Billigaste Xtherm?

Återkom är du snäll, så vi får höra vad slutpriset blev.
Det är intressant att veta hur det funkar med tull och moms när man beställer därifrån.

Det är en riktigt bra madrass du beställt :)

/ Magnus

Tull och moms skall inte vara något problem, då beställningen är från ett annat EU land. Moms betalas i UK, och inget tillkommer i Sverige. Intressant är däremot om de lägger på något extra för frakten.

Tull och moms skall inte vara något problem, då beställningen är från ett annat EU land. Moms betalas i UK, och inget tillkommer i Sverige. Intressant är däremot om de lägger på något extra för frakten.

1480kr är som sagt inklusive frakt! 133,95 är också inklusive frakt. Någon ytterligare kostnad räknar jag inte med att det tillkommer eftersom det är från EU. Om du lägger saker i varukorgen och går vidare till kassan så ser du totalpris. Någon timme efter jag lagt ordern så var statusen "skickad", so far so good!

Jag kan återkomma när jag fått underlaget, bara för att bekräfta att det inte uppstod några konstigheter..

Trevligt, då har vi hittat en bra internetbutik i UK utan skyhöga fraktkostnader. Nu ser vi andra fram mot att veta vad ni anser om liggunderlaget;)

Test på sonens golv:

För varmt för 22 grader celsius, man blir nästan svettig. Man känner hur värmen reflekteras tillbaka mot kroppen. Ingen risk att slå igenom, men fick släppa ut lite luft för att det skulle bli bekvämt. Man sover gott, barnen klagar på att pappa snarkar så högt att de inte kan höra talboken.

Förmodligen 5 stjärnor då. :)

Testat på golv och i hängmatta: Som jag hoppades på så tryckte liggunderlaget bort tyget från sidorna på kroppen så att det inte blir kallt, (att det inte blir kallt är bara teori än så länge) det blev ca 5 cm luft på var sida. Dessutom gjorde avrundningen att det ligger riktigt bra på diagonalen vilket ett mer fyrkantigt underlag inte gör.

Golvtestet var riktigt skönt också och det upplevs verkligen som att värmen strålar tillbaka. Ett plus är att man kan dra ut riktigt mkt luft när det är varmt och blåsa i mer när det är kallt (ett tjockt liggunderlag är varmare än ett tunt). Komforten påverkas av detta men man har iallafall möjlighet att justera.

Saker som är mindre bra. Liggunderlaget är som bredast över axlarna, vilket jag också är, men det som eventuellt ramlar ner på den kalla marken är inte axlarna utan armbågarna. Därför borde underlaget vara som bredast där armbågarna ligger vid sidan om kroppen (ryggläge). Inga större problem på storlek L men på de mindre modellerna kan det bli tight. Prasslar gör det när man lägger sig eller vrider sig, frun störs men inte jag...

Ovanstående är bara mina initiala upplevelser och jag kan återkomma efter lite mer användande om det är någon upplevelse som ändras.

Testat under ca sex tältnätter under den varmare delen av året. Liggunderlaget är varmt, inte lika varmt som ett dunfyllt men som tidigare skribenter känner man verkligen reflektionen av sin egen kroppsvärme. Under de varma sommarkvällarna jag hade i sthlms skärgård var det helt klart overkill, men ändå inte så man svettades ihjäl sig som man gör på ett dunfyllt exped. Detta liggunderlag skall användas höst och vinter i min mening. Föredrar mitt lättare Neoair Xlite för sommaraktiviteter,

På minus sidan är att den prasslar en del, precis som andra thermarest Neoair iofs. Även funktionen med att blåsa upp liggunderlaget med påsen är rätt onödig. Krävs inte mycket lungkapacitet för att fylla det, funktionen med att rulla ihop packsäcken och fylla med luft är onödigt krånglig. Där hade man kunnat spara ett par gram.

Jag köpte mitt under försommaren och har använt det 12 nätter i Sarek och Jämtlandsfjällen.
Är jättenöjd med mitt. Man bör inte fylla i så mycket luft att det blir för hårt.
Man glider inte som jag gjort på tidigare.
Nästan lika varmt som ett med dun men mycket lättare och framför allt mindre ihoprullat.
Valde Xtherm framför Xlite endast för att Xtherm hade kraftigare tyg och kanske håller bättre.
Jag ger den en 5:a av 5 möjliga.

Och ett stort grattis till alla som köpt ett :)

/ Magnus

Hej !
Jag tänkte bara göra er uppmärksam på att Thermarest NeoAir XTherm finns på lager hos alloutdoor igen . Själv köpte jag ett regular för 113,17 pund med frakt men alla storlekar finns!
Nu är jag inte en vintertältare men vår, sommar och höst blir det ibland.
Ska bli kul att jämföra med hur pass mycket bättre komforten är på detta än mot det jag har idag Z-rest och ett gammalt uppblåsbart thermarest.

Tomas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg