Jag tycker att de är helt suveräna! De bästa byxor jag någonsin haft, och det har resulterat i att jag igår köpte mitt tredje exemplar av dem sen jag först köpte dem våren 2010!
Att jag är tvungen att köpa nya vart tredje år beror inte på dålig kvalitet utan på att jag använder dem dagligen! Allt från Patagonien till trädgården, båtturer, hemma i stan inomhus. Perfekt passform, sköna, utmärkta fickor som faktiskt rymmer något, och som är placerade så att de inte stramar eller känns besvärliga när man rör sig. Lagom mycket knäskydd och benskydd. Lagom tjockt tyg, Cordura, så att de är tåliga och inte nöts alltför fort utan att kännas bängliga. Och inget prassel. Bra med plastöglor vid skärpet så att man sätter fast pennkniven och mobiltelefon i snöre där, och jobbar man med exvis skruvdragare (som har en liten hake) så kan man hänga den i en av öglorna.
Man skall dock ha klart för sig att de inte är avsedda att stå emot regn på något sätt. Regnar det får man ha regnbyxor på sig. När de är lite slitna så suger de åt sig vatten rätt rejält såvida man inte impregnerar dem.
Vidare skall man komma ihåg att de är mörkgröna med svart vilket gör att de blir väldigt varma vid heta dagar i gassande sol – då bör man ha annat på sig.
743 gram vägde de helt nya i storlek C48.
Det första exemplaret jag köpte 2010 hade alldeles för dåligt tyg i fickorna så jag fick laga dem flera gånger, men jag klagade till Blåkläder på det, och i senare exemplar så är det betydligt bättre (men jag skulle helst se att de använde ännu tjockare tyg i de vanliga fickorna där man lägger mobilifon och nycklar, men så där är det ju på nästan alla kläder).