Tinydoh; sa:
.....
Även om situationerna inte är likadana går det definitivt att dra lärdom av nordamerikanska erfarenheter av björnhantering. Vi slipper förvisso den lynniga svartbjörnen men jag hävdar att grizzly- och brunbjörn beteendemässigt är helt jämförbara.
.....
/P
Jag instämmer med fson mfl.
Grizzlyn är en brunbjörn. Beteendet skiljer sig dock avsevärt mellan vår brunbjörn och den amerikanska brunbjörnen, grizzlyn. Grizzlyn är som regel mycket mer aggressiv i sitt beteende än vad den nordiska brunbjörnen är.
Situationen i nordamerika är också helt annorlunda än här. I nordamerika har björnen också på många håll lärt sig att förknippa människor med mat, efter att ha rotat i lokala soptippar. Det finns ställen med regler som säger att man måste förvara maten i en speciell tät cistern, upphängd långt från lägret. Med björnens väderkorn förslår inte en plastpåse långt.
Här är björnen skygg. Nästan alltid sticker den långt innan människor hunnit fram till där den befinner sig, eller så gömmer den sig. Fick berättat för mig av en kille med björnspaningsskydd utanför Edsbyn, att nästan jämt när människor närmat sig har björnen han spanat på snabblufsat iväg. Några få gånger hade björnen gömt sig, och återkommit när bärplockarna försvunnit.
Enda gången på många år någon dödats av en björn i norden, var när en finsk gränsvakt var ute och joggade och plötsligt hamnade mellan en björnunge och mammman. En björn som vaktar sin mat, som ett älgkadaver, en björn uppretad av en jakthund den förföljer, påsmugen av en jägare, en skadeskjuten björn, är farlig. Men sannolikheten för en vandrare att få se björn är liten, särskilt för en vandrare som inte vill se björn.
Själv brukar jag dra till med "Röda stugor tåga vi förbi", vid anfall av pre-björnfrossa;-)
Allvarligt så finns ingenting att oroa sig över. Jag gör allt jag kan för att få se de fyra stora rovdjuren i deras rätta miljö. Har hittills under hela mitt liv sett en björn, ett lodjur och en järv. Vargen återstår. Och jag har bara järven på foto än så länge. Vill ha alla.
Som en gube i Höljes, nordvärmland svarade på frågan om han sett någon björn i området nyligen: "det finns björn här men va´int rädd, bare tal högt så försvinn björn". Vi talade inte högt, men fick inte se någon björn ändå. Men sjung en snutt om du känner dig orolig, så har du rensat på björn långt framför dig. Du lever oerhört mycket farligare på din resa till och från vandringen.
Raskesven