Blackout

Titta på OS och senaste OS guldet. Blir lite fascinerad av att killarna paddlar så hårt att dom får en blackout/minneslucka från loppet....

Känns som detta inte finns i min begreppsvärld.

Fråga: någon som varit i närheten eller som tagit ut sig så mycket.

Hlsn en som glider omkring lite lungt ute i skärgården....

Det är väl inte konstigare än att man t ex kan köra bil, på en välkänd sträcka, och helt plötsligt märka att man är framme även om man inte minns hur man kört. Bara att lämna över till sitt undermedvetna som är mycket bättre på att prestera än det medvetna. :)

Ibland när jag är ute och springer är det sträckor som jag inte minns, men det handlar mer om att jag kopplar bort och tänker på annat än att jag är helt slut.

elina42; sa:
Det är väl inte konstigare än att man t ex kan köra bil, på en välkänd sträcka, och helt plötsligt märka att man är framme även om man inte minns hur man kört. Bara att lämna över till sitt undermedvetna som är mycket bättre på att prestera än det medvetna. :)

Minns inte hur man har kört? Det låter riktigt farligt :)

/g

Farligt?? Äsch så där är det jämt. När inte tempfilerna försvinner automatiskt, klickar jag på Diskrensning.

Som regel behövs inte det om man ibland kör en sån reset-fest.

Hej!
MMmmja, det är det bästa känsla som finns...at hela kroppen nästan brister pga alt mjölksyrra.
Då är det lät händ at man switcher off norra milli secunder.
Jag har aldrig haft nåt sånt under paddling. Sista månader har jag tränad inför SM Rodd (blev SM i Sculler fyra) och det betyder träna mycket på hög intensitet. Kanot tavlingar är kortare en rodd tävlingar (2000m.) Det betyder at kanot är lite mer anaerob en rodd. Dvs, prestationen beror mer på kraft en på uthålighet. En sån kort lopp gör därför så otroligt mycket mer ont en en lång lopp. Trots at det är också otroligt jobbigt at köra hård i en timmer eller fyra gör det inte så mycket ont för at kroppen kör mer på uthålighet en på at suger ut alt kraft från musklera i tre eller sex minuter.
För at blir bra på köra såna lopp på en bana måste man går igenom en sån uplevelse så ofta som möjligt. Man måste blir hård för at kunna stå ut med mjölksyrran.
Därför är paddling en riktigt krig mot mjölksyrran. Dom som pallar det som bäst,...kommer längst.
Mät ut en 500 meter sträka en gång,...och paddlar den så fort du kan. Efter 30 secunder brukar kroppen var rät så mättad med syrra, ...då blir det roligt.

Det har ingenting at göra med at man inte kommer ihåg nåt från et lopp pga det. Tvärt om, man blir otroligt alert, jag kommer ihåg varje meter från SM loppet från i helgen. Man längtar efter mållinjen och man vet exact hur man känner se med vare boj passering. Det är mycket intressant.
Lycka till.

Boktips om medvetande

Jag är kognitionsvetare och sådär barnligt intresserad av vårt medvetande, det undermedvetna och sådär. Jag kan varmt rekomendera Tor Nörretranders bok "Märk världen" där han i ett kapitel beskriver experternas frånvaro av medvetande vid utövande av deras område. Violinisten, dansaren, idrottsmannen är likadana. De agerar på rutin och kontroll. När Danmark spelade mot England kom Danmarks nyckelspelare fri, ensam på planhalvan, öppet mål och med möjlighet att för första gången leda Danmark till VM...han gör enbart en liten tåfjutt som missar målet rejält- hans enda kommentar var "jag började tänka på vad jag gjorde".

Vid kraftig ansträngning presterar du bäst om du inte tänker på vad du gör he he.

läs boken vetja

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg