Bindningen - spelar det någon roll?

den med plast?

som "fjäder" va? för mig känns det riktigt sladdrigt och att den kommer bli slappare och slappare ju fler år som går. risk att om den får ett snitt med t.ex. stålkanten kan den inte gå av då lätt?
fjädrarna i bomber är lätt utbytbara och det kan du göra på några minuter, vilket gör att du kan behålla bindningen lika styv som i nyskick!

Martin

7tm

7tm är inte speciellt aktiv, läs min rescension av Voilé CRB. Vill man ha maximal kontroll så ska man välja något annat. Men, det finns ju folk som gillar 7tm iallfall, och åker som gudar, liksom det finnns folk med röda pjäxor och superskidor som inte kan åka.

Det är en ny "power"-version på g från 7tm, se http://www.telemarktips.com

Angående 7 TM
Jag åker sedan några månader på 7 TM. Har tidigare avverkat Riva 1, Voile 3-pin med utlösningsgrej, och Chili. Jag upplever 7 TM som stabil men som andra har påpekat inte särskilt aktiv. Om man åker brant och lyfter hälen högt tappar man lite kontroll på skidan. Det kan avhjälpas genom att skruva på häldelen och korta ner fjädringen. Det har i sig inget med utlösningsfunktionen att göra. Liksom med alla annan utrustning så vänjer man sig vid egenskaperna. Jag åker relativt obekymrat i all slags terräng med mina 7 TM. Jag har hittills löst ut bindningen två gånger varav den ena gången var ett typiskt vridningsfall. Mina knän är mycket tacksamma.

En annan synpunkt på 7 TM är att dem verkar tugga lite på Crispipjäxors sulor. Har någon annan liknande erfarenheter?

Lars

Re: den med plast?

kan förståss inte hålla mig från att kommentera, iom att jag har 4 par 7tm ;)

skogenskonung; sa:
som "fjäder" va? för mig känns det riktigt sladdrigt och att den kommer bli slappare och slappare ju fler år som går. risk att om den får ett snitt med t.ex. stålkanten kan den inte gå av då lätt?
Martin

I och med att det gråa "bandet" (som heter Tension Strap) går under foten så jag har svårt att se hur denna skall gå av en stålkant...har aldrig kommit åt den på nåt av mina 4 par.

Vidare är Tension Strappen armerad med kevlar så att den skall tänjas ut är inte aktuellt på de nuvarande modellerna (däremot så var det de på de första modellerna)...frågan är om Herr Martin verkligen har provat 7tm irl ?

teletype; sa:
...En annan synpunkt på 7 TM är att dem verkar tugga lite på Crispipjäxors sulor. Har någon annan liknande erfarenheter?

Den modell som kom först, den med frilagda "tåvingarna" snaskade en del på mina T1:eek:r. Nu har jag den senaste modellen av "tåkopp", som i princip har en tåbrygga som ser ut som tåbryggorna gör på alla andra telemarksbindningar och dessa nya har inte ätit något alls på mina nuvarande Ener-G's.

Generellt så är 7tm en neutral bindning som kräver en viss tids invänjning, men för min egen del så överväger fördelarna med utlösningsfunktionen, nackdelarna med att den inte är så aktiv...något som kanske kommer att förändras med den version som kommer nästa säsong (som visas på telemarktips.com nu)

/Anders B

Re: Re: Re: den med plast?

ghostface; sa:
Jag satt precis och undrade när Brook skulle komma till 7tm:s undsättning!!!

;-)

/C

Jo, jag är förutsägbar...så pass att min egen speciella virvlande Nemesis kommer att påpeka mina tillkortakommanden som telisåkare och 7tm's olämpligheter ? ;)

Appropå frågan om innebörden av aktiv; en väldigt förenklad förklaring är det motstånd (eller inte) som bindningen presterar när man höjer hälen...desto högre motstånd eller "retention" som amrisarna kallar det, desto mer aktiv bindning. En bra (som vanligt) artikel hittas hos Mitch & Co

/Anders B

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg