Björnmöte

Hur skall man egetligen göra när man möter en björn (för det första kan man ju vara ganska lycklig)?

Jag vet endel som har sprungit för glatta livet. Stämmer detta att man skall lägga sig platt på backen?
Att gå ut ur djurets naturliga flyktväg är ju naturligt om man tränger den. Lika så är det väl inte så bra att gå mellan ungar och vuxna djur.

Är det någon som är lite mer kunnig i ämnet?
/Janne
 
Du måste höras i skogen.

Jag är ingen expert, men har som du, funderat på saken, och också läst en del om det.
För det första, så bör man väl försöka undvika konfrontationer, och då gäller det att se till att björnen får möjlighet att upptäcka dig så tidigt som möjligt. En normal björn bör då dra sig undan, långt innan du själv får en möjlighet att veta hur pass nära björnen du varit.
Dvs, se till att du hörs i skogen, vissla, skramla och prata med dig själv.
Har man först en björn framför sig, skall man absolut inte springa, vilket utlöser björnens jaktinstinkt, och risken är stor att han kommer efter dig.
Se inte heller björnen direkt i ögonen, vilket kan uppfattas som en utmaning. Håll dig så lugn som möjligt, och gå sakta baklänges från platsen, möjligtvis mens du pratar i lågt tonläge. Visa björnen att du är observant på han, men att du överlåter området till han.
Ett annat alternativ, är att klättra upp i ett träd, eftersom vuxna björnar inte är speciellt bra på trädklättring. Men jag tvivlar på att man får tid och möjlighet till detta, när man kommer med tung packning spänt på ryggen.
Anfaller björnen, kan man hoppas på att det är ett skenanfall, för att skrämmas, vilket det oftast handlar om. Den vill bara markera sig, och ber om att man försvinner från dens område.
Om det inte är ett skenanfall, och man får björnen över sig, skall man försöka lägga sig så stilla som möjligt, med knäna uppdragna, ansiktet i jorden och armarna över huvudet. Spela så död som möjligt, och visa björnen att du inte är det hot den trode du var. (Här hjälper det troligtvis också med ryggsäcken som skydd, om den inte luktar allt för mycket av mat).
Vi måste komma ihåg att om björnen blir aggresiv mot oss, så är det inte för att den ser oss som föda, utan som ett hot mot den själv, dens ungar eller för att den har mat i närheten som den vill beskydda.
Det gäller alltså att så fort som möjligt få björnen att förstå att vi är ofarliga, eller oskadliggjort.
Men först och främst alltså, att höras i skogen, för att man då oftast slipper oönskad närkontakt.

Och än en gång, jag är alltså ingen expert, har ingen egen erfarenhet, utan har bara läst, hört och sett.
 
Re: Du måste höras i skogen.

Svartkjelen; sa:
Dvs, se till att du hörs i skogen, vissla, skramla och prata med dig själv.

På det viset missar du ju ALLT djurliv när du är ute i naturen, och det är väl synd. Det är väl en viktig bit av det hela när du vistas i skogen.

/G
 
Visst, men nu handlade det om hur man skall/bör/kan förhålla sig vid björnmöte, eller för att undvika björnmöte.
Hur man kommer björnen närmast inpå livet, kan ju bli en annan diskusion.
 
Om du träffar på björn i USA/Canada ska du INTE klättra upp i ett träd. En av deras två björnsorter (Grizzly eller Brown) är hejare på att klättra i träd och kommer snabbt ikapp dig.
 
I USA/Yosemite...

rekommenderas man att hänga upp maten på en gren i ett träd och absolut inte förvara den i tältet.

Var i Yosemite för ett par år sedan och då kunde man hyra så kallade bear cannisters som var som en kylväska i hårdplast som man ställde undan en bit från tältet. Om björnen kom (vi såg aldrig några) så fick den leka med den bäst den ville. För att öppna väskan skulle björnen inte klara, sades det.

Tänk på att sådana prylar som tandkräm, godispapper och liknande också räknas som mat enligt björnens näsa.

Problemen i Yosemite är ju att det rör sig så mycket folk där och att många är så vårdslösa med maten att björnarna lärt sig hur det går till och inte heller är speciellt rädda för människor längre.
Vi såg några fina bilder på björnar som trashat bilar för att komma åt några godsaker. Och då är ändå björnarna i Yosemite småbjörnar jämfört med den svenska och de andra bjässarna.

Sökte lite och hittade följande länk:
http://www.nps.gov/yose/bears.htm

/H
 
Höll på att "skita ihjäl mig"

Jag mötte björn en gång när jag var ute och plockade kantareller i dalarna. Jag lovar att mina kalsonger vände sig utochin... he he.. men jag vet ju att björnen blev förmodligen tio gånger räddare än jag.
Jag backade bara helt enkelt, utan ljud eller viftande armar. Björnen glodde en stund på mig och sedan gick vi skilda vägar. Nu vet jag i alla fall vad ordet "björnfrossa" kommer ifrån.

Det värsta som du kan råka ut för är att komma imellan en hona och ungar, då rekommenderar jag att ta dig därifrån, snabbt!.. Men håll öronen öppna, det är nämligen så att honan håller kontakten med sina ungar genom att "vissla" på dom. Detta kan låta som en människa som visslar. Det finns många som trott det varit en annan bärplockare som gått omkring och visslat, och således börjat gått mot ljudet. GÖR INTE DET!.. hoppas jag hjälp dig lite.



mvh.... mattias
 
Re: Tack!

Ben_Rangell; sa:
Det var en bra sida! Rekommenderas!

Men vad skall man göra med matvaror man har med sig? I eller utanför tältet på natten?

/Jm

..jag är heller ingen expert, men om du syftar på tältande bland svenska björnar så behöver man nog inte fundera på att hissa uppp sina BlåBand-påsar eller korvsnuttar i fjällbjörkarna (inte mycket att hissa upp i förrästen). Rapadalen i Sarek är väl en av Sveriges rovdjurstätaste områden, som dessutom har ett par tusen besökare per år. Mig veterligen har det inte förekommit några incidenter mellan vandrare och hungriga bestar. Jag har varit med om att hitta nattfärska björnspår några tiotal meter från tältet på morgonen, som trots att det var under turens början och lägerplatsen måste ha stinkt av vitlökssalami och torkat kött, inte visat något intresse (iofs sover jag rätt hårt..). En kvinna på Naturum i Abisko förklarade en gång att människor helt enkelt inte "luktar mat", utan snarare eudecologne och hårspray. "möjligen en flicka som varit 14 dar i stallet i samma kläder".

Kanske är det alltså säkrare att ha maten nära sig, så att djuren samtidigt känner doften av människa? Att gömma maten 50 meter från tältet verkar vådligare; dels för att du riskerar att få maten uppäten, dels för att du får din livs chock när du går ut för att pinka..?
Fast kanske kan man göra en liten 'spaning' och förutspå att konflikterna ökar när stammarna av rovdjur (fyrbenta och tvåbenta) blir tätare på samma plats?

/Per


[Ändrat av fson 2002-06-28 kl 08:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulingen Spännande björnmöte! Vilda djur 1
BAX Björnmöte Vilda djur 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg