Det får man hålla med om, att det är imponerande, men han upptäckte björnen. Skogshuggaren i fråga är ju i det närmsta blind,döv och irriterande högljudd under sitt arbete.
H
H
Varför inte det då? Om omkostnaderna för att tillverka något stiger får man höja priset. Om man då blir dyrare än någon annan så kommer denne att få affären. Det kan knappast vara statens huvudvärk att ordna så du kan tjäna pengar.
Du har alltså haft en bättre metod och räknat björnarna. Kan du delge på vilket sätt du räknade björnarna och exakt vilken siffra du kom fram till när du kom fram till att det finns "oerhört" mycket fler björnar än de officiella siffrorna?Jag tycker att ditt resonemang är helt rimligt och precis som du så vet jag att det finns oerhört mycket mer björn i skogarna än de officiella siffrorna.
Sådana här frågor kommer som ett brev på posten! Det är bra att det finns människor som läser kritiskt!Du har alltså haft en bättre metod och räknat björnarna. Kan du delge på vilket sätt du räknade björnarna och exakt vilken siffra du kom fram till när du kom fram till att det finns "oerhört" mycket fler björnar än de officiella siffrorna?
Du lägger in egna tankar om en fråga som jag överhuvudtaget inte berör och inte heller tänker diskutera i den här tråden.Jag vet inte om jag misstolkar dig KebneKajsa, men när du skriver att antaler björnar är många fler än de officiellt angivna, får jag associationer till att myndigheterna skulle mörka det faktiska antalet. Eller menar du att inventeringarna är undermåliga?
Du lägger in egna tankar om en fråga som jag överhuvudtaget inte berör och inte heller tänker diskutera i den här tråden.
När det gäller officiella uppgifter så har man ju alltid möjligheten att acceptera dem eller att ifrågasätta dem. Det är absolut inget konstig med det, utan tvärtom något som vi alla gör i många olika frågor och av olika orsaker.
Jag tycker det är synd om denna tråd kommer ifrån den viktiga ursprungsfrågan bara för att jag gjorde ett uttalande som inte alla håller med om.
Mors! jag jobbar i skogen med huggning och röjning, och inser att dagen för ett mindre trevligt björnmöte kommer allt närmare! jag har sett och hört björn vid ett flertal tillfällen,sprungit på både byten och iden(tomma som tur var) rivningar på träd,buskar och myrstackar! under normala omständigheter så behöver nog inte gemene man vara orolig för björn,men problemet för mig som jobbar i skogen är att man för det mesta har sågen igång + att man har hörselskydd på sig,därmed hör man inte dom varningsljud som björnar normalt avger om man närmar sig ex vis ett slaget vilt eller ide! har funderat på att skaffa en grovkalibrig pistol att ha med mig som en sista utväg om olyckan skulle vara framme,men har insett att det egentligen inte är nåt bra alternativ! därför har jag kollat på de "björnspray" som dom har i staterna & canada, som enligt utsago skall ha stoppat nästan alla björnattacker där! ett plus är ju också att både jag & björnen förhoppningsvis överlever en attack med björnspray, och dessutom tror jag björnen kanske lär sig att inte gå på en människa igen efter ett sånt möte! pepparspray är ju klassat som vapen i sverige!!? så jag antar att även sk björnspray är det!? som ju är en kraftigare variant av pepparspray! så jag funderar på att söka "licens" på björnspray hos polisen för: "personskydd mot björn vid skogsarbete" ! Vad tror ni om möjligheterna att få igenom en sådan ansökan? jag har sedan tidigare licens på tre bössor! fråga 2: om jag ändå,utan tillstånd skulle ta hem björnspray från ex vis usa,och att det sedan skulle bli upptäckt i tullen,vad tror ni händer då? böter? hur mycket? eller indragna vapenlicenser? eller rent utav fängelse?) jag menar att det är ju ändå inget skutvapen vi pratar om här,utan pepparspray!! Jag tyckte själv att tanken på att få licens på björnspray först lät en aning naiv! men med tanke på att vid andra yrken så får/ska man använda sig av dom skyddskläder & anordningar som finns tillgängliga! så varför skulle vi skogsarbetare inte få använda björnspray? Vad tror & tycker ni? för faktum är att dom sista ca 5 åren har det bokstavligt talat exploderat med björn i mina trakter(Dalarna)!! för några år sedan såg man knappt ett spår av dom! ärligt talat så tror jag att berörda myndigheter(samhall) har tappat kontrollen(misskött sitt jobb) av björnstammen för länge sedan! så därför tycker att dom kan rädda lite av sin heder och låta oss som vistas i björnarnas vardagsrum dagligen åtminstone få använda björnspray!!?? Jag tycker för övrigt att det är helt ok med både varg & björn i skogen, men nån måtta på koncetrationen får det allt vara!.