Du måste höras i skogen.
Jag är ingen expert, men har som du, funderat på saken, och också läst en del om det.
För det första, så bör man väl försöka undvika konfrontationer, och då gäller det att se till att björnen får möjlighet att upptäcka dig så tidigt som möjligt. En normal björn bör då dra sig undan, långt innan du själv får en möjlighet att veta hur pass nära björnen du varit.
Dvs, se till att du hörs i skogen, vissla, skramla och prata med dig själv.
Har man först en björn framför sig, skall man absolut inte springa, vilket utlöser björnens jaktinstinkt, och risken är stor att han kommer efter dig.
Se inte heller björnen direkt i ögonen, vilket kan uppfattas som en utmaning. Håll dig så lugn som möjligt, och gå sakta baklänges från platsen, möjligtvis mens du pratar i lågt tonläge. Visa björnen att du är observant på han, men att du överlåter området till han.
Ett annat alternativ, är att klättra upp i ett träd, eftersom vuxna björnar inte är speciellt bra på trädklättring. Men jag tvivlar på att man får tid och möjlighet till detta, när man kommer med tung packning spänt på ryggen.
Anfaller björnen, kan man hoppas på att det är ett skenanfall, för att skrämmas, vilket det oftast handlar om. Den vill bara markera sig, och ber om att man försvinner från dens område.
Om det inte är ett skenanfall, och man får björnen över sig, skall man försöka lägga sig så stilla som möjligt, med knäna uppdragna, ansiktet i jorden och armarna över huvudet. Spela så död som möjligt, och visa björnen att du inte är det hot den trode du var. (Här hjälper det troligtvis också med ryggsäcken som skydd, om den inte luktar allt för mycket av mat).
Vi måste komma ihåg att om björnen blir aggresiv mot oss, så är det inte för att den ser oss som föda, utan som ett hot mot den själv, dens ungar eller för att den har mat i närheten som den vill beskydda.
Det gäller alltså att så fort som möjligt få björnen att förstå att vi är ofarliga, eller oskadliggjort.
Men först och främst alltså, att höras i skogen, för att man då oftast slipper oönskad närkontakt.
Och än en gång, jag är alltså ingen expert, har ingen egen erfarenhet, utan har bara läst, hört och sett.