Björlings glaciär

avslutad210712

Gäst
Låter sunt, hoppas vädret är bra, har själv fått bryta två försök till toppen pga vädret men skall väl upp nångång :)

I sommar funderar vi dock på att stanna i tarfala och försöka oss upp på kaskatjåkka eller tarfalatjåkka, skall vara fin utsikt har jag förstått. På tal om det, nån som vet hur det är att gå kammen mellan dem?

Annars får jag önska god tur.

Är framförallt bra väder jag hoppas på och då ända upp på toppen.

2004 kom molnen när vi var vid toppstugan

2009 första svängen kom riktigt dåliga moln när vi var mellan vierranvarre och tuolpagorni så vi vände

2009 andra svängen kom halvtrista moln när jag var 20 m från toppen och väntade på att få gå upp.

Så nu handlar det om tredje gången gillt och då via östra leden eftersom jag gått upp/ner efter både Durlings- och västra leden. Förhoppningsvis med bra väder på toppen. Annars blir det en fjärde gång i slutet av sommaren.

Östra leden

Fram till åtminstone 2002, då en av fjällstationens guider störtade när han var på väg ner med en turistgrupp, fanns inga säkerhetsanordningar utom lite rep på några besvärligare ställen. Detta framgår av bilden jag tog när jag gick i kapp en guidad grupp 1997. Numera ser det mycket annorlunda ut med stålvajer uppför hela bergväggen, och de guidade grupperna har säkerhetsattiraljer som framgår av denna tråd. Om man inte har någon säkerhetsutrustning så kan man åtminstone hålla i vajern, men fortfarande gäller det att agera förnuftigt och leta efter bra grepp och vara noga med var man sätter ner foten så att man inte halkar. Jag har gått upp många gånger, alltid Östra leden, och vill absolut rekommendera den. Det är fortfarande en upplevelse! Så fort de guidade turerna kommer i gång för säsongen så finns det ett upptrampat spår över Björlings glaciär. Håller man sig till det så är det tämligen säkert.

Bilagor

• Östra leden juli 1997.jpg
    Östra leden juli 1997.jpg
    288.4 KB · Visningar: 1,081

avslutad210712

Gäst
Tillbaka efter en snabb sväng upp på toppen. Bil upp på lördag morgon och sen en promenad upp till Tarfalajåkken däre vi tältade. Skitväder på lördag natt med ösregn och hård vind. Vaknade på söndagen till klarblå himmel och ett otroligt väder. Upp till toppen via östra leden och ner via västra. Sen hem på måndag.

Att se var man skulle gå på Björlings glaciär var inget problem. Följ det största spåret som är markerat där man går ut på glaciären. Varför jag skriver det är därför att folk verkade ha gått lite varstans vilket kanske inte är att rekommendera. Gick över en del sprickor där den sörsta var ungefär 1 dm bred och drygt en meter djup. Det innebär dock inte att det inte kan finnas större.

Uppgången från glaciären till väggen är troligen det parti som kan vålla störst bekymmer. Det är nämligen en brant uppgång på säker 50-60 höjdmeter som stupar nästan rakt ner på båda sidor och det är så brant att man kan glömma att man får stopp innan man slår i botten längst nere. Eftersom botten på båda sidor ligger lägre än själva uppgången så gissar jag att fallet i värsta fall handlar om 100 meter och ett fall här lär sluta riktigt illa. När vi gick upp var det en bred snökam som man gick på samt en nästan 1 meter hög snökant på vänster sida så man slapp den värsta höjdskräcken.

Att gå över Björlings glaciär den här tiden på året är alltså inget större problem om man har normalt förstånd. Uppgången passar troligen väldigt dåligt om man har anlag för höjdskräck. Att gå över glaciären senare på året när den är barsmält kräver (troligen) stegjärn av något slag. Passagen upp från glaciären när/om det är barsmält vete tusan om jag vill testa. Beror lite på hur smal kammen blir när den är barsmält.

"Klättringen" upp efter väggen var bland det bästa jag gjort i mitt liv. Förstår varför folk klättrar. En otrolig kick. Egentligen inga svåra partier eller partier som ger någon direkt höjdskräck. Detta under förutsättning att man använder sele och viaferrata-slinga. Med tanke på priset för såna grejor så är det billigare att gå STF's tur än att köpa om man bara skall gå en enda gång. Jag är dock säker på att jag kommer att gå där igen och nästa gång (läs nästa år) blir det både upp och ner via östra leden. Västra leden var lika tråkig och tung som vanligt. Finns två passager i början som är lite besvärliga om man som jag hade den vanliga ryggsäcken för kläder och annat samt en stooooooor kameraväska på magen.

Lät som en trevlig tur, du får ju gärna lägga ut några bilder, är lite nyfiken på hur det såg ut.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg