Jag går i funderingar på att skaffa mig en till vingpaddel. Jag har haft en i två år nu och den är ca 750 cm^2 i bladen. Jag använder en paddel som är 213 cm lång i min havskajak. Paddel passar då kajaken är tom och jag motionerar. Vid turpaddling med full last och även vid hård motvind med tom kajak så upplever jag att paddeln är i största laget. Kanske är min nuvarande vinge tom för stor för motionspaddlingen? Vid motionspaddling i lätt/ingen vind gör jag kring 9 km/h med en puls på ca 125.
Nåja, det finns ju paddlar som är mindre. Brasca har en på Brasca FW på 635 cm^2, VKV en på 690 cm^2 och Trivium sin S9 på ca 700 cm^2. Hur stor skillnad gör dessa mindre paddlar? Ser man procentuellt på det så skiljer det ju inte mycket från min nuvarande, men hur är det i praktiken då jag paddlar i tex hård motvind med tom kajak?
Nåja, det finns ju paddlar som är mindre. Brasca har en på Brasca FW på 635 cm^2, VKV en på 690 cm^2 och Trivium sin S9 på ca 700 cm^2. Hur stor skillnad gör dessa mindre paddlar? Ser man procentuellt på det så skiljer det ju inte mycket från min nuvarande, men hur är det i praktiken då jag paddlar i tex hård motvind med tom kajak?