Bindningsfråga

Om jag inte missminner mig så finns det väl bindningar som löser ut?

Vad anser ni som testat dessa om dem? Har börjat hoppa lite grann och vill inte gärna slita knäna ur led om jag landar tokigt.

Mvh. Kamps

Vad som finns på marknaden idag är en utlösningsbindning 7tm och två utlösningsplattor som monteras under bindningen, Rottefellas TRP-100 samt Voilé CRB. Jag kör med TRP-100 under ett par Cobra bidningar. De nackdelarna jag kan se är priset och vikten (för toppturer). Skyddade knän överväger båda nackdelarna.

De gamla kabelbindningarna (typ Riva och Chili) har en inbyggd utlösningsfunktion, i de flesta fall går dom sönder innan ditt knä. Detta har gjort att väldigt få använder utlösningsbindningar. Med de nya kraftigare och ”aktiva” bindningarna (typ Cobra) har jag åsikten att det krävs en utlösnings platta för att man inte ska skada sig. I kedjan skida, bindning, pjäxa, knä är knät alltid den svagaste länken.

Inga alternativ ger ett 100% skydd men med en utlösningbindning har man i alla fall gjort det man har kunnat.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg