Blåbärssoppa

Hej!

Jag är från Finland och till min fasa har jag märkt att det inte mer går att få blåbärssoppspulver i Finland! Jag har tittat runt i flere olika butiker, både stora och små, men det finns helt enkelt inte.

Om en vecka skall vi till Sarek. Eftersom vi gärna skulle ha blåbärssoppa i vår morgongröt vill jag nu fråga om det finns blåbärssoppa i pulverformat i affärerna i norra Sverige? Ifall det finns, finns det både i ICA och Konsum?

Alla tips tas tacksamt emot!

Mvh
Linda
 
Tack för informationen! :) Sverige tycks vara ett mer avancerat land än Finland när det gäller vissa saker... ;)

Linda
 
Tja jag antar att Sverige genom tiderna fått betydligt fler poäng än Finland i melodifestivalen... ;) Den här gången råkade Finland bara göra något lite speciellt, vilket lyckades.

Blåbärssoppa hallelujah!
 
Linda D; sa:
Den här gången råkade Finland bara göra något lite speciellt, vilket lyckades.
Något Sverige däremot inte lyckats med sedan Hedenhös. Skicka en gammal frikyrklig tant som sjunger lika taskigt som hon gjorde i det årtionde hon egentligen borde stannat kvar i och aldrig kommit vidare från, och dessutom har samma kläder som då!

Därmed inte sagt att Finlands produkt var bättre, men i a f mindre, öh, mossig.

Jag förväntar mig en ström av utsvultna tandlösa pensionärer från "andra sidan" som i o m IKEA-etableringen vallfärdar för att få sin blåbärssoppa och billigt porslin att äta ur, och som byteshandlar mot röd diesel.
 
Intressant

Linda D; sa:
Jag är från Finland och till min fasa har jag märkt att det inte mer går att få blåbärssoppspulver i Finland!

Linda

Det är märkligt, för nu går det inte att sälja nyplockade blåbär till svenska uppköpare längre, så vi exporterar dem till Finland i stället. Så nu får vi visst importera Finlands blåbärsöverskott efter som ni alltså inte äter upp era egna. Märklig värld vi lever i...
 
Sveriges problem är att Eurovision Song Contest inte längre är en tävlig i nordisk dansbandsmusik, utan en tävling i popmusik.

När vi fattar att östra Europas ungdomar inte anser att "På egna ben" är 80-talets viktigaste platta kommer vi kanske kunna konkurrera med pudelrockande gummiorcher ;)

--- Åter till blåbärssoppan ---
Eftersom blåbärssoppa i princip bara är smaksatt socker skulle man ju kunna ersätta det med nåt annat om man inte hittar det.
 
Re: Intressant

bananmannen; sa:
Linda D; sa:
Jag är från Finland och till min fasa har jag märkt att det inte mer går att få blåbärssoppspulver i Finland!

Linda

Det är märkligt, för nu går det inte att sälja nyplockade blåbär till svenska uppköpare längre, så vi exporterar dem till Finland i stället. Så nu får vi visst importera Finlands blåbärsöverskott efter som ni alltså inte äter upp era egna. Märklig värld vi lever i...

Konstigt, konstigt.

Och blåbärssoppan vi haft här tidigare (ännu på hösten) var Ekströms om jag kommer rätt ihåg, och det låter väldigt svenskt i mina öron.

Jag skall ta reda på vad som hänt åt blåbärssoppan i de finska butikerna, och ifall den inte kommer tillbaka så får jag väl köpa mycket blåbärssoppa I Sverige för kommande behov... Till all lycka skall jag dit på klättringskurs i augusti igen, så man får förråden påfyllda med jämna mellanrum... :)
 
Nordesjö; sa:
--- Åter till blåbärssoppan ---
Eftersom blåbärssoppa i princip bara är smaksatt socker skulle man ju kunna ersätta det med nåt annat om man inte hittar det.

Ja men färgen på gröt med blåbärssoppa i är så otroligt fin att man inte kan leva utan den... Not!

Visst kan man ersätta den med annan soppa eller så, men blåbärssoppa är bara väldigt, väldigt gott.

Kanske man borde sätta Lordi att marknadsföra blåbärssoppspulver i de finska medierna, då kanske man skulle få produkten tillbaka...
 
Nja, det finns ju "sockerfri" blåbärssoppa, utan tillsatt socker i alla fall, fast det kanske är som Lordi utan gummioveraller. (Inte lika sött, alltså) Annars tycker jag att de osockrade varianterna av fruktsoppa och sånt är godare, men man kan gärna blanda dem lite "tjockare", minska på vattnet eller öka på pulvret, alltså. Socker kan man ju bära med sig i en annan påse om man vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakerstin kallvispad blåbärssoppa Friluftsmat 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg