• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

blåmärken av ryggsäcken?!

Re: Re: Blåmärken

Nordesjö; sa:
alg; sa:
Säcken ska inte hänga på höften den ska sitta runt höften.

Det skulle kunna vara problemet - får man ont på höftkammen så ligger nog bältet lite olämpligt.
Jag är själv ordentligt avlång och har aldrig haft det här problemet på någon rygga någonsin, men det kan såklart också vara individuellt.
Du kanske inte har stött på folk med "rätt" kropp. Jag har otroligt vassa höfter med lite av en spets, ungefär som spetsen på ett lillfinger. Det ger blåmärken och ont även med en Arcteryx Bora. Och då har jag inte höftbältet fel, lovar

Compeed hjälper för mig

Jag har samma problem. Brukar sätta Compeed på höftknölarna, vilket hjälper mycket men inte helt. De gånger jag glömt detta får jag blåmärken och skavsårsblåsor.

jag är inte världens fetaste och får väl också blåmärken
vid höfterna. Men kan knappast säga att det
är ett problem. Bidragande orsak är säkert att
jag har bälte. Alternativet hängslen
är inte så attraktivt, ty i bältet har jag min kamera.

marmotta; sa:
jag är inte världens fetaste och får väl också blåmärken
vid höfterna. Men kan knappast säga att det
är ett problem. Bidragande orsak är säkert att
jag har bälte. Alternativet hängslen
är inte så attraktivt, ty i bältet har jag min kamera.
Fast är det bara blåmärken och inte skav så vänjer man sig och det slutar att göra ont efter ett par dagar.

Guest

Gäst
Joo, jag och min pojkvän hade exakt samma problem när vi vandrade uppe vid Vistas-Nallo-Sälka-Keb. Min pojkvän kom hem till sthlm med öppna sår på höfterna som aldrig ville läka verkade det som. Efter han varit i stan ett tag följde jag med honom upp igen för att för första gången vandra och eftersom vi viste hur min pojkväns höfter blev, gick vi till apoteket och hittade en tejp (leukoplast, den bruna) och tejpade på höfterna. Detta hjälpte mot dom öppna skavsåren men när vandringen var över (tyvär), så var det mycket svårt att få bort tejpen. Att blöta tejpen hjälpte lite men inte speciellt mycket. Gå till apoteket och fråga om dom har något förslag om hur du kan unvika att få skavsår. Det är värt att fråga.
Lycka till! / Matilda
PS : Jag tror inte att det är ryggsäckens fel utan att man har bältet mot bar hud eller att bältet inte är ordentligt fastspänt.

Efter att ha fått stora skavsår på höfterna av avbärarbälte tryckandes på bälte och resor på byxorna varje gång konstaterar jag följande. 20 cm Elastoplast på varje höft och felet är borta. Det är inget hinder. Sen om du bär tungt måste du dra åt där. Ett bra avbärarbälte med lås istället för dra-åt-plast-spänne är som natt och dag

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg