Blandade frågor inför vandring

avslutad210712

Gäst
Tack för svaren hittills!

Okej, gympadojor är nog opraktiskt. Iofs måste ju kanske inte de vara snustorra när jag ska dra på dem för att vada, de blir ju ändå blöta?! Men sandaler med kardborreremmar är nog lättare, mindre och bättre. Man vill kanske byta skor när man slår läger.

Är två flaskor för mycket per person? Jag tänkte då på en 50cl och en 75cl. Men räcker en så kan jag skippa den mindre!

Gympadojor blir blöta, tunga och börjar lukta urk om du inte får dem torra fort.

Jag använder flera mindre PET-flaskor, 50 cl, dels för att dricka under vandringen och dels för att ha vatten vid tältningen. Är rätt praktiskt att ha mer vatten än en liten flaska när man ligger i tältet och att måsta vandra i väg till en bäck bara för att fylla på flaskan om man vill dricka vatten, göra kaffe eller liknande är inte alltid så roligt - speciellt inte om det regnar.
 
1,5 kg per person är inte så överdrivet tungt för att vara ett tält så det funkar nog.


När det gäller fiske så behöver man i princip fiskekort nästan överallt i inlandet (inte bara i fjällen).
Hos www.fiskeriverket.se kan man läsa mer.


Det finns två skolor när det gäller vad: Ta av sig eller ta på sig.

En del tar av sig kängorna och vadar i sandaler eller liknande.
Andra tar på sig regnbyxorna och snör åt runt kängskaften så det fungerar som vadarstövlar.


Vanliga platspåsar (typ ICA-påse eller fryspåse) fungerar utmärkt så länge man inte tänker tappa hela ryggsäcken vid ett vad.


Vanliga PET-flaskor fungerar utmärkt som vattenflaskor. Jag har en förkärlek till Festisflaskor eftersom de dels med ett enkelt snöre går att sätta fast på flera olika sätt och dessutom rymmer de 60 cl men väger lika mycket som en 50 cl-flaska (de görs troligen från samma preform)

festis1.jpg
 
Stort tack för era svar!
En sista (förhoppningsvis) undran:
finns det något negativt med att gå från Salto till Nikka, och inte tvärtom?
 
Stort tack för era svar!
En sista (förhoppningsvis) undran:
finns det något negativt med att gå från Salto till Nikka, och inte tvärtom?

Nja... det är ju samma fjäll :)
Solen i ryggen eller nosen, det är en smaksak.
Många tycker kanske det känns mer "rätt" gå mot de högre fjällen, dvs mot Kebne och ha det som avslutning, särskilt förstås om man tänkt sig en topptur. Men sista biten till Nikka är mest transportsträcka, inte särskilt kul. Börjar man i Nikka har man gjort bort den i början och kan njuta av vackra vyer mot Sarek på slutet.
Och sätter man värde på att avsluta med en riktigt god trerättersmiddag är valet självklart - då går man söderut och slutar i Salto, men det kräver ju en extra dag jämfört med att ta bussen direkt från Vakkotavare.
 
Kolla Kirunakortet med flera för fiske om det täcker in er vandring, http://www.fjallen.nu/fiska/fiskekort.html
Tänk på att inte vara kaggfiskare, ta bara upp det ni äter om inite allt sätts tillbaka!

Jag fördrar sandaler för vad om man inte som jag brukar ha tillhands, vadarstövlar. Jumpadojor torkar lååånnnggsamt! Samt att de j*****t lätt börjar stinka apa om de är våta...


Flaskor från drycken MER är bra de har stor öppning och lättfyllda, brukar ha med någon sådan samt en 1 liters Nalgene.

Tältet verkar helt ok på vikten, men vad klarar det i mm vattenpelare på duk och golv? Undrar också hur det fungerar i vind, det kan bli både kallt, vått och blåsigt i fjällen.
 
Okej, tack!
Men är det inte möjligt att äta en middag på Kebnes fjällstation? Det känns bara som att det borde gå, men kanske inte?

Det är min kompis tält, så jag minns inte exakt fakta kring det, men jag har för mig att det stod vattenpelare på 800mm. Men blev rätt osäker nu=/

Oroa dig inte ang fisket=) Jag släpper alltid tillbaka det som är för smått och det som inte behövs!=)
 
Okej, tack! Men är det inte möjligt att äta en middag på Kebnes fjällstation? Det känns bara som att det borde gå, men kanske inte?

Jodå, självklart kan man äta en god trerättersmiddag där också , men inte riktigt samma gourmet-klass som Saltoluokta...:) och inte samma charmiga miljö.
Även i Nikkaluokta finns restaurang, f.ö. Och duschmöjlighet (men inte som bastun i Salto).
Men, som sagt, det där är verkligen fråga om tycke och smak... ni får säkert en fin tur vilket håll ni än går åt!
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller Nikkaluokta-Kebnekaise-Saltoluokta oh fiske hela vägen så måste Ni lösa fiskekort i tre olika kommuner dvs Kiruna, Gällivare och Jokkmokk.

För att göra det hela ändå roligare så skulle jag vilja säga att första sträckan i Kiruna inte är alltför skoj när det gäller fiskesjöar men man kan fiska på Ladjojaure och sen finns det några mindre sjöar efter fjällstationen men där fick jag vare sig napp eller såg något som tydde på annat än småfisk men man kan missta sig rejält när det gäller vad man tror att det finns i fjällsjöarna.

När det gäller andra sträckan genom Gällivare så är det i princip nästan bara naturreservat och annat skoj dvs fiskeförbud. Däremot skall det finnas ett antal sjöar med hyfsat fiske där om Ni avviker en del från leden och kan lägga till en dag eller två. Har inte fiskat där själv men om det blir en Kebnekaise-sväng i slutet av säsongen så ligger de med på den konstanta "att-göra-innan-jag-dör-listan" så eventuellt bockar jag av dem då.

Och tredje sträckan där kan man kanske fiska en del vid Saltoluokta.

Så studera fiskekartorna och fundera på om det är lönt att bära med sig fiskegrejorna (är det alltid...) men framförallt om det finns så mycket vatten som är värda att fiska i.
 
I vandringskonceptet ligger att inte släpa på det onödiga. Är planen att gå mellan A och B gör det, vill man göra något annat däremellan, vill man då anslå tid därtill och bära prylarna? Envar avgör. Olika intressen tarvar olika prylar.
Sop eller trädgårdavfallssäcken i ryggsäcken är klassisk och fungerar väl.
Min kamrat tar alltid med sig flugspöt när det inte är läge för pimpelspöet och isborr. Själv släpar jag på bälg och makroobjektiv, samt lågt stativ till systemkameran, nästan alla har någon extragrej med sig. Trivs ni med fiskekort och utrustning, fint men jag kan tipsa om att min kamrat går rejält utanför lederna, samt att han brukar få god fisk. Däremot har jag lovat att inte berätta var det är.
Go tur
 
Tack tack för fiskesvaren (och alla andra också)!
Vi kom hem igår från vår vandring Vakkotavare- Teusajaure-Kaitumjaure-Kebne- Nikka och har haft det underbart. Fiskegrejerna fick dock stanna hemma denna gång, men planerar redan nästa tur (hehe) och då skulle jag vilja hinna med fiske. Tiden att vik av från leden fanns inte riktigt denna gång.

Men toppen hade vi det ändå, trots att det inte var toppenväder med sol, men fjällen är ju aldrig fel ändå! Hade mer än gärna vandrat på dubbelt så länge än våra 5-6dagar..=)

Tack för er hjälp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar