidan i blåsan.

Håller med David..
Stick in nålen i frisk hud och in i blåsan (se till att blåsan ej spricker), tryck därefter ut vätskan igenom nålsticket tills blåsan är tom.
Kanske finns det mycket proffsigare sätt, men jag har alltid gjort så här utan några som helst bekymmer.
Hälsningar KJ

Håller med Håkan

Sätt Coompeed eller liknande på blåsorna det funkar bra.

Jag är tveksam till att punktera blåsor.

Salvekvick

Även Salvekvick har nu skavsårsplåster, finns på livsaffärerna.
Jag tror inte att man ska sticka hål i skavsåret utan bara tejpa på plåstret och eventuellt extratejpa med sporttejp eller liknande och plåstret finns kvar till såret är läkt.

Som sagts, stick hål på blåsan och tejpa precis innan ni går och se dessutom till att använda två par sockar (tunnare o tjockare) så lär du inte få några problem. Fungerar för mig iaf.

//Uffe

Blåsor

Om du råkar känna någon inom sjukvården, är en kanyl väldigt användbar för att dränera blåsor. Precis som nämnts skall du sticka in nål/kanyl i frisk hud. Någon liten bit kirurgtape, just över nålsticket skadar nog inte. Annars så är det som även det nämnts, bäst att lufta fötterna noga.
Compeed och Duoderm tycker jag inte man skall trycka dit förrän det behövs, dvs när huden redan spräckts. Behöver blåsan avlastas, kan du trycka dit en tunn cellgummiplatta, med ett hål klippt, just över blåsan. Fixera denna men Leukoplast eller silvertejp. Har f.ö nästan börjat tycka att silvertejp är bättre, eftersom friktionen mot strumpan/innersulan blir mindre. Ventilerar väl iofs sämre, men det tror jag är marginellt.

/K

Ok! Nu är det jobbigt att välja ifall jag ska sticka hål på blåsorna eller inte, eftersom alla skriver olika (hur kommer det sig egentligen). Fast eftersom flest lutar åt att sticka hål gör jag väl det. Men att använda kanyl etc. är väl ändå lite overkill. Det är ju trots allt bara några blåsor.

Hål/Tejpa

En sak kan vi göra klart att det är ingen idé att tejpa en blåsa med compeed eller dyl innan du har tömt den på vätska.
Det första du nu ska göra är ju att tömma blåsan på bästa sätt sen låt den vara så luftigt som möjligt änvänd gärna bakteriedödande medel att torka med emmellanåt.
När du sedan tar på dig kängorna för vandringen använd compeed eller tejp och naturligtvis dubbla sockor.
MVH
KIM

Hej
Gör hål på blåsan med en nål och klipp sedan bort den(blåsan).
Låt den lufta så mycket som möjligt innan resan, på 2 dagar så hinner den torka bra, använd sedan compeed för att förebygga nya blåser på samma plats.

Så här gör jag alltid, det e ju va jag har lärt mig

mvh Bergman

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mandris Skoskav/blåsor Fjällvandring 23
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Hugo J Hur behandla blåsor? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg