Jag känner ju inte till dina skäl för att rata "egen regi", så kanske du kan sluta läsa redan här
.
Jag kan dock konstatera, att jag alltid (åker varje år) får ihop det tusenlappar billigare genom att boka själv. Det blir dessutom friare, bekvämare och effektivare - man slipper anpassa sig till gemensamma (= överdrivet sena/tidiga) transfertider, köa för kollektiv bagagehämtning och nyckelutlämning, samt inte minst taskiga flygtidet. På egen hand kan man lättare boka tidigt flyg ner (och fixa mat, liftkort och ev. skidhyra redan på ankomstkvällen) och sent flyg hem (och få en hel skiddag extra).
Det där med liftkortet stämmer också, dessutom brukar de vara 6-dagars i "inkluderad" version.
Själv tycker jag att Geneve är rätt optimalt, åtminstone från södra Sverige - bl a Norwegian flyger dit billigt och därifrån går det många transfer-minibussar (PowderCab, ATS m fl) till stora, snösäkra men ändå närliggande skidorter som Avoriaz. Alla har en effektiv sök- och bokningstjänst på nätet för lägenheter på resp. ort.
Ju fler ni är, desto mer vinner ni på att fixa själv och därmed dela på boende- och transferkostnaden.
Det är dyrare att komma iväg ensam, men samma gäller charterresor - man avtvingas betalning för en tom säng. Det går inte längre, som i min gröna ungdom, att hugga en billig "ospec" och bli hopföst med vilt främmande trevligt folk i en urtrång och opraktisk fransk "appartement"
.