Jag bytte från riva till cobra och märkte stor skillnad. Med en "köttig" bindning med ordentliga kablar får du ett större mothåll i böjjen som ger dig större stabilitet. Tänk också på att försöka matcha bindningen med skorna. Mjuka läderpjuck eller väldigt mjuka plastskor går bäst med lättare bindningar med sträck-fjädrar eller tre-pin låsning, typ super telemark och riva. Har du lite biffigare skor krävs mer kraft för att böja skon i bälgen. Om inte bindningen klarar av detta så är det lätt hänt att fjädern ger vika och med tiden tappar sin spänst. Vanligt är också att om du kör med tre-pin bindningar med tunga skor att bindningen äter upp gummit runt hålen (eftersom skon hällre flexar runt dessa hål än vid bälgen).
En kompressions fjäder däremot är helt utanför detta problem. KOmpressions kablar har du bl.a. på rottefella cobra och targa G3. Sen finns det lite olika varianter på hur kabelsystemet ser ut. Personligen tror jag inte mycket på de bindningar som har kablar som går under fötterna (black diamond pitbull, rainey designs O2, O3...). Jag får intrycket av att de inte ger så stor stabilitet i sidan. Dock har jag ingen erfarenhet kring dessa, kanske någon som vill upplysa oss ovetande?
Men mitt slutgiltiga svar är att visst spelar det roll vilken bindning man har. Det är helt beroende på vad du tänker syssla med. Hardcore störtlopp kanske du vill ha en köttig bindning och för topptur kanske något lätt med klen flex för att inte störa steget.
mvh/samme