Blåkläder Garden - någon som testat de byxorna?

Tänkte höra om det finns någon här på forumet som har några erfarenheter av Blåkläders Garden-byxor. Hur står de emot vind och väta? Hur sitter de? Hur varma/svala är de och andas de något? Hur är kvaliteten? I mitt fall skulle de användas för allmänt friluftsliv - skogen med hunden, svampplockning och förhoppningsvis någon vandringstur i norrland eller kanske någon annanstans i Sverige

http://www.blaklader.com/se/produkter/hantverk/midjebyxor/14541835-byxa-garden/armegron-svart-4699/
 
Jag har ett par, som jag använt till diverse fjällvandringar och skogspromenader.

Jag rekommenderar inte dessa byxor, de är tunga och har en för grov känsla (för mig). Mina XL väger nästan 900g, vilket är tungt. De blir riktigt blöta i regn och torkar långsamt. Köpte dessa då de verkade ok för en rimlig peng, men så är inte fallet. Dock funkar de bra på vintern eller vid svampplockning (går att sätta i knäskydd "snickarmodell").

Har nu bytt till http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/rab_alpine_trek_pants.html som är suveräna och till ungefär samma pris.
 
Vad bra, då vet jag att jag ska undvika gardenbyxorna. Lät inte alls som något jag är ute efter. Hur står RAB-byxorna emot vind? Och hur är det med väta, är de något vattenavvisande eller är de bara snabbtorkande och allt under blir genomblött? Och hur är de när det blir lite kallare?
 
Tycker att de står mot väta bra, men helt vattentäta är de ju inte och ska inte heller vara. Vid lätt regn lägger dig dropparna bara utanpå tyget, som vaxlager. Mycket nöjd med dem!
 
Jag tycker att de är helt suveräna! De bästa byxor jag någonsin haft, och det har resulterat i att jag igår köpte mitt tredje exemplar av dem sen jag först köpte dem våren 2010!

Att jag är tvungen att köpa nya vart tredje år beror inte på dålig kvalitet utan på att jag använder dem dagligen! Allt från Patagonien till trädgården, båtturer, hemma i stan inomhus. Perfekt passform, sköna, utmärkta fickor som faktiskt rymmer något, och som är placerade så att de inte stramar eller känns besvärliga när man rör sig. Lagom mycket knäskydd och benskydd. Lagom tjockt tyg, Cordura, så att de är tåliga och inte nöts alltför fort utan att kännas bängliga. Och inget prassel. Bra med plastöglor vid skärpet så att man sätter fast pennkniven och mobiltelefon i snöre där, och jobbar man med exvis skruvdragare (som har en liten hake) så kan man hänga den i en av öglorna.

Man skall dock ha klart för sig att de inte är avsedda att stå emot regn på något sätt. Regnar det får man ha regnbyxor på sig. När de är lite slitna så suger de åt sig vatten rätt rejält såvida man inte impregnerar dem.

Vidare skall man komma ihåg att de är mörkgröna med svart vilket gör att de blir väldigt varma vid heta dagar i gassande sol – då bör man ha annat på sig.

743 gram vägde de helt nya i storlek C48.

Det första exemplaret jag köpte 2010 hade alldeles för dåligt tyg i fickorna så jag fick laga dem flera gånger, men jag klagade till Blåkläder på det, och i senare exemplar så är det betydligt bättre (men jag skulle helst se att de använde ännu tjockare tyg i de vanliga fickorna där man lägger mobilifon och nycklar, men så där är det ju på nästan alla kläder).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Kan någon förklara...... Kläder 9
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
arvidsson.anna Houdini Pitch Jacket - någon som testat? Kläder 0
Miss Parker Hanwag Alta bunion Lady - någon som provat? Kläder 2
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
IntMurr Vet någon något om Crispi Nevada Leather? Kläder 10
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
Andtrax Någon som känner igen denna? Kläder 0
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
grodanbolle Någon som testat Haglöfs nya skor Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Humran Tåstrumpor någon? Kläder 2
Naturelover Någon som testat T&P Dunväst...el liknade Kläder 0
stoppenbach Altberg kängor. Någon input? Kläder 1
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
Maua Gaupa, Känner någon till? Kläder 2
mipert Någon med åsikter om Haglöfs Spider jacka? Kläder 1
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
thureb Dermizax™ någon som testat? Kläder 4
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
PatrikT Någon som provat CutanII Kläder 0
hawker Någon som varit på tur 1-2 veckor med T3? Kläder 3
Gidenstam Någon som vet något om kvaliten på Taigas Kläder. Kläder 10
Tittade någon på tv4 morgon i måndags.. Kläder 5
Vet någon något om Ulvang flecce eller märket KVITEBJÖRN Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1

Liknande trådar