Bladstorlek på vingpaddel

Jag går i funderingar på att skaffa mig en till vingpaddel. Jag har haft en i två år nu och den är ca 750 cm^2 i bladen. Jag använder en paddel som är 213 cm lång i min havskajak. Paddel passar då kajaken är tom och jag motionerar. Vid turpaddling med full last och även vid hård motvind med tom kajak så upplever jag att paddeln är i största laget. Kanske är min nuvarande vinge tom för stor för motionspaddlingen? Vid motionspaddling i lätt/ingen vind gör jag kring 9 km/h med en puls på ca 125.

Nåja, det finns ju paddlar som är mindre. Brasca har en på Brasca FW på 635 cm^2, VKV en på 690 cm^2 och Trivium sin S9 på ca 700 cm^2. Hur stor skillnad gör dessa mindre paddlar? Ser man procentuellt på det så skiljer det ju inte mycket från min nuvarande, men hur är det i praktiken då jag paddlar i tex hård motvind med tom kajak?
 
Utformningen på paddeln kanske också spelar viss roll? Själv har jag en Bracsa IV Max samt en VKV ving, den vanliga. Vid jämförelse verkar ytan bara vara något större på Bracsan, men jag upplever ändå VKV:n som mycket snällare när jag paddlar en havskajak. Greppet i vattnet är mycket mer direkt mer Bracsan, och kan därmed upplevas som att det är tyngre.

Vid motionspaddling är det Bracsan som gäller.
 
Varje vinge har sina egenheter och det går inte bara att mäta ytan för att förstå hur bra den greppar i vattnet.

Under de senaste åren har det blivit mer och mer havskajak för min del och då har jag gått ifrån stort seniorblad i steg ned till "kanuk children" som jag nu använder då jag paddlar fullastad havskajak. Det är en lätt paddel med blad i kol och glasfiber och med glasfiberskaft som därmed inte är så styv.

Vid motionspaddling väljer jag min favorit Epic Midwing - en riktigt härlig paddel.
 
En sak som du kan tänka på när du tittar på siffor på olika paddlar är att dessa inte säger allt. Du måste prova paddeln. Jag har motionspaddlat olastad havskajak med en Bracsa IV min i ett par år och har hela tiden tyckt att det går alldeles för tungt. Enligt specen är den 635cm^2. Nu har jag köpt en Epic small midwing som också ska vara 635cm^2 men trots siffrorna så är den betydligt mindre än Bracsan och går klart lättare. Och man behöver inte ta till måttbandet för att konstatera det vill jag lova. Dessutom är den helt plaskfri hur man än bär sig åt vid isättningen. Epic-paddeln är gudomligt skön och är bästa kompromissen för mig som både paddlar havskajak och motionskajak med vinge.

Mvh
Jonas Sääv
 
Jag skaffade mig en Bracsa FW. En liten ungdomspaddel med styvt skaft. Lätt och fin. Paddeln biter bra vid isättningen utan att för den skull ge mig problem. Har lättare att hålla tekniken och framförallt dra med rak arm och aktivera de större muskelgrupperna i ryggen. Paddlade Alnö Runt i lördags (ca 40km) på 4.45h utan att få ont någonstans. Trött och mör i kroppen men inga smärtor/skador. Tidigare har jag haft problem med värnster axel pga av överrörligeht.

Mitt råd till de som vill skaffa vinge till havskajaken. Titta på små ungdomspaddlar.
 
a95180; sa:
En sak som du kan tänka på när du tittar på siffor på olika paddlar är att dessa inte säger allt. Du måste prova paddeln. Jag har motionspaddlat olastad havskajak med en Bracsa IV min i ett par år och har hela tiden tyckt att det går alldeles för tungt. Enligt specen är den 635cm^2. Nu har jag köpt en Epic small midwing som också ska vara 635cm^2 men trots siffrorna så är den betydligt mindre än Bracsan och går klart lättare. Och man behöver inte ta till måttbandet för att konstatera det vill jag lova. Dessutom är den helt plaskfri hur man än bär sig åt vid isättningen. Epic-paddeln är gudomligt skön och är bästa kompromissen för mig som både paddlar havskajak och motionskajak med vinge.

Mvh
Jonas Sääv

Apropå ytor och specifikationer så ber jag att få påpeka att det nog skiljer 100 cm2 mellan paddlarna ovan! IV Min är 735, inte 635 cm2. (Midwingen har jag inte kollat själv.)

Det gör förstås att det känns stor skillnad. 735 är väl numera att betrakta som en ganska stor yta på ett blad, särskilt under de förutsättningar som diskuteras ovan.

För övrigt är väl inte tricket att få paddeln att gå lätt i vattnet utan i någon mån tvärtom; om man med så litet blad som möjligt kan åstadkomma önskat och tillräckligt grepp så har man minsta vikt att veva runt, samt minsta vindfång.

Ytterligare egenskaper är förstås hur paddeln greppar i vattnet. Det går ju att tänka sig att ett blad med mindre "catch" är mer skonsamt mot leder och mjukdelar.

Det är vidare svårt att göra generella jämförelser mellan skaft och skaft, givet att det är samma blad. Det är möjligen en intressant jämförelse, men jag har kunnat konstatera att någon paddel jag haft med ett mjukare skaft gett ett styvt intryck vid paddling, medan ett annat faktiskt sviktat på ett besvärande sätt trots att det vid "torrbelastning" visat sig vara mjukare.
 
Mezzner; sa:
a95180; sa:
En sak som du kan tänka på när du tittar på siffor på olika paddlar är att dessa inte säger allt. Du måste prova paddeln. Jag har motionspaddlat olastad havskajak med en Bracsa IV min i ett par år och har hela tiden tyckt att det går alldeles för tungt. Enligt specen är den 635cm^2. Nu har jag köpt en Epic small midwing som också ska vara 635cm^2 men trots siffrorna så är den betydligt mindre än Bracsan och går klart lättare. Och man behöver inte ta till måttbandet för att konstatera det vill jag lova. Dessutom är den helt plaskfri hur man än bär sig åt vid isättningen. Epic-paddeln är gudomligt skön och är bästa kompromissen för mig som både paddlar havskajak och motionskajak med vinge.

Mvh
Jonas Sääv

Apropå ytor och specifikationer så ber jag att få påpeka att det nog skiljer 100 cm2 mellan paddlarna ovan! IV Min är 735, inte 635 cm2. (Midwingen har jag inte kollat själv.)

Det gör förstås att det känns stor skillnad. 735 är väl numera att betrakta som en ganska stor yta på ett blad, särskilt under de förutsättningar som diskuteras ovan.

Det skall nog vara så att båda paddlarna ovan är specade till 735 cm2.

Men bladformen gör mer skillnad än man tror, även om de ser ganska lika ut.
 
Fel av mig

Äsch då! Märkligt- till alla jag pratar med om min Epic-paddel säger jag 635cm^2 istället för 735cm^2.

Både Bracsa IV min och Epic small midwing är 735cm^2 och inget annat ...

Dessutom; att två paddlar som ser ungefär lika ut kan upplevas helt olika är helt klart. Men när det gäller en visuell jämförelse mellan Bracsan och Epicen så måste någon har mätt fel. Epicen är pytteliten. Hur man än sätter måttbandet på Epicen så får man lägre siffror.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 5
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6

Liknande trådar