bisamråtta?

såg ett märkligt litet djur när jag cyklade häromdagen.
det var ungefär lika stort som en hamster, hade ingen svans och var brunt.
en bekant föreslog bisam, finns det sådana här i någon större utsträckning eller är det bara i mumindalen de finns? =)
vad var det annars?

den kutade över vägen i full sula så jag fick ingen möjlighet att se så mycket..
 
nej du.... =)
igelkottar har jag gott om hemma i trädgården så de vet jag hur de ser ut! de rör sig ju inte speciellt snabbt heller!
 
Råtta

Bisamråtta är nog utesluten. Den ser ut som en bäver i miniatyr och är antagligen inte speciellt snabb. Lever också i nära anslutning till vatten. En vanlig råtta kanske, med svansen avbiten?

/Hans
 
Sork

...lika stort som en hamster, hade ingen svans och var brunt.

Det låter ju som en vanlig åkersork. Bisamråttan är betydligt större, ca 25 cm + 20 cm svans.
 
Re: Re: Sork

KLAGER; sa:
Tomppa; sa:
...lika stort som en hamster, hade ingen svans och var brunt.

Det låter ju som en vanlig åkersork. Bisamråttan är betydligt större, ca 25 cm + 20 cm svans.

Stor som en ölburk?

http://w1.852.telia.com/~u85211890/varfor.jpg

Djuret på bilden verkar vara en vattensork som är betydligt större än åkersorken och dessutom har lång svans. En bisamråtta är det inte. Bisamråttan har en svans som är tillplattad från sidorna.
 
Re: Re: Sork

KLAGER; sa:
Tomppa; sa:
...lika stort som en hamster, hade ingen svans och var brunt.

Det låter ju som en vanlig åkersork. Bisamråttan är betydligt större, ca 25 cm + 20 cm svans.

Stor som en ölburk?

http://w1.852.telia.com/~u85211890/varfor.jpg

Undrar vad det lilla djuret kom upp i för promillehalt innan fyllan slog till ordentligt? Att vattensorkar är så benägna på öl hade jag ingen aning om (om det nu är en vattensork vill säga).
/Hans
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg