Bivybag på vintern??

Hej hej!

Kan man sova i en bivybag på vintern? vad heter det på svenska? bivaksäck? eller vad säger man... :)

Är det någon skillnad att ha två stycken? typ en tunn innerst och en grövre ytterst?

någon som har några erfarenheter och tips??


/Andreas, uppsala
 
Det finns ju olika modeller av sådana, t.ex. av Goretex.

Ett problem vintertid är ju det här med att kroppen ger ifrån sig fukt som måste ta vägen nånstans och den sätter sig antagligen på insidan av bivacksäcken om man inte kör med ångspärr i sovsäcken.

Jag har bara sovit i min GoreTex-bivy enstaka helger vintertid och då dessutom oftast haft ytterligare skydd (vindskydd).
 
nermander; sa:
Ett problem vintertid är ju det här med att kroppen ger ifrån sig fukt som måste ta vägen nånstans och den sätter sig antagligen på insidan av bivacksäcken om man inte kör med ångspärr i sovsäcken.

Det är ju bara bra! Om isen fastnar där är det bara att skaka ur den på morgonen. Mycket bättre än om membranet sitter i själva sovsäcken.

Vindsäck heter det väl på svenska, fast vindsäckar brukar vara lite större. Kanske inte riktigt samma sak.

P.S. Låter hemskt att sova i bivybag på vintern, måste vara något man bara gör i nödfall eller vid klättring. Fy och ush så hemskt att sitta ute i blåsten på morgonkvisten och smälta snö! Och fy för den lede om det är mycket snödrev. D.S
 
Bivacksäck

Ser nog så lockande ut på vågen och i butiken. I praktiken så är den avgjort sämre än Tarp eller vindskydd. För att få någorlunda sömn utomhus så gäller det att bädden är plan, gärna med en go höftgrop. Att bädden är torr, upphöjd är ett bra mått samt under tak, att det inte drar alltför mycket. Klarar du av att hålla sovsäcken torr finns det ingen hejd på hur många nätter utomhus du kan få till det.
I en bivacksäck grundar du väl för en fuktig sovsäck, antingen genom att kondensvattnet blöter ner sovsäcken, eller genom is så att kondensen ej kan gå ut! Sic.
Ett sovsäcksöverdrag i ej G-tex har en viss gnistskyddande effekt på sovsäcken samtidigt som det släpper igenom tillräckligt med ånga. Det minskar sovsäckens värmeläckage. Det kan i mitt tycke gärna användas vintertid.
Är det snödrev ute, eller som här i söder snöblandat regn är tält vida komfortablare.
Vid sömn i vindskydd är en nying med värmeskärm bakom mycket sömnbefrämjande. Vems skog avverkar och eldar du?

Go tur

Johan K
 
Det går mycket bra!

Skulle inte vilja påstå att jag sovit veckor i sträck på vintern i bivacksäck men det har blivit en hel del nätter, som kallast ner till ca -18 grader men vanligen runt minus 5-10 i allt från helt öppna bivacker till totalt nergrävd vid full storm.

Jag har sytt min egen bivacksäck med 70D PU-belagd nylon på undersidan och 3-L Gore-Tex på översidan, totalt väger den in på under 400 g.

Ja, det kommer att bli en del kondens på insidan av bivacksäcken, i mitt fall framförallt på den icke "andandes" undersidan men även litegrann under Gore-Texen. Bara att skaka ut som snöflingor på morgonen, knappast ett problem. Anledningen till att jag valde PU-nylon på undersidan är att jag alltid kör in liggunderlaget i säcken och i och med att detta är tätt så finns det ingen poäng med att ha Gore-Tex på undersidan. Den största fördelen med underlaget inne i säcken är att det inte blåser in en massa snö mellan säcken och underlaget vilket i så fall kommer att smälta till vatten och underlaget förlorar sin funktion.

Hur komfortabelt är det då? Det beror naturligtvis helt på hur mycket man släpar med sig, det kan vara allt från skönhetssömn till misär. Under alla omständigheter är det en enorm viktbesparing jämfört med tex tält vilket är helt uteslutet i de flesta alpina sammanhang. Jag har aldrig använt mer än 9 mm cellplast för underlaget strippat till 3/4 längd och tillsammans med en varm sovsäck (personligen en Montain Equipment Glacier 1000 dunsäck) är det komfort. Har även använt en superlätt sommarsäck (Haglöfs Ultrapro Plus) tillsammans med syntetjacka/byxor och detta funkar mycket bra om än inte törnrosasömn och sparar oerhört mycket vikt då byxorna/jackan ändå har använts vid standplatser (det är alltså alpin klättring det handlar om). Har man innerskor från storskor/randonneepjäxor sover man lämpligen i dem för varma fötter.

Koka en liter vatten och häll ner i tex en Nalgeneflaska och stoppa vid fötterna innan du går och lägger dig, drick upp det under natten och koka en ny liter som sedan snabbt kan användas på morgonen. Ät gärna även något fett (som tex jordnötter) innan du går och lägger dig så håller du dig betydligt varmare. Ha ALDRIG ett par blöta sockor på fötterna eftersom dessa inte kommer att torka under natten utan tvärt om kyla ner fötterna avsevärt. Torka handskar/sockor uppe vid bålen i stället.

För den som inte har prövat en öppen vinterbivack när det är vindstilla, stjärnklart, svinkallt och man ligger varmt inbäddad i sin kokong vid foten av ett berg så kan det rekommenderas - det är en känsla som slår det mesta!
 
En natt i vindsekk er ikke blant det mest komfortable man kan drive med.

Vil bare tipse om denne vindsekken fra Jerven. Fås også i isolerte utgaver, og holder varmen forbausende bra.
Meget bra som poncho og vindsekk. Benyttes også av deler av norske forsvaret.

http://www.jerven.no

Teknisk rapport for de spesielt interesserte:
http://www.jerven.no/sintef.htm

JEGER%20I%20HUNTER.jpg

[Ändrat av snurr 2003-10-03 kl 16:22]
 
Re: Det går mycket bra!

SWE3171; sa:
För den som inte har prövat en öppen vinterbivack när det är vindstilla, stjärnklart, svinkallt och man ligger varmt inbäddad i sin kokong vid foten av ett berg så kan det rekommenderas - det är en känsla som slår det mesta!
Amen! Har dock inte tillbringat nån sån natt vid foten av ett berg utan i norrländska storskogen med -25, vindstilla, stjärnklar himmel och snö.

/Håkan
 
Har oxå sytt min egen bivysäck: 80g PU-belagd nylon på undersidan och 54g Pertex på ovansidan. Stor: ca 2.5 x 1 m. Jättelång dragkedja efter 3 sidor (!). Har liggunderlaget inne i bivvyn. Ev. kondens skakar man ur på morgonen.

Fungerar utomförträffligt. Som andra sagt: en kall stjärnklar natt är en fin upplevelse, fast å andra sidan är en nattlig snöstorm inte någon höjdare.

mvh p-a
 
Re: Re: Det går mycket bra!

SWE3171; sa:
.... vindstilla, stjärnklart, svinkallt och man ligger varmt inbäddad i sin kokong...

Jo, en stilla natt ute på vintern är helt OK, det har jag testat. Men vad ska man då med bivacksäcken till? :)

Om man ska sova i skogen så har (hade iallfall förut) Haglöfs ett trevligt sovsäcksöverdrag med bomull polyester på ena sidan (andas och är gnistsäkert) och tältduk på den andra. Billigt och bra, borde vara lätt att sy själv. Fast någon bivybag är det ju inte.
 
Re: Re: Re: Det går mycket bra!

Vandrare; sa:
Om man ska sova i skogen så har (hade iallfall förut) Haglöfs ett trevligt sovsäcksöverdrag med bomull polyester på ena sidan (andas och är gnistsäkert) och tältduk på den andra. Billigt och bra, borde vara lätt att sy själv. Fast någon bivybag är det ju inte.
Haglöfs (och andras) sovsäcksöverdrag suger hårt när det är rejält kallt.(*) Det blir mest en isstrut som man inte kan använda till nå't och som inte går att packa ner på ett vettigt sätt heller...

(*) Med rejält kallt avses i det här fallet när temperaturen kryper ner under -35 grader. :)
 
Re: Re: Re: Re: Det går mycket bra!

haskell; sa:
Det blir mest en isstrut som man inte kan använda till nå't och som inte går att packa ner på ett vettigt sätt heller...

Jo, det är väl klart att den blir, men helre den än sovsäcken. I vintras var inte sovsäcken (Tjock syntet) heller så lätt att packa efter en veckas råfukt i -35 på Svalbard (ingen mesig torrkyla:)), utan sovsäcksöverdrag. Påminde ganska mycket om nämnda isstrut... Men jag är stark, det är bara att pressa! (Tycker att det går ganska bra att packa ner sovsäcksöverdrag också, den mesta isen brukar losna, tillskilnad mot isen i sovsäcken.)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Det går mycket bra!

Vandrare; sa:
Jo, det är väl klart att den blir, men helre den än sovsäcken. I vintras var inte sovsäcken (Tjock syntet) heller så lätt att packa efter en veckas råfukt i -35 på Svalbard (ingen mesig torrkyla:)), utan sovsäcksöverdrag. Påminde ganska mycket om nämnda isstrut... Men jag är stark, det är bara att pressa! (Tycker att det går ganska bra att packa ner sovsäcksöverdrag också, den mesta isen brukar losna, tillskilnad mot isen i sovsäcken.)
Jag skippade överdraget efter första natten. Övriga nätter hade jag inget problem alls. Sovsäcken klarade sig utmärkt men det bör förstås påpekas att jag inte var på Svalbard utan i norra Sverige.
Det torde förvisso kunna vara en liten aning fuktigare på Svalbard men luften kan inte innehålla mycket fuktighet vid -35 grader...

[Ändrat av haskell 2003-10-04 kl 18:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Foxhole bivybag? Bo och sova 3
Mac_Ross Bivybag... Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg