Blåmansisen?

Blåmansisen har blivit någon slags fix idé, att jag en dag ska ta mig dit. Jag har väl som många andra suttit och stirrat för länge och för ofta på Sarek/Padjelantakartan. Jag vill inte gå på glaciären eller så, bara titta på den på ganska nära håll. Sen kunde jag gå hem igen.

Så frågan i teorin är: Går det alls att ta sig dit på något vettigt och inte alltför riskabelt sätt österifrån (vad, vatten, branter, växtlighet...)? Det ser onekligen misstänkt bökigt ut på kartan när jag som omväxling sätter på mig de kritiska glasögonen. Hur lång tid skulle man i så fall rimligen behöva räknat från Staloluokta? Och hur dum är idén på en skala där 0 är "ganska dum" och 10 "helt idiotisk"?

Flera alternativ :)

Nej jag skulle sätta "betyget till -7, dvs mycket trevligt :)

Finns egentligen "bara" två små problem och det är Stalojåhka och glaciärälven som startar i Leirvattnet och som heter Duvggejåhka där den rinner ut i Virihaure. Bägge är i princip ovadbara vilket krånglar till det hela en del. Men det finns trots detta tre mycket trevliga alternativ!!!

1: Fixa båttjuts från Staloloukta till Duvggeloukta (den lilla viken där Duvggejåhka rinner ut). Därifrån har man en kanonfin vandring på västra sidan av glaciärälven upp till höjden 924 möh som ger en fin utsikt in mot Blåmannaisen. Sen fortsätter man norrut genom västra Padjelanta upp till Ritsem, vilket enligt mig är en av landets finaste vandringar!

2: Man kan även starta i Norska Sulitelma och följa Nordkalottleden norrut mot Staloloukta. Då passerar man Sorjoshytta efter ungefär en dags vandring och därifrån är det inte alltför svårt att ta sig över till Skagmadalen. Har dock inte gått dalgången rakt västerut, som känns som den naturliga vägen, om det nu går att ta sig förbi sjön uppe i passet. Utan när vi gick där rundade vi Bajit Sorjosjavri och följde jokken som rinner rakt söder ut en 500-700 meter väster om den markerade hyttan (svart fyrkant). Där var det ganska lätt att ta sig över "armen" och sen ner i Skagmadalen. Men det ser även ut att vara klart möjligt att gå upp på 1200-meters toppen rakt väster om Bajit Sorjosjavri varifrån man torde ha en magnifik utsikt!!!

3: Sist men inte minst kan man nå Blåmannaisen om man startar i Rago i Norge och går väster ut.

/ Stefan

Tack för tipsen! Hmmm... intressant! Den vägen alltså...

Höjd 924, är det den nordost om Leirvattnet du syftar på då? Jag vill minnas att det fanns nån tråd eller reseskildring om den sjön men jag hittade den inte nu. Tar man sig alltså runt/förbi vattentrasslet väster om Gasakjavrre? Det såg lite blött och krångligt ut.

Hmm....blir osäker....

Kikade på kartan ännu en gång och kom på att när vi gick in mot Leirvatnet så gick vi på andra sidan, dvs på östra sidan av Gasakjavrre fram till själva Leirvatnet.

Och när jag nu kollar lite noggrannare så känner jag mig klart osäker på var utflödet från Messingmalmvatnan rinner ut?!? Gissningsvis ner mot Gasakjavrre = troligtvis inte möjlig att passera. Så hade jag velat se Blåmannsisen på nära håll och kombinera detta med en tur genom Västra Padjelanta (eller genom Rago!!!) hade jag nog siktat mot att ta mig upp på Messingtoppen istället :) ..... lär inte vara någon trängsel där direkt!

Kan dock vara värt att påpeka att Blåmannsisen ligger där pga oerhörda nederbördsmängder = det är ganska sannolikt att det enda man ser än moln och regn...

/ Stefan

Hej,
kolla på tråden "Att komma till Blåmannaisen från Sorjoshytta" som jag la upp förra året i augusti. Jag bifogade en karta som jag hade tänkt att gå.
Kan berätta att den planerade dagsturen inte blev av på grund av ihållande regn. Just vid den tiden var det flera dagar i sträck dåligt väder. Det blev en vilodag på hyttan istället.
Mvh Veni

Kan dock vara värt att påpeka att Blåmannsisen ligger där pga oerhörda nederbördsmängder = det är ganska sannolikt att det enda man ser än moln och regn...

Så det sannolika scenariot väl uppe på Messingtoppen är alltså att jag står där helt insvept i moln... :-(

Det låter ju inte alls bekant...

Inte alls som i fjol då jag skulle titta på Rapadalen från "den höga vägen". Och istället fick navigera med kompass från stenbumling till stenbumling. Valde man en sten 50 m bort fick man lov att ha en backup på 25 m, för annars tappade man bort sig halvvägs när molntäcket plötsligt tätnade. Tja, det var ju spännande på sitt sätt. "Oj, kommer jag alls att hitta hem nu?" typ. Men jag såg ju inte ett skit av Rapadeltat. (Hade fantastiskt väder längre in i Sarek dessförinnan så jag ska inte klaga.)

Suck... Jaja, så det kanske är en ganska dum idé trots allt. Vad synd. Och tråkigt med den inställda turen, veni! Men den färdvägen verkade ju annars inte helt orimlig. Hade det inte varit för de obligatoriska molnen så skulle den där höjden strax öster om sjön, om det gick att plåga sig upp för den, säkert ge en fantastisk utsikt. Precis den existentiella skräckupplevelse jag letar efter! :-D

Finns det något bra sätt att resa till byn Sulitjelma i Norge? Då kunde man ju chansa och passera österifrån. Om inte annat fick man ju gå lite på Nordkalottleden fram till Stalo eller så. Det vore gott nog bara det. Västra Padjelanta står på bucketlisten ändå.

Jajjemän :)

Hej igen,

Min personliga devis är man ska aldrig låta eventuellt framtida dåligt väder stoppa en fin planering :) .... man gör ju dock klokt i att ha alternativ.

Att ta sig till Sulitelma är ganska lätt, det går buss dit från Fauske. Om man bor i södra halvan av landet är i mina ögon det smidigaste alternativet att ta nattåget upp till Fauske, men det går även flyg till närliggande Bodö.

Samma sak gäller för övrigt med Rago, dit går det också buss från Fauske....eller rättare sagt, man tar en av bussarna norrut och ber sen chauffören att stanna vid vägen in mot Rago, sen blir det ett par km lätt promenad längs vägen innan vildmarken tar vid.....

En sak som kan vara värt att veta är att man gör klokt i att vandra lite senare på säsongen om man t.ex startar i Sulitelma. Det faller ju som sagt var mycket snö i området. Ska enligt norska snödjupskartan (http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow) vara 2-4 meter med snö där uppe just nu!!

/ Stefan

Förra året i början av September låg snö kvar på etappen Sorjoshytta till Suli. Året 2013 gick jag vid samma tid och kan inte minnas att jag fick korsa några snöfält.
Mvh Veni

Bilagor

• IMG_5864_1.jpg
    IMG_5864_1.jpg
    21.7 KB · Visningar: 256
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg